fallback

Европа удря спирачки - от 6 юли всички нови автомобили ще бъдат бавни

Ограничителят на скоростта ISA става задължителен за всички продадени коли

Вероятно вече сте чували или чели за системите за безопасност ADAS - набор от електронни устройства, вградени в автомобилите за подобряване на тяхната безопасност. Някои от тях - като асистент за поддържане на лентата, сензори за паркиране, система за следене на налягането в гумите или сензор за мъртва зона, се използват от дълго време, а други тепърва ще навлизат в употреба.

Има и така наречената система ISA или Intelligent Speed ​​​​Assist, която от май 2022 г. стана задължителна за всички модели, сертифицирани в Европейския съюз. От 6 юли обаче регулаторните изисквания се разширяват и системата става задължителна за всички нови автомобили, продадени от тази дата. Това означава, че ограничителите на скоростта няма да се монтират само на новите модели, но и на всички продадени автомобили.

Intelligent Speed ​​​​Assist (ISA) е система, която анализира максимално разрешената скорост на всеки пътен участък и, ако е необходимо, автоматично ограничава скоростта на автомобила без намеса на водача.

За това се използват няколко компонента. От една страна, системата събира данни чрез GPS и ги сравнява с информация, получена от камера за разпознаване на пътни знаци, разположена на предното стъкло до вътрешното огледало. Всичко това се предава на контролния блок и ако автомобилът превиши допустимата скорост на този участък от пътя и водачът не намали скоростта, системата може да реагира по следния начин:

Звуково предупреждение.

Предупреждение за вибрация.

Тактилна обратна връзка чрез педала на газта.

Активиране на функцията за контрол на скоростта.

Първите две опции не изискват директна намеса и са предупреждения - звуково или под формата на вибрация, ако водачът не реагира. Тези предупреждения трябва да са кратки, за да се избегне неудобството на водача.

Третият тип обратна връзка се основава на съпротивлението на педала на газта - той леко ще избута крака на водача назад, за да го предупреди и да му помогне да намали скоростта. Шофьорът може да пренебрегне това предупреждение и да деактивира системата, като натисне по-силно педала на газта.

Дори ако е активиран автоматичен контрол на скоростта, при който скоростта на автомобила ще намалява плавно без човешка намеса, водачът може постепенно да деактивира системата, като натиска по-силно педала за газ.

Системата ISA никога не задейства спирачките, тъй като това може да причини инциденти, ако други превозни средства са близо отзад. Намаляването на скоростта без пряка намеса на водача обаче може да създаде опасни ситуации, например при изпреварване по второстепенен път.

За да се избегне това, системата ISA може да бъде изключена от водача чрез силно натискане на педала на газта или чрез изключване с помощта на специален бутон, след като колата е била запалена. Въпреки това, подобно на други устройства като системата Start & Stop, ISA се активира отново, когато двигателят се изключи.

fallback
  • #38
    Бай Коста ( преди 2 месеца )
    "Е добре де за какво е тая система, като ще може да се изключва от шофьора при тръгване? Да се каже само, че има нещо сложено за още повече пари, като старт-стопа, който бърка яко джоба, щото амортизира една камара неща в ауто-то."Понякога, макар и рядко, е по-добре да превишиш скоростта с още 10 километра, отколкото да се треснеш в колата отсреща, докато изпреварваш. За старт - стопа съм съгласен.
  • #37
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Е добре де за какво е тая система, като ще може да се изключва от шофьора при тръгване? Да се каже само, че има нещо сложено за още повече пари, като старт-стопа, който бърка яко джоба, щото амортизира една камара неща в ауто-то.
  • #36
    иван ( преди 4 месеца )
    Тогава следенето беше от ДС с черни Волги...
  • #35
    Оня с коня ( преди 4 месеца )
    Следене, следене, следене... Извинете ме, ако ме смятате за болен параноик, само по-старите да се сетят как беше през соца!?! Тогава нямаше технологията да ти сложат синджира нон стоп! Воала! Вече има технологии! Поробването в лагери започва!!!
  • #34
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Скоро ще започнат и да кастрират и ще ви кажат ,че е за ваше добро.
  • #33
    Георги ( преди 4 месеца )
    Само вдигат добавената стойност на автомобила. Хем вдигат мощността, хем го спъват, какъв е смисъла? Печалба за търговците, производителите, конструкторите и не на последно място, за банкерите. Всичко от гърба на хората, които си вадят хляба с двете си ръце.
  • #32
    Вълдо Брев ( преди 4 месеца )
    Тука само шофьори на БМВ пишат, глей как мрънкат, че не могат да се правят на велики. Сега ще си останат прости селяни, язък, тц, тц...
  • #31
    Дизела ( преди 4 месеца )
    Нема по голема простотия
  • #30
    анонимен ( преди 4 месеца )
    До 28,ти не кореспондираш с кукувичата хралупа на раменете,в лявата лента е само за изпреварване и трябва да се прибереш в дясната.А,ако аз карам със 140 и другите карат със 140 какво се прави тогава? Или нямаш с кво да си отговориш.Просто е ако всички карат със 140 ще се нацепят един в друг и ще стане мазало голямо. Задкормилното устройство не може да бъде заменено,та квито и интелекти да дойдат. Ако нямаш поглед напред при движение и то доста напред за ад предвидиш ситуацията не си за там.
  • #29
    За Ганьо Балкански ( преди 4 месеца )
    *** не иска ограничения! Ник'ви! *** е велик! К'во значи Закон? За кон! А *** е лъв, даже троен, щот' герба, наши знаете...
fallback
Последни