Да убиваш за катализатор. Да, това се случи в Лос Анджелис, където трима мъже, опитващи се да откраднат този детайл автомобила, застреляха актьора Джони Уоктър. Той е звездата от американската сапунена опера General Hospital, като има още десетки по-малки роли в други прозукции. Уоктър беше прострелян миналия петък, като е закаран веднага в болница, но лекарите само са констатирали смъртта му.
Джони Уоктър
В Калифорния е имало 45 000 случая на кражба на катализатори от колите през 2022 година! Толкова много, че полицията настоя за одобрението през 2023 г. на конкретен закон, който предотвратява препродажбата им, ако оригиналният сериен номер липсва. Разбира се, това е сериозен проблем и в Европа, конкретно и в България. На западните пазари крадците прибират по 1000 евро от ценните метали, извлечени от тази част на автомобила.
Казализаторът, наричан още каталитичен конвертор или каталитичен преобразувател, е основен компонент на съвременните коли. Изобретяването му датира от 50-те години на миналия век, когато френският инженер Юджийн Худри, загрижен за вредните за здравето изгорели газове, разработи и патентова устройство. То е способно да редуцира въглеродния оксид и въглеводородите, произведени от двигателя по време на горенето, във въглероден диоксид и водни пари. По това време бензинът съдържа тетраметилолово, което се оказва изключително опасно за човешкото здраве. С навлизането на безоловния бензин проблемът е елиминиран.
От 2001 г. в Европа катализаторите са задължителни за всички автомобили. Правилникът за движение по пътищата забранява шофирането без такъв и предвижда солени глоби. Днес се използват главно така наречените трипътни катализатори , които също трансформират азотните оксиди в кислород и азот. Те са съставени от керамични структури тип пчелна пита , покрити с благородни метали като родий , паладий и платина, които ускоряват химическия процес на окисляване и намаляване на различни изгорели газове. Друго основно условие за ефективна работа са високите температури, поради което колите замърсяват повече в първите минути след стартирането им.
Наличието на благородни метали, макар и в минимални количества, ги прави мишена за крадците. Всеки катализатор съдържа три до седем грама паладий, оценен на около 29 евро за грам, два грама родий (170 евро за грам) и три до седем грама платина (30 евро за грам). Следователно говорим за прогнозна стойност, която започва от 500 и на черния пазар може да достигне до 1500 евро на катализатор при най-новите и най-скъпите хибридни автомобили.
Плюс това, тъй като ауспусите са разположени от външната страна на колата, кражбата е лесна. Просто апашът повдига колата и изрязва изпускателната тръба. След това металите трябва да бъдат извлечени с помощта на различни химикали, които ги отделят от керамиката. Бавно, но не невъзможно.
Как да се защит човек! Като оборудва автомобила с устройство против кражба, което засича всяко движение. И не оставя колата на неохраняеми паркинги. В България обаче автомобилите пред блоковете са лесна мишена и катализаторите са любими на крадците. Наскоро репортаж в Пловдив показа майстори, които се нуждаеха от 40 секунди, за да свалят такъв, макар че обикновено апашите действат за минутки. В занаята са специализирани банди, но у нас няма сериозна статистика по темата. Полицията не проявява особен интерес към оплаквания за откраднат катализатор, а и самите жертви често не докладват, тъй като не винаги се покриват от застрахователя. По форумите препатили дори често съветват сами да отстраните катализатора при покупка на кола, ако не я държите в гараж или охраняем паркинг. Просто няма да е мишена на крадците.