Трудно е да се правят предвиждания - особено за бъдещето, казваше гениалният физик Нилс Бор. И особено, бихме добавили, ако тези предсказания се отнасят за съвсем близкото бъдеще: в рамките на пет-шест години. Днес живеем три години след най-крайния срок, посочен от експертите за появата на напълно автономни, безпилотни автомобили. Но през 2024 те изглеждат дори по-далечни, отколкото през 2014. Защо най-голямото (и най-доходно) обещание на технологичния сектор донесе такова разочарование?
11 ключови въпроса за колите без волан (ГАЛЕРИЯ):
Законите не са пречка
Между другото, това изобилие от средства между 2014 и 2022 промени и отношението на регулаторите - една от най-големите пречки пред автономното управление. Особено в Съединените щати, където набраният десетцифрен капитал обикновено лесно печели уважението на политиците. Докато другаде законодателите остават внимателни и предпазливи, в САЩ някои щати дадоха почти неограничени права за изпитания в реални условия. Имаше и инциденти, разбира се. Прегазен пешеходец в Аризона през 2018 сложи точка на опитите на Uber да разработва автономни автомобили (и промени цялостната философия на компанията). Тестов безпилотен модел на Nutonomy удари камион в Сингапур. Коли на Cruise се забъркаха в множество дребни инциденти, включително и един доста комичен, при който спреният от полицаи автономен автомобил на своя глава потегли и избяга. Дори няма да споменаваме многобройните злополуки с участието на т. нар. Autopilot на Tesa - при тях е трудно да се разбере кога вината е на изкуствения интелект и кога - на естествената глупост.
Между другото, това изобилие от средства между 2014 и 2022 промени и отношението на регулаторите - една от най-големите пречки пред автономното управление. Особено в Съединените щати, където набраният десетцифрен капитал обикновено лесно печели уважението на политиците. Докато другаде законодателите остават внимателни и предпазливи, в САЩ някои щати дадоха почти неограничени права за изпитания в реални условия. Имаше и инциденти, разбира се. Прегазен пешеходец в Аризона през 2018 сложи точка на опитите на Uber да разработва автономни автомобили (и промени цялостната философия на компанията). Тестов безпилотен модел на Nutonomy удари камион в Сингапур. Коли на Cruise се забъркаха в множество дребни инциденти, включително и един доста комичен, при който спреният от полицаи автономен автомобил на своя глава потегли и избяга. Дори няма да споменаваме многобройните злополуки с участието на т. нар. Autopilot на Tesa - при тях е трудно да се разбере кога вината е на изкуствения интелект и кога - на естествената глупост.