Илон Мъск внезапно обърна палачинката относно митата за китайски електрически коли, внасяни в САЩ, наскоро увеличени четири пъти от администрацията на президента Джо Байдън. През януари босът на Tesla алармираи, че са необходими търговски бариери. „Или Китай ще разруши повечето други производители на автомобили в света“, обснова се Мъск.
Сега във видео изява на конференция, която се провежда в Париж, той промени рязко позицията си: „Нито Tesla, нито аз поискахме тези мита, всъщност бях изненадан. Когато мерки възпрепятстват свободната търговия или изкривяват пазара, те не са добри“, каза той пред Viva Technology. Зад обрата, според някои анализатори, стои страхът от китайско отмъщение срещу американските електрически превозни средства. Азитаският гигант вече спомена за подобня мярка спрямо автомобилите с ДВГ.
Мъск едва ли случайно увеличи атаките си срещу Джо Байдън в социалната мрежа X, особено по отношение на политиките му в имиграцията и здравеопазването. В интерес на истината, босът на Tesla не е единствен. Бенедето Виня , главен изпълнителен директор на Ferrari, също изрази съмненията си относно резултатите от войната с мита в интервю за Bloomberg.
Цифрите дават някои обяснения. През 2023 г. Tesla е произвела 1 845 985 автомобила с ръст от 35% спрямо предходната година. От тях 1 775 159 се падат на моделите Model 3 и Model Y, много от които излязоха отв гигафабриката в Шанхай. Според декларираното от производителя на електромобили годишният капацитет на завода е 950 хил. броя. Само Model 3 и Model Y се сглобяват в китайския завод. Това е мястото на американската марка с най-големи обеми. Достатъчно е да се каже, че вторият завод е този във Фримонт, Калифорния, който е с капацитет от 650 хиляди единици.
Tesla има четири големи обекта със значителни обеми на производство на автомобили, след това идват други заводи с по-малък капацитет или различни роли. 2024 година за Tesla стартира с определена стабилност. Всъщност, между януари и март всички фабрики на Мъск са произвели 494 989 автомобила с ръст от само 2% през същия период на 2023 г.
По-специално във фабриката в Шанхай темпото на производство се забавя. Според данни, публикувани от Китайската асоциация на производителите на автомобили (Caam), броят на завършените модели Y през март е 49 498 единици (-17,7% в сравнение със същия месец на 2023 г.) и 36 610 през април (-33%). От януари до април тази година в Китай са произведени 287 359 единици Model Y и Model 3, което е спад от 5% в сравнение със съответния период на миналата година. Caam, без да предоставя цифри, също така посочва, че през четиримесечния период производството на Model 3 е било с 10% по-високо.
От гледна точка на търговската стратегия за китайския пазар, през април Tesla допълнително намали цените на Model Y, достигайки най-ниските от пускането на автомобила в страната през 2021 г. Що се отнася до Model 3 обаче той предлага нула финансови отстъпки. Целта, очевидно, остава увеличаване на продажбите.
По отношение на регистрациите през 2023 г. марката е продала 603 664 автомобила в Китай, според данни на местната асоциация за леки автомобили (CPCA). Така държи пазарен дял от 7,8% в сегмента на новите енергийни превозни средства (NEV).
Мъск трябва да се бори с марки като BYD, които са много силни на китайския пазар благодарение и на по-широката гама от двигатели, която включва 100% задвижвани от батерии автомобили и хибриди. До 2023 г. делът на BYD е 35%. През първите четири месеца на 2024 г. и двете марки леко отстъпиха: Tesla падна до 6,8%, BYD до 34,3%.