IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как Европа ще оцелее срещу китайските цени?

Митата трябва да бъдат вдигнати до 30%, а гиганти като BYD ще печелят даже и при 50%

Тъй като вратите на Съединените щати са затворени за китайските производители на автомобили, те искат да наводнят Европа. Заплахата за индустрията на Стария континент е реална. За да защити европейските производители от агресивните цени на китайските марки, Европа ще трябва да вдигне стена от мита, облагайки всяка кола с 50% данък. Това твърди проучване на Group Rodhium и което беше публикувано от Financial Times.
 
 
китайски електромобили, пристанища, Европа
   
   
Разследване на Европейската комисия за държавна помощ, започнало през октомври, може да доведе до увеличаване на митата върху китайските превозни средства, внасяни в Европа. Понастоящем определени на 10%, ЕС може да ги вдигне до 30%. Проблемът, казва консултантската фирма, е, че дори и с 30% данък все още ще е изгодно за много китайски марки да продават в Европа. Нещо повече, те дори можа да си позволят да не повишат цените.
Войната за електрически автомобили в самия Китай е толкова жестока, че марките вече не печелят пари на вътрешния пазар. Така че тук  плащаме два пъти повече за тях.

„За да спре европейският пазар да бъде привлекателен за китайските износители на електрически превозни средства, вероятно ще са необходими мита от 40-50%, дори по-високи за  производители като BYD “, обясняват от Rodhium. Цитираният гигант, например, в момента продава новия BYD Seal U за 20 000 евро в Китай и средно 42 000 евро в Европа. Печалбата на BYD, оценена от консултантската фирма, е 1300 евро на автомобил в Китай и 14 300 евро в Европа. Това е силен стимул за износ на нашия континент. С тарифи от 30%, BYD все пак ще генерира 4700 евро печалба на автомобил, твърдят изчисленията на Rhodium.
 
 
BYD Seagull
  
   
Първият китайски производител на електрически автомобили контролира около 95% от своята верига на стойността - от мините до производството на батерии, системи за помощ при шофиране ADAS или автомобилен софтуер. Това е предимство, което според Rhodium може дори да му позволи да намали цените си, без да губи пари в Европа. Лукс, който не е достъпен за всеки производител.

И все пак всички китайски марки искат да продават в Европа. Потънали в ценова война, само онези, които го правят с висок марж, имат шанс да оцелеят. Всъщност това е причината BYD или MG да струват почти два пъти повече в Европа, отколкото в Китай, задушавайки конкуренцията.
Износът за Стария континент е все по-важен за близо 90-те марки, които се конкурират на китайския пазар. Така те ще оцелеят и ще имат повече дял в родината си, където се продават 28 000 милиона нови коли годишно. 
 
 
Tesla
  
    
От друга страна, това не е проблем само за китайските марки. С мита от 15% Tesla, например, ще спре да печели пари от колите си, произведени в Шанхай и продавани в Европа. Новите тарифи могат да се прилагат и за тези, които произвеждат в Китай и са успели да получат непряка помощ от китайската държава чрез един от техните местни партньори. Такъв би се оказал случаят с Volkswagen, който планира да произвежда CUPRA Tavascan там .
Не можем да забравим, че вносът на електрически автомобили от Китай, включително тези от некитайски производители с фабрики там (Tesla, BMW, Volkswagen Group, Volvo и др.), се е увеличил от 1,6 милиарда долара през 2020 г. на 11,5 милиарда през 2023 г.

Пазарният дял на китайските марки се умножи по четири през този период, достигайки 8% миналата година. Според оценки на групата за натиск Transport & Environment, той ще скочи на 11% тази година и на цели 20% през 2027 г.
  
   

0 от 500
  • #16
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Да слагат 50% мита на всичко не само на коли и да видим до къде ще стигнат, до кривата круша!
  • #15
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Sdf ( преди 1 седмица )
    Не цените, а качеството им е проблем. Карах Сиил в Франкфурт - е тези 2.2 тона са страшно нещо. Модел 3 с 100 кс по-малка мощност е все едно самолет. И окачването им заминава бързо
  • #14
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    За съжаление си абсолютно прав. Щеше да е хубаво тези мита, които ще събират от китайските производители да бъдат използвани за субсидиране на европейската промишленост. Но доколкото познавам европейските политици, ще ги пренасочат към Украйна, вместо за развитие на Европа. Дори като субсидии за покупка на европейски електромобили да ги дадат, за да станат цените им конкyрентни с китайските пак ще е по-добре. Да субсидират населението вместо предприятията.
  • #13
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Как? На нашия гръб, разбира се.
  • #12
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Факт ( преди 1 седмица )
    Как немчугите ще оцелеят щото Рено и Стелантис нямат проблеми
  • #11
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Прав е колегата, в стремежа си да гонят печалби европейските марки загубиха контрола върху процеса на производство. Ауди с милиард евро пропуснати ползи заради ремък.
  • #10
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    BYD няма шанс в Европа, качеството на колите им е много ниско. Те използват 3 -link окачване, което при резки маневри лесно се поврежда.
  • #9
    0 rate up comment 1 rate down comment
    до 8 ( преди 1 седмица )
    Да така цената може да удари 20к. Но не е коректно да се взима предвид когато се сравнява с друг пазар.
  • #8
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Извинявам се вече и в Европа са пуснали малката батерия (последно като гледах я нямаше). Мойте наблюдения са за седана Сийл - стартово 25к за по-малка батерия и оборудване. Ако се ориентрирам правилно 31.500 евро за същото оборудване и батерия. Като сложиш данъци такси и транспорт ще гони 35-37к като нищо и то почти без печалба. Като я сложиш и нормално цената му да удари 40к евро. В мобиле де има обяви за нови коли по 41-42. Така че там според мен цената е съвсем очаквана.
  • #7
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Интересно от къде го намериха това 20к евро. Аз намирам 23к за плъгин и 26к за електричка, нооо с 17 квч по-малка батерия. И поне седана Сийл базово в Китай е с по-ниско оборудване (със сигурност му липсва поне панорамата) Та да не се окаже че говорят за базов бензинов.