IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Япония размазва Китай на европейския пазар

Голямото предимство идва от хибридите, второто място е за Южна Корея

Марки от Япония, Корея и Китай представляват почти всеки четвърти автомобил, продаден на европейския пазар. Това показват новите регистрации за цялата 2023 година Но засега китайците имат относително малко влияние върху тези числа.

 
Toyota


Азиатските производители заемат все по-важна роля на европейския пазар . Според данни, публикувани от Jato Dynamics , през декември 2023 г. на Стария континент присъстват 37 марки, повечето от които с произход от Китай (24). Следват тези от Япония (8), Южна Корея (4) и Индия (1). Продажбите обаче вървят в друга пропорция.

Като изключим маргиналното индийско производство, японците всъщност са господари в Европа сред азиатските конкуренти. Тe формират 54% от общите продажби на азиатски компании (13% от европейския пазар като цяло). През 2023 г. китайските марки са продали само 10% от всички азиатски автомобили, доставени в Европа (3% дял). Далеч по-добре са корейските , които представляват 36% от азиатските вносители (9% от европейския пазар). По-специално, от всички 24 китайски марки, официално внесени в Европа, само 9 са регистрирали повече от 1000 автомобила.


Chery


Ситуацията обаче е различна, ако вземем предвид не страната на произход на марката, а тази, в която автомобилите действително се произвеждат . Например Toyota прави по-голямата част от автомобилите, предназначени за Европа, в самата Япония (520 000 броя през 2023 г.). Южна Корея е внесла приблизително 495 000 автомобила на Стария континент: 84% от тях са корейски марки (основно Hyundai и Kia), а останалите 16% принадлежат на Renault. 

Некитайското производство присъства много повече в Китай , откъдето са пристигнали 491 000 автомобила, регистрирани миналата година. 65% от тях са от местни марки, но всичко останало е Tesla, Dacia, Volvo, Mini, BWM и Polestar.

Сигурното е, че азиатските производители стават все по-важни на европейския пазар, преминавайки от 14% дял през 2001 г. до над 24% миналата година. Причините, открити от JATO Dynamics, са множество: японците се фокусират върху надеждността, корейците върху конкурентоспособността, китайците,  за момента, върху ниските цени . Дори по отношение на типовете задвижване има разлики между тримата големи азиатски тигри. Хибридната технология е приоритет на японските марки (84% от всички хибридни регистрации са японски), корейците блестят сред plug-in хибридите (47%), докато китайците имат добри резултати при електрически автомобили (39%). 

Мит се оказва теорията, че европейският пазар всъщност е под китайско господств.  Според Jato Dynamics това все още не е така. Миналата година регистрациите на китайски марки представляват 2,5% от общия брой, което се равнява на 321 300 единици. От тях 72% са на MG, която, макар и изцяло китайска, се позиционира като британска марка. MG 4 успя да заеме четвърто място сред най-продаваните електрически автомобили в Европа през 2023 г. 

 
MG4 XPower


Както споменахме, китайските производители са особено силни в електрическите автомобили благодарение на по-големия местен пазар и притежаването на голяма част от веригата за доставки и производство на батерии . Това им позволява да предлагат електрически автомобили на цена средно с 30% по-ниска от техните европейски конкуренти. В цифри говорим за спестявания от около 20 000 евро. 

Европейската комисия иска да види ясно и от няколко месеца проучва потенциални субсидии, които правителството в Пекин евентуално предоставя на китайски компании. От една страна, институциите могат да наложат нови ограничения върху вноса. От друга, европейските компании започват да произвеждат по-евтини EV като Citroën ë-C3 или Renault 5.


0 от 500
  • #17
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Язе ( преди 2 седмици )
    Китай е комунизъм, а комунизма е крепостно право, нито повече, нито по малко. Те искат да са N1 и за тази цел са готови на всичко. Тероризират собственото си население по всякакъв начин. Производствените им разходи са нищожни, благодарение на мизерните заплати които плащат. Заводите им са като казарми, работиш по 12 и повече часове, ядеш на място, спиш на място и така докато пукясаш.И ето ти кола за половин цена. За 20% от населението и номенклатурата е супер.
  • #16
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Също в момента в Европа се очаква до 2033-та да работят общо 250 завода за батерии. Да сред тях ще има и китайски. Но щом до сега не са завладяли пазара на Европа прозореца им започва да се затваря.
  • #15
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Ако ще гледаме компонент по компонент значи от поне 20 години караме китайско. А защо не слезем и на по-ниско ниво - повечето ресурси идват от Русия и Африка. Значи ли това че караме африкански и руски коли?
  • #14
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 13 ( преди 2 седмици )
    А от къде са купени батериите за останалите 18 модела в топ 20? Новото трио на което ще разчита в бъдеще китайската икономика са батерии фотоволтаици и електромобили. Над 80% от батериите и 90% от фотоволтаиците продадени в Европа са китайски. За фотоволтаиците до преди няколко години имаше 30% мито и това не ги спря. Който не познава историята е обречен да я повтаря. Продължавайте да обяснявате как субсидиите за европейско производство на електромобили и батерии са грешка.
  • #13
    1 rate up comment 1 rate down comment
    до 12 ( преди 2 седмици )
    И до сега избиват рибата - от топ 20 на електричките само МГ4 и Дачия Спринг са китайски.
  • #12
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 11 ( преди 2 седмици )
    Китайците залагат на дългата игра. Знаят че няма да пробият с груба сила, защото ще им бъде отвъдното. В САЩ не успяха да влязат дори с високи цени и ги изгониха, затова няма да рискуват да изгубят и Европа и няма да подхождат нахално и агресивно, а бавно и полека в началото за да опипат почвата.
  • #11
    5 rate up comment 3 rate down comment
    До 8 ( преди 2 седмици )
    И докъде ги доведе тази тактика за 300% надценка? До кривата круша от цели 3% дял в Европа според статията. Или китайците не са наред с главата, или няма как да продават по-евтино. Бафти дългосрочните стратегии, бафти чудото. С това темпо ще започнат да са фактор на европейският пазар през следващия век. Сега очаквам да извадиш Ексела със сложна лихва и да ми обясниш как всъщност ще превземат Европа през 2066г, третото тримесечие, а не чак през 2100г.
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Както обича да казва митичния говорят ли ти в проценти искат да те излъжат
  • #9
    4 rate up comment 1 rate down comment
    до 8 ( преди 2 седмици )
    Да статията споменаваше 300% в заглавието но в самата статия същност бяха споменати цени които в Европа са 170-180% ОТ тези в Китай не над, т.е. 70-80% надценка реално. Ето ти например Дачия - как спринг-а в Китай е под 10к долара в Европа е 22к евро? И те ли дерат европееца? Ще ти кажа че ако като частно лице искаш да внешес кола от Китай цената скача с 60%. Та реално цените в Европа са съвсем нормални предвид мита данъци и т.н.
  • #8
    2 rate up comment 7 rate down comment
    До 5 ( преди 2 седмици )
    Вероятно си пропуснал новината от преди няколко дни, че китайците продават в Европа с над 300 процента надценка и цената по никакъв начин не е съобразена със себестойността на автомобила, а просто предлагат малко по-ниска цена и повече безплатни екстри спрямо конкyрентните европейски модели. Правят го за да компенсират ниските надценки в Китай и за да не дразнят Европа да им налага санкции и ограничения. По отношение на безопасност се справят по-добре и от европейските модели на краш тестовете