fallback

Наистина ли се спука балонът на електрическите автомобили?

Реалността ни настигна, категорични са повечето лидери в индустрията

Положителната тенденция от 2023 г. се промени и автомобилната индустрия от известно време изразява загриженост относно забавянето на продажбите на електромобили. Ако се интересувате от темата, вероятно сте объркани, тъй като понякога се твърди, че продажбите на електрически превозни средства продължават да растат, но в същото време се изказват и притеснения относно тяхното бъдеще.

Кое е вярното в случая? Отговор на този въпрос се опитват да дадат експертите от Motor.es в свой анализ на случващото се на пазара на превозни средства с нулеви вредни емисии.

Много обещаваща 2023 година

Според данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ) през 2023 г. в света са регистрирани около 14 милиона нови електрически превозни средства, като по този начин общият брой на тези превозни средства в движение достига 40 милиона. Цифри, които бяха в съответствие с прогнозите за продажбите на Global EV Outlook (GEVO-2023).

Продажбите на електрически превозни средства през 2023 г. са се увеличили с 3,5 милиона в сравнение с предходната година, което представлява ръст от 35% на годишна база. Тази цифра е повече от шест пъти по-висока от регистрираната през 2018 г. Освен това през 2023 г. са наблюдавани средно повече от 250 000 нови регистрации на седмица, което надвишава годишния сбор от 2013 г.

Електрическите превозни средства представляват около 18% от всички продажби на автомобили през 2023 г., в сравнение с 14% през 2022 г. и едва 2% през 2018 г. Всички тези данни предполагат продължаващ растеж на пазарите на електрически превозни средства, но в доклада на МАЕ също така има и някои особености, които трябва да се вземат предвид. Например почти 60% от продажбите на електрически автомобили са в Китай, малко под 25% в Европа и около 10% в САЩ.

В документа се посочва и друга информация, която е доста актуална в краткосрочен план. В Германия, например, постепенното премахване на субсидиите за закупуване на електрически превозни средства се отрази на ръста на продажбите, намалявайки пазарния им дял от 30% през 2022 г. на 25% през 2023 г. В още няколко държави се забелязва същата тенденция.

Балонът на електрическите автомобили се издува

Споменатият доклад на МАЕ предвижда 50% дял на електрическите автомобили на пазара до 2035 г., то по-скоро служи като демонстриране на „доброто здраве“ на индустрията с нулеви емисии през 2023 г. Данните от първите няколко месеца на 2024 г. показват промяна в тенденцията, която е тревожна за мнозина. Напредването на регистрациите на електрически автомобили в Европа показва обезпокоителен спад, особено след септември 2023 г.

През декември и март цифрите са отрицателни със спад от 11% спрямо предходната година, достигайки дори 30% в държави като Германия, Швеция и Италия. Според Матиас Бергман, главен изпълнителен директор на Mobility Sweden, пазарът губи инерция и дялът на електрическите автомобили намалява, особено в Швеция, където беше достигнат пазарен дял от 39%, сега започва да намалява.

Противоречивите изявления на Карлос Тавареш, главен изпълнителен директор на Stellantis, от сорта на „Електрическите коли не са универсално решение за мобилност“, показват, че нещата не са толкова розови, колкото изглеждат. Както и че това вече е напълно ясно на автомобилните производители.

Без помощ електрическата кола потъва

В няколко европейски страни, като Франция и Италия, програмите за подпомагане на закупуването на електрически автомобили се прилагат с добри резултати. Въпреки това продължават да съществуват предизвикателства, като например бавното изплащане на субсидиите в Испания, което кара много потенциални купувачи да не вярват.

Анди Палмър от компанията за зарядни точки Pod Point и бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin предполага, че субсидиите трябва да бъдат в достъпен ценови диапазон, за да се ускори приемането на електрически превозни средства.

„Субсидиите бяха оттеглени твърде рано. Ако искате да ускорите приемането на електрически автомобили, те трябва да бъдат позиционирани в диапазона от 20 000 до 30 000 евро", категоричен е Палмър.

От своя страна Лоран Фавр от компанията OPmobility посочва пропастта между търсенето и предлагането и необходимостта от справяне с нея, преди субсидиите да са изчерпани. „Хората просто не печелят достатъчно, за да си купят тези коли. Има разминаване между търсене и предлагане и е нормално субсидиите да не са вечни", смята експертът.

Александър Мариан, генерален директор на консултантската фирма AlixPartners, също настоява в Европа да бъде установена обща стратегия, която да остане стабилна във времето. „Потребителите в Европа са на загуба в момента, защото правителствата променят правилата за субсидиите за електрически превозни средства твърде често. Това, което е спешно необходимо, е известна приемственост в правилата от сега до 2035 г.“, настоява той.

Реалността ни настига

Инвестициите на производителите в електрически автомобили са огромни и това е на път да се обърне срещу тях. Появата на евтини коли на ток ще отнеме време, така че субсидиите са единственият начин за постигане на по-ниска цена. И негативният ефект от тяхното премахване е най-голямата пречка за навлизането им на пазара. Производителите са нясно с това, но решение в краткосрочен и дори средносрочен план няма. Това беше признато дори от Лука де Мео, ръководител на един от водещите автомобилни концерни - Renault Group.

„Това, че за 10 години електрическата кола може да стане по-евтина от автомобил с вътрешно горене е илюзия, която могат да имат само полиците. Производителите на автомобили съществуват, за да правят пари - нещо, което в момента е невъзможно при електрическите автомобили без високи цени. Ако не правим пари от електрически автомобили, това ще бъде стратегия с много къси крака. Трябва да приемем, че трябва да имаме маржове, все пак ние не правим благотворителност“, обясни Де Мео.

Междувременно производители като Jaguar Land Rover започнаха да забавят своите планове за електрификация, а лидери като Карлос Тавареш от Stellantis, призовават правителствата, които рекламират електрическата кола, да финансират скъпия преход към нея.

Означава ли всичко това, че балонът около електромобилите наистина се е спукал? Рано е още да се твърди категорично. Първо ще трябва да видим как ще се развие индустрията в краткосрочен и средносрочен план, но перспективите не са добри, завършва анализът на испанското издание.

fallback
  • #14
    Лудория ( преди 6 месеца )
    Сега последно говориш за визията си за електромобили за 2040 година или за тази година. Тази година продажбите на електромобили ще се увеличат с... нека да помисля, да помисля... с -10%! Демек - за цялата година ще падна с 10%, като това ми е оптимистичния сценарий. Нали знаеш, всяка компания има минимум три сценария за развитие на пазара. И Мъск не вярва на тази статия... Както е казал, ръст ще има. Къде с цената на увлолнени 14-15 000 души, къде с цената на по-малка печалба, ръст ще има!
  • #13
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Хайде да улесня задачата че и условията не разбрахте. Колко трябва да е СРЕДНОгодишния ръст на продажбите, за да може да се постигне 50% дял през 2035 година ако миналата година са били 18%? Или дори да вземем 10% чисти електромобили като база в най-лошия случай? Мисия невъзможна за математиците. Те не изкарат ли 1 милиард електромобила на година през 2035 значи е неуспех и балона се е спукал! Познах ли? Сега отговорът типично ще е "аз няма да съм жив до тогава и не ме интересува"
  • #12
    До 12 ( преди 6 месеца )
    Не съм никакъв анализатор а обикновен човек със знания за осми клас които са достатъчни за да ми отговорите на въпроса. Но при антиматематиците знанията ви се замръзнали около втори клас и можете да броите и да смятате на пръсти, но по-сложни сметки ви затрудняват. Даже условията на задачите не можете да разберете и ако ви кажат че от 100 човека 20% имат гаражи, правите три листа изчисления, а накрая отговора е 11 гаража. Конкретен реален пример от миналия ден сметнат и проверен от 10 Ника!
  • #11
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Митето уж говори за бъдещето, но все в миналото гледа. И то избирателно в миналото. Плюнчи се за ръста за цялата 2023 спрямо цялата 2022 обаче удобно пропуска това изречение "През декември и март цифрите са отрицателни със спад от 11% спрямо предходната година, достигайки дори 30% в държави". Изобщо виден аналлизатор ни е той, хе-хе.
  • #10
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    Тесла умре.
  • #9
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Ми да се пука. Тия легенди за свръх субсидираните китайски коли хващат дикиш само в ЕС и Щатите. Шаоми продават за 30 000 долара конглокент на Тесла S с 10% печалба, тука за 30 000 долара Дачия Спринг на загуба. Всичко трябва някой да им го плаща на гадните германци
  • #8
    А ( преди 6 месеца )
    В тези 14 млн са включени и плъгин хибридите.
  • #7
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Понеже им е трудно да попитам ако тази година няма 30% ръст, а само 10-15% и никога повече не се върне 30% ръст, Това някакъв съществен проблем ли е? Защото знам че са много добри в геометричните прогресии и когато дават практически примери с езера и лилии обикновено площта заема няколко трилиона пъти повече от площта на всички планети и звезди в млечния път. Те с по-малки числа не работят и ако няма по минимум 1 милион електромобила на човек от населението през 2035 ще е провал!
  • #6
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Любопитно ми е какви са изводите на антиматематиците от тези факти В статията. "Електрическите превозни средства представляват около 18% от всички продажби на автомобили през 2023 г., в сравнение с 14% през 2022 г. и едва 2% през 2018 г. ...доклад на МАЕ предвижда 50% дял на електрическите автомобили на пазара до 2035 г" 50% дял според toyota ще се постигне точно никога. Дали? Как СМЯТАТ антиматематиците? Правилният термин е В какво ВЯРВАТ. Може ли да бъде постигнато? 30% или 50%
  • #5
    Предположение ( преди 6 месеца )
    WV са представили визията си за 2030-та. Да, от гамата на ID e. Започвам да си мисля, че т.нар. ви медия страда от тежка липса на приходи и понякога публикува наплювателни статии за жълти стотинки.
fallback
Последни