fallback

Наистина ли се спука балонът на електрическите автомобили?

Реалността ни настигна, категорични са повечето лидери в индустрията

Положителната тенденция от 2023 г. се промени и автомобилната индустрия от известно време изразява загриженост относно забавянето на продажбите на електромобили. Ако се интересувате от темата, вероятно сте объркани, тъй като понякога се твърди, че продажбите на електрически превозни средства продължават да растат, но в същото време се изказват и притеснения относно тяхното бъдеще.

Кое е вярното в случая? Отговор на този въпрос се опитват да дадат експертите от Motor.es в свой анализ на случващото се на пазара на превозни средства с нулеви вредни емисии.

Много обещаваща 2023 година

Според данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ) през 2023 г. в света са регистрирани около 14 милиона нови електрически превозни средства, като по този начин общият брой на тези превозни средства в движение достига 40 милиона. Цифри, които бяха в съответствие с прогнозите за продажбите на Global EV Outlook (GEVO-2023).

Продажбите на електрически превозни средства през 2023 г. са се увеличили с 3,5 милиона в сравнение с предходната година, което представлява ръст от 35% на годишна база. Тази цифра е повече от шест пъти по-висока от регистрираната през 2018 г. Освен това през 2023 г. са наблюдавани средно повече от 250 000 нови регистрации на седмица, което надвишава годишния сбор от 2013 г.

Електрическите превозни средства представляват около 18% от всички продажби на автомобили през 2023 г., в сравнение с 14% през 2022 г. и едва 2% през 2018 г. Всички тези данни предполагат продължаващ растеж на пазарите на електрически превозни средства, но в доклада на МАЕ също така има и някои особености, които трябва да се вземат предвид. Например почти 60% от продажбите на електрически автомобили са в Китай, малко под 25% в Европа и около 10% в САЩ.

В документа се посочва и друга информация, която е доста актуална в краткосрочен план. В Германия, например, постепенното премахване на субсидиите за закупуване на електрически превозни средства се отрази на ръста на продажбите, намалявайки пазарния им дял от 30% през 2022 г. на 25% през 2023 г. В още няколко държави се забелязва същата тенденция.

Балонът на електрическите автомобили се издува

Споменатият доклад на МАЕ предвижда 50% дял на електрическите автомобили на пазара до 2035 г., то по-скоро служи като демонстриране на „доброто здраве“ на индустрията с нулеви емисии през 2023 г. Данните от първите няколко месеца на 2024 г. показват промяна в тенденцията, която е тревожна за мнозина. Напредването на регистрациите на електрически автомобили в Европа показва обезпокоителен спад, особено след септември 2023 г.

През декември и март цифрите са отрицателни със спад от 11% спрямо предходната година, достигайки дори 30% в държави като Германия, Швеция и Италия. Според Матиас Бергман, главен изпълнителен директор на Mobility Sweden, пазарът губи инерция и дялът на електрическите автомобили намалява, особено в Швеция, където беше достигнат пазарен дял от 39%, сега започва да намалява.

Противоречивите изявления на Карлос Тавареш, главен изпълнителен директор на Stellantis, от сорта на „Електрическите коли не са универсално решение за мобилност“, показват, че нещата не са толкова розови, колкото изглеждат. Както и че това вече е напълно ясно на автомобилните производители.

Без помощ електрическата кола потъва

В няколко европейски страни, като Франция и Италия, програмите за подпомагане на закупуването на електрически автомобили се прилагат с добри резултати. Въпреки това продължават да съществуват предизвикателства, като например бавното изплащане на субсидиите в Испания, което кара много потенциални купувачи да не вярват.

Анди Палмър от компанията за зарядни точки Pod Point и бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin предполага, че субсидиите трябва да бъдат в достъпен ценови диапазон, за да се ускори приемането на електрически превозни средства.

„Субсидиите бяха оттеглени твърде рано. Ако искате да ускорите приемането на електрически автомобили, те трябва да бъдат позиционирани в диапазона от 20 000 до 30 000 евро", категоричен е Палмър.

От своя страна Лоран Фавр от компанията OPmobility посочва пропастта между търсенето и предлагането и необходимостта от справяне с нея, преди субсидиите да са изчерпани. „Хората просто не печелят достатъчно, за да си купят тези коли. Има разминаване между търсене и предлагане и е нормално субсидиите да не са вечни", смята експертът.

Александър Мариан, генерален директор на консултантската фирма AlixPartners, също настоява в Европа да бъде установена обща стратегия, която да остане стабилна във времето. „Потребителите в Европа са на загуба в момента, защото правителствата променят правилата за субсидиите за електрически превозни средства твърде често. Това, което е спешно необходимо, е известна приемственост в правилата от сега до 2035 г.“, настоява той.

Реалността ни настига

Инвестициите на производителите в електрически автомобили са огромни и това е на път да се обърне срещу тях. Появата на евтини коли на ток ще отнеме време, така че субсидиите са единственият начин за постигане на по-ниска цена. И негативният ефект от тяхното премахване е най-голямата пречка за навлизането им на пазара. Производителите са нясно с това, но решение в краткосрочен и дори средносрочен план няма. Това беше признато дори от Лука де Мео, ръководител на един от водещите автомобилни концерни - Renault Group.

„Това, че за 10 години електрическата кола може да стане по-евтина от автомобил с вътрешно горене е илюзия, която могат да имат само полиците. Производителите на автомобили съществуват, за да правят пари - нещо, което в момента е невъзможно при електрическите автомобили без високи цени. Ако не правим пари от електрически автомобили, това ще бъде стратегия с много къси крака. Трябва да приемем, че трябва да имаме маржове, все пак ние не правим благотворителност“, обясни Де Мео.

Междувременно производители като Jaguar Land Rover започнаха да забавят своите планове за електрификация, а лидери като Карлос Тавареш от Stellantis, призовават правителствата, които рекламират електрическата кола, да финансират скъпия преход към нея.

Означава ли всичко това, че балонът около електромобилите наистина се е спукал? Рано е още да се твърди категорично. Първо ще трябва да видим как ще се развие индустрията в краткосрочен и средносрочен план, но перспективите не са добри, завършва анализът на испанското издание.

fallback
  • #44
    До №43 ( преди 7 месеца )
    Вижте във ФБ темата за "хубавата" китайска кола Donfeng. Аз не бих заложил на китайско, особено за сложен агрегат като автомобила
  • #43
    По-добри и по-добри ( преди 7 месеца )
    Отнема време. Да, отнема време. Но: Volvo излиза след години единствено на електрически модели, 2. Нисан излиза след години единствено на електрически модели, 3. BYD излиза със електрически модели. 4. И така нататък. Когато в Китай имат по-добри и по-добри модели, то всяка следваща година ще имат по-добри и по-добри модели.
  • #42
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Както виждате аз винаги говоря с факти и давам източниците си на информация за да работим с реални изходни данни. Вие хвърляте едни предположения как от София до морето трябва да спираш пет пъти за зареждане като всяко зареждане трае часове и други подобни глупости, които са факт само в главите ви и затова се затруднявате да дадете източник. Разбира се няма как да сте чак толкова глупави и това си е искрено заяждане. Накрая изглеждате графомани психопати с логорея според Уикипедия, А аз нарцис
  • #41
    До 39 ( преди 7 месеца )
    Добре де колко гори този lexus за който собственикът му се хвалеше че, че гори само 7,5 със своя 3,6 л двигател и 350 коня с тегло два тона? Дай най-ниския на разход за който намериш информация и дай източника? Аз моя източник го дадох. Както и мнението на други собственици на такива хибриди които казаха че такъв нисък разход е невъзможен. Дадох ти и линк за десетки автомобили с разход под 15kWh включително с 11 при твърдение под твоя страна че няма електромобил който харчи по 20, Дай източник?
  • #40
    До 38 ( преди 7 месеца )
    Мите, тъй и тъй обичаш Уикипедия и дефинициите за психо-разстройствата там, отиди прочети за "нарцисизъм" и после ела пак да ни се плюнчиш колко велик пророк на истината си, а всички други сме едЕоти, защото не ти отговаряме на лавината от безсмислени коментари и въпроси в "дискусията" в твоята глава и телефон. П.П:Настоящият отговор е изключение.
  • #39
    До 38 ( преди 7 месеца )
    МитЕ,Митеее с какви еднакви данни работим,с 15 Квтч разход на Дани и 11 л/100 разход на хибрид!
  • #38
    До 36 ( преди 7 месеца )
    Пък и защо да отговоряте на въпроси, след като в повечето случаи сами знаете че съм прав и сте на моето мнение. Знаете че всичко което съм казал е истина и няма причина да водим дискусия. Просто казаното от мен не ви харесва и затова е целия хейт. Не е лично към мен А към истината. Мразите истината реалността и фактите. Мразите живота и си го изкарвате на останалите.. всеки път когато имате аргументи си ги казвате и без да ви питам. Ако отговорите ще потвърдите че съм прав. Мълчите като психопат
  • #37
    До 36 ( преди 7 месеца )
    Обикновено работим с едни и същи изходни данни, в повечето случаи дадени от вас. А накрая при едни и същи изходни данни че например 20% от 100 човека имат гараж аз изкарвам 20 гаража А вие 11 и спорите. От изходни данни дадени от турбо за входяща мощност при изкачване на Шипка 45 киловата вие изкарвате 50 kW при 30% КПД, А аз изкарвам 15 и не мога да ви убедя три години че грешите. При изходни данни за дължина на прохода Шипка 15 км и де нивелация към 700 м, изкарвате 30% наклон. Просто факти
  • #36
    До 29 ( преди 7 месеца )
    Мите, Митеее, както и при инженерно-счетоводните ти псевдо тези, постулатите ти са грешни. В случая, се пънеш да обясняваш, че като не ти се отговаря на въпросите е, защото не сме способни на дискусия. А всъщност не искаме да водим дискусия с ТЕБ! Демек изходните ти данни са грешни и от там насетне, както обикновено, развиваш ялови теории.
  • #35
    Гост ( преди 7 месеца )
    До 30.Коментар на адреналинката електричка с Ник Гост.
fallback
Последни