fallback

Наистина ли се спука балонът на електрическите автомобили?

Реалността ни настигна, категорични са повечето лидери в индустрията

Положителната тенденция от 2023 г. се промени и автомобилната индустрия от известно време изразява загриженост относно забавянето на продажбите на електромобили. Ако се интересувате от темата, вероятно сте объркани, тъй като понякога се твърди, че продажбите на електрически превозни средства продължават да растат, но в същото време се изказват и притеснения относно тяхното бъдеще.

Кое е вярното в случая? Отговор на този въпрос се опитват да дадат експертите от Motor.es в свой анализ на случващото се на пазара на превозни средства с нулеви вредни емисии.

Много обещаваща 2023 година

Според данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ) през 2023 г. в света са регистрирани около 14 милиона нови електрически превозни средства, като по този начин общият брой на тези превозни средства в движение достига 40 милиона. Цифри, които бяха в съответствие с прогнозите за продажбите на Global EV Outlook (GEVO-2023).

Продажбите на електрически превозни средства през 2023 г. са се увеличили с 3,5 милиона в сравнение с предходната година, което представлява ръст от 35% на годишна база. Тази цифра е повече от шест пъти по-висока от регистрираната през 2018 г. Освен това през 2023 г. са наблюдавани средно повече от 250 000 нови регистрации на седмица, което надвишава годишния сбор от 2013 г.

Електрическите превозни средства представляват около 18% от всички продажби на автомобили през 2023 г., в сравнение с 14% през 2022 г. и едва 2% през 2018 г. Всички тези данни предполагат продължаващ растеж на пазарите на електрически превозни средства, но в доклада на МАЕ също така има и някои особености, които трябва да се вземат предвид. Например почти 60% от продажбите на електрически автомобили са в Китай, малко под 25% в Европа и около 10% в САЩ.

В документа се посочва и друга информация, която е доста актуална в краткосрочен план. В Германия, например, постепенното премахване на субсидиите за закупуване на електрически превозни средства се отрази на ръста на продажбите, намалявайки пазарния им дял от 30% през 2022 г. на 25% през 2023 г. В още няколко държави се забелязва същата тенденция.

Балонът на електрическите автомобили се издува

Споменатият доклад на МАЕ предвижда 50% дял на електрическите автомобили на пазара до 2035 г., то по-скоро служи като демонстриране на „доброто здраве“ на индустрията с нулеви емисии през 2023 г. Данните от първите няколко месеца на 2024 г. показват промяна в тенденцията, която е тревожна за мнозина. Напредването на регистрациите на електрически автомобили в Европа показва обезпокоителен спад, особено след септември 2023 г.

През декември и март цифрите са отрицателни със спад от 11% спрямо предходната година, достигайки дори 30% в държави като Германия, Швеция и Италия. Според Матиас Бергман, главен изпълнителен директор на Mobility Sweden, пазарът губи инерция и дялът на електрическите автомобили намалява, особено в Швеция, където беше достигнат пазарен дял от 39%, сега започва да намалява.

Противоречивите изявления на Карлос Тавареш, главен изпълнителен директор на Stellantis, от сорта на „Електрическите коли не са универсално решение за мобилност“, показват, че нещата не са толкова розови, колкото изглеждат. Както и че това вече е напълно ясно на автомобилните производители.

Без помощ електрическата кола потъва

В няколко европейски страни, като Франция и Италия, програмите за подпомагане на закупуването на електрически автомобили се прилагат с добри резултати. Въпреки това продължават да съществуват предизвикателства, като например бавното изплащане на субсидиите в Испания, което кара много потенциални купувачи да не вярват.

Анди Палмър от компанията за зарядни точки Pod Point и бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin предполага, че субсидиите трябва да бъдат в достъпен ценови диапазон, за да се ускори приемането на електрически превозни средства.

„Субсидиите бяха оттеглени твърде рано. Ако искате да ускорите приемането на електрически автомобили, те трябва да бъдат позиционирани в диапазона от 20 000 до 30 000 евро", категоричен е Палмър.

От своя страна Лоран Фавр от компанията OPmobility посочва пропастта между търсенето и предлагането и необходимостта от справяне с нея, преди субсидиите да са изчерпани. „Хората просто не печелят достатъчно, за да си купят тези коли. Има разминаване между търсене и предлагане и е нормално субсидиите да не са вечни", смята експертът.

Александър Мариан, генерален директор на консултантската фирма AlixPartners, също настоява в Европа да бъде установена обща стратегия, която да остане стабилна във времето. „Потребителите в Европа са на загуба в момента, защото правителствата променят правилата за субсидиите за електрически превозни средства твърде често. Това, което е спешно необходимо, е известна приемственост в правилата от сега до 2035 г.“, настоява той.

Реалността ни настига

Инвестициите на производителите в електрически автомобили са огромни и това е на път да се обърне срещу тях. Появата на евтини коли на ток ще отнеме време, така че субсидиите са единственият начин за постигане на по-ниска цена. И негативният ефект от тяхното премахване е най-голямата пречка за навлизането им на пазара. Производителите са нясно с това, но решение в краткосрочен и дори средносрочен план няма. Това беше признато дори от Лука де Мео, ръководител на един от водещите автомобилни концерни - Renault Group.

„Това, че за 10 години електрическата кола може да стане по-евтина от автомобил с вътрешно горене е илюзия, която могат да имат само полиците. Производителите на автомобили съществуват, за да правят пари - нещо, което в момента е невъзможно при електрическите автомобили без високи цени. Ако не правим пари от електрически автомобили, това ще бъде стратегия с много къси крака. Трябва да приемем, че трябва да имаме маржове, все пак ние не правим благотворителност“, обясни Де Мео.

Междувременно производители като Jaguar Land Rover започнаха да забавят своите планове за електрификация, а лидери като Карлос Тавареш от Stellantis, призовават правителствата, които рекламират електрическата кола, да финансират скъпия преход към нея.

Означава ли всичко това, че балонът около електромобилите наистина се е спукал? Рано е още да се твърди категорично. Първо ще трябва да видим как ще се развие индустрията в краткосрочен и средносрочен план, но перспективите не са добри, завършва анализът на испанското издание.

fallback
  • #34
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Факт е, че когато субсидиите спряха, чак тогава цените започнаха да слизат. Добре-известно беше, че производителите, особено в началото, когато нямаше много конКYRенция, се въздържаха да свалят цените, защото намалението идваше от държавата. Така парите отиваха в производителя, вместо в клиента. Също така е факт, че добрите електромобили не са паднали грам. Модел У LR в Германия си е все 110 000 лв, откакто е излязъл.
  • #33
    Анонимен ( преди 6 месеца )
    Балонът се спука,то надуването е до време.
  • #32
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Всеки ще гледа да си ъпгрейдне батерията, дори нищо да и няма технически и ще я остави вкъщи да си съхранява енергията от покрива/терасата. През 2015 една батерия струваше 40 000 долара и се зареждаше със 120 kW, днес струва четири пъти по-малко и се зарежда два пъти по-бързо с 250 kW, след още 10 години вероятно пак ще струва четири пъти по-малко и ще се зареждат два пъти по-бързо - две-три хиляди евро и 5-600 kW зареждане с 1 000 км пробег но по-лека. Марка toyota разбира се, дори за теслите.
  • #31
    Гостенино ( преди 6 месеца )
    Колкото и да не ми харесва, Ще потвърдя че е най-вероятно ще си прав. При първите поколения батерии ще има много гафове като с всичко ново. Но пък поне ще могат да се ползват за съхранение на енергия преди да отидат за рециклиране. В повечето случаи клетките са си добре, дори и електрониката е добре но има проблеми с връзките и други такива дреболии които ще бъдат отработени в бъдеще. Пък и кой през 2035 година ще желае да кара електромобил само с 250 киловата зареждане да виси цели 15 минути
  • #30
    Гост ( преди 6 месеца )
    До 2035 година,днешните миксери ще са с издухани батерии ,после накъде,те втора употреба не стават,кой луд ще купи кола че да и слага нова батерия на космическа цена .то ще стане май като смартфоните
  • #29
    До 28 ( преди 6 месеца )
    Разбира се че ще задавам въпроси. това е най-бързият тест за психопати. който иска нормална дискусия задава и отговаря на въпроси на събеседниците. Злобните графомани се заяждат със събеседниците и нито задават смислени въпроси нито отговарят на тези които са им задали. Погледни си своето мнение и кажи с какво беше информативно, освен да провокираш друг безсмислен отговор с който да замърсиш пространството? Ако нямаш собствено мнение не е нужно да казваш че нямаш такова. мълчи си по-добре.
  • #28
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Ей, задава си безброй въпроси, Митето и това е. По 2, 3, 5, 6 мнения с въпроси, въпроси, въпроси. Добре, че не е той този, дето страта от логорея и графомания, че представяте ли си какво щеше да се случи тогава? Сървърите на Aytokoмeдия и Факти щяха да клекнат пред него.
  • #27
    анонимен ( преди 6 месеца )
    А да напомням ли, че в момента пазара не се е забавил а предишните две години го забързаха като намаляваха изкуствено цените с помощта на субсидии? Да напомням ли че всички клиенти знаеха кога свършват тези субсидии и изтеглиха покупката на електромобил за миналата и по-миналата година? Честно казано аз самият съм изненадан, че януари все още имаше ръст, А сега спадът е толкова малък. Това ме прави оптимист за годишните продажби. Особено предвид новите субсидии в Китай за смяна на стари автомоби
  • #26
    До 25 ( преди 6 месеца )
    Ами избери си стока? Примерно цената на литий и други материали за батерии които се сринаха заради свръх предлагане и намалено търсене? Устройват ли те? Цените на фотоволтаичните панели които се сринаха, защото се изгради свръх капацитет за тяхното производство при бума на изграждане на фотоволтаици през 2022? А бумът беше защото цената на тока беше 1 лв за киловатчас? Той пък беше на такава цена заради недостига на газ и покачване на цените му. Както виждаш всичко е навързано и пазарните принци
  • #25
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Избери си друга стока, не се хващай като удавник за сламка. И черешите не е най удачния ти пример, понеже е нещо сезонно. И е много ясно, че извън сезона е скъпо. Да сега ще изчкаш да паднат на 20 и ще си вземеш, защото ти се ядът и цената те устройва. Ами след това ако паднат на 10? - догодина, ще ги чакаш до 10 или докато сметнеш че си готов да дадеш парите?
fallback
Последни