fallback

Наистина ли се спука балонът на електрическите автомобили?

Реалността ни настигна, категорични са повечето лидери в индустрията

Положителната тенденция от 2023 г. се промени и автомобилната индустрия от известно време изразява загриженост относно забавянето на продажбите на електромобили. Ако се интересувате от темата, вероятно сте объркани, тъй като понякога се твърди, че продажбите на електрически превозни средства продължават да растат, но в същото време се изказват и притеснения относно тяхното бъдеще.

Кое е вярното в случая? Отговор на този въпрос се опитват да дадат експертите от Motor.es в свой анализ на случващото се на пазара на превозни средства с нулеви вредни емисии.

Много обещаваща 2023 година

Според данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ) през 2023 г. в света са регистрирани около 14 милиона нови електрически превозни средства, като по този начин общият брой на тези превозни средства в движение достига 40 милиона. Цифри, които бяха в съответствие с прогнозите за продажбите на Global EV Outlook (GEVO-2023).

Продажбите на електрически превозни средства през 2023 г. са се увеличили с 3,5 милиона в сравнение с предходната година, което представлява ръст от 35% на годишна база. Тази цифра е повече от шест пъти по-висока от регистрираната през 2018 г. Освен това през 2023 г. са наблюдавани средно повече от 250 000 нови регистрации на седмица, което надвишава годишния сбор от 2013 г.

Електрическите превозни средства представляват около 18% от всички продажби на автомобили през 2023 г., в сравнение с 14% през 2022 г. и едва 2% през 2018 г. Всички тези данни предполагат продължаващ растеж на пазарите на електрически превозни средства, но в доклада на МАЕ също така има и някои особености, които трябва да се вземат предвид. Например почти 60% от продажбите на електрически автомобили са в Китай, малко под 25% в Европа и около 10% в САЩ.

В документа се посочва и друга информация, която е доста актуална в краткосрочен план. В Германия, например, постепенното премахване на субсидиите за закупуване на електрически превозни средства се отрази на ръста на продажбите, намалявайки пазарния им дял от 30% през 2022 г. на 25% през 2023 г. В още няколко държави се забелязва същата тенденция.

Балонът на електрическите автомобили се издува

Споменатият доклад на МАЕ предвижда 50% дял на електрическите автомобили на пазара до 2035 г., то по-скоро служи като демонстриране на „доброто здраве“ на индустрията с нулеви емисии през 2023 г. Данните от първите няколко месеца на 2024 г. показват промяна в тенденцията, която е тревожна за мнозина. Напредването на регистрациите на електрически автомобили в Европа показва обезпокоителен спад, особено след септември 2023 г.

През декември и март цифрите са отрицателни със спад от 11% спрямо предходната година, достигайки дори 30% в държави като Германия, Швеция и Италия. Според Матиас Бергман, главен изпълнителен директор на Mobility Sweden, пазарът губи инерция и дялът на електрическите автомобили намалява, особено в Швеция, където беше достигнат пазарен дял от 39%, сега започва да намалява.

Противоречивите изявления на Карлос Тавареш, главен изпълнителен директор на Stellantis, от сорта на „Електрическите коли не са универсално решение за мобилност“, показват, че нещата не са толкова розови, колкото изглеждат. Както и че това вече е напълно ясно на автомобилните производители.

Без помощ електрическата кола потъва

В няколко европейски страни, като Франция и Италия, програмите за подпомагане на закупуването на електрически автомобили се прилагат с добри резултати. Въпреки това продължават да съществуват предизвикателства, като например бавното изплащане на субсидиите в Испания, което кара много потенциални купувачи да не вярват.

Анди Палмър от компанията за зарядни точки Pod Point и бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin предполага, че субсидиите трябва да бъдат в достъпен ценови диапазон, за да се ускори приемането на електрически превозни средства.

„Субсидиите бяха оттеглени твърде рано. Ако искате да ускорите приемането на електрически автомобили, те трябва да бъдат позиционирани в диапазона от 20 000 до 30 000 евро", категоричен е Палмър.

От своя страна Лоран Фавр от компанията OPmobility посочва пропастта между търсенето и предлагането и необходимостта от справяне с нея, преди субсидиите да са изчерпани. „Хората просто не печелят достатъчно, за да си купят тези коли. Има разминаване между търсене и предлагане и е нормално субсидиите да не са вечни", смята експертът.

Александър Мариан, генерален директор на консултантската фирма AlixPartners, също настоява в Европа да бъде установена обща стратегия, която да остане стабилна във времето. „Потребителите в Европа са на загуба в момента, защото правителствата променят правилата за субсидиите за електрически превозни средства твърде често. Това, което е спешно необходимо, е известна приемственост в правилата от сега до 2035 г.“, настоява той.

Реалността ни настига

Инвестициите на производителите в електрически автомобили са огромни и това е на път да се обърне срещу тях. Появата на евтини коли на ток ще отнеме време, така че субсидиите са единственият начин за постигане на по-ниска цена. И негативният ефект от тяхното премахване е най-голямата пречка за навлизането им на пазара. Производителите са нясно с това, но решение в краткосрочен и дори средносрочен план няма. Това беше признато дори от Лука де Мео, ръководител на един от водещите автомобилни концерни - Renault Group.

„Това, че за 10 години електрическата кола може да стане по-евтина от автомобил с вътрешно горене е илюзия, която могат да имат само полиците. Производителите на автомобили съществуват, за да правят пари - нещо, което в момента е невъзможно при електрическите автомобили без високи цени. Ако не правим пари от електрически автомобили, това ще бъде стратегия с много къси крака. Трябва да приемем, че трябва да имаме маржове, все пак ние не правим благотворителност“, обясни Де Мео.

Междувременно производители като Jaguar Land Rover започнаха да забавят своите планове за електрификация, а лидери като Карлос Тавареш от Stellantis, призовават правителствата, които рекламират електрическата кола, да финансират скъпия преход към нея.

Означава ли всичко това, че балонът около електромобилите наистина се е спукал? Рано е още да се твърди категорично. Първо ще трябва да видим как ще се развие индустрията в краткосрочен и средносрочен план, но перспективите не са добри, завършва анализът на испанското издание.

fallback
  • #24
    До 23 ( преди 6 месеца )
    Акциите са ограничен брой И никога няма излишък или недостиг. Това беше най-глупавото сравнение което можеше да измислиш. Да беше пробвал с някоя реална стока? Познай дали си купих една чанта череши преди малко както обикновено правя за децата при цена 45 лв за килограм? Дали ще се вдигне цената през следващите една-две седмици и да съм се прекарал, че взех само половин кило?
  • #23
    анонимен ( преди 6 месеца )
    22 - пълни глупости говори, но пък си и вярваш. Това е като да кажеш - днес си купих акции - а те след 1м паднали с 20%. - логично - прецакал си се, зщото ако беше чакал можеше да си купиш повече. Ама да ми обясниш, че сега всички чакат, акциите да паднат с още 20% и да се нахвърлят .. е доста смехотворно. Пазара обикновенно е тръсене / предлагане - и дали те устройва цената.
  • #22
    Пазарна логика ( преди 6 месеца )
    "забавиха темпа, защото няма балами купувачи и складовете по фабриките и пристанищата са препълнени." Какво става с цените на стоките при свръх излишък? Това добра или лоша новина е за клиентите? Умните хора се учат от чуждите грешки като например тази на hertz, които купиха на високи цени, които се сринаха с 20-30% за няколко месеца и можеше да купят автомобилите са с по 10-20 хиляди долара по-евтино ако бяха изчакали. Хората този път чакат за да не се минат.
  • #21
    До антиматематика ( преди 6 месеца )
    Гостенино, не ги ли научи толкова години тези геометрични прогресии? Ако се запази 30% ръст Като миналата година, то през 2035 година ще са заменени всичките милиарди автомобили с ДВГ по света? Наистина ли това са ти очакванията и смяташ че 10% средногодишен ръст за достигане на 50% пазарен дял е малко? Вече даже не ви задавам математически въпроси защото знам че вие невъзможно да отговорите. За пет по 20% трета година те моля да дадеш линк за да видя какво пак не си разбрал, че ми е любопитно.
  • #20
    Гост ( преди 6 месеца )
    Адреналинке електричке математичке, производителите на електрокари забавиха темпа, защото няма балами купувачи и складовете по фабриките и пристанищата са препълнени.
  • #19
    Гост ( преди 6 месеца )
    Адреналинката електричка пак чете като дявола евангелието.Цитирам Лудория. " ....с -10%"(с МИНУС 10%).
  • #18
    Гост ( преди 6 месеца )
    Ръста ще е 100%, 5 години по 20 % всяка година е равен на 100% по тесларската математика.Тази година Тесла ще има отрицателен ръст по реалната математика.
  • #17
    До 17 ( преди 6 месеца )
    Ето че пак сме на едно мнение. Има си сривове и възходи. Нормално беше да има голям възход заради субсидиите и още по-нормално след спиране на субсидиите темпът да се забави. Не знам защо има изненадани? А ако ще говорим сериозно, според мен автомобилните производители умишлено забавиха темпът, защото производителите на батерии ги изнудваха с високи цени. По напълно пазарни принципи сега ще останат свободни батерии и заради излишата цените трябва да паднат. Китай субсидира отново, но и това има
  • #16
    До лудетината ( преди 6 месеца )
    Ето че пак говорим за едно и също нещо даже и с цифри но незнайно защо изяждам толкова много хейт от вас само защото аз повтарям вашето мнение или вие повтаряте моето и нямаме никакви разногласия почти по никакъв въпрос. Според тебе 10% средногодишен ръст на продажбите на електромобили добра или лоша новина е? Пак питам, ако тази година има дори срив на продажбите но догодина има 20% ръст да ги компенсира Това проблем ли е? Ако три години са в застой или лек спад, проблем ли е?
  • #15
    Лудория ( преди 6 месеца )
    А ако си пишем сериозно, всяка технология се развива вълнообразно, та момента може да е едно такова плато и/или спад след това. Да се изчисти бизнеса от влезлите с цел лесна печалба, да се оптимизира технологията, да останат тези, дето дават стойност и успяват да направят оптимални процесите си. Но всички за момента влизаха, без да обяснят как ще се ремонтира/рециклира и показваха, че не може да се разчита на стойност втора упореба. Това е важно при автомобилите. Все пак не е телефон наистина...
fallback
Последни