IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шпиони на четирите колела - защо ЕС въвежда нови правила за киберсигурност?

Промените в изискванията изхвърлят от пазара модели на VW, Porsche, Audi, Renault и Smart

Съвременните автомобили са пълни с камери и високо технологични сензори, които поддържат множеството системи за безопасност и удобство. Цялата тази технология обаче ги прави потенциална мишена за хакери и кибератаки. Тази заплаха се приема сериозно от ООН и Европейския съюз, които въведоха строги правила за киберсигурността в автомобилите.


киберсигурност


На 7 юли 2024 г. регламентите на ООН - UN R155 (киберсигурност) и UN R156 (актуализации на софтуера) ще влязат в сила в ЕС, налагайки нови изисквания за безопасност на превозните средства. Двете правила засягат способността на автомобилите да устояват на различни киберзаплахи, които стават все по-многобройни с нарастващия брой онлайн услуги и сложността на софтуера.

Проектът на новите разпоредби посочва няколко десетки уязвимости и възможности за атака, от които трябва да бъдат защитени не само самите машини, но и ИТ-инфраструктурата. Това, например, включва физически достъп до сървъри, подправяне, всякакви вируси, включително изтеглени чрез външни носители за съхранение, както и изтегляне на софтуер от бордови системи и намеса в процеса на актуализиране на софтуера.

Тези промени принудиха няколко автомобилни производители да преустановят по-старите модели от гамата си на Стария континент, тъй като разходите за надграждане на електрониката им са твърде високи. „Жертви“ на разпоредбите за киберсигурност станаха VW Up!, VW Transporter 6.1, задвижваното от ДВГ Porsche Macan и Porsche 718 Boxster/Cayman.

Очаква се, че списъкът ще се разраства с още модели, които ще бъдат премахнати от гамата на Audi, Renault и Smart. Други автомобилни производители - като Mercedes-Benz, например, обаче твърдят, че са добре подготвени за новите регулации, които няма да засегнат портфолиото им.

„Става дума за чувствителни данни, които могат да бъдат източени – особено при електрическите автомобили. От гледна точка на разузнавателните агенции, тези автомобили, с техните много сензори и камери, не са нищо друго освен шпионски машини на четири колела", коментира икономистът Мориц Шуларик в интервю за германския вестник Handelsblatt.

Експертът посочи, че съвременните електромобили могат да заснемат всичко, което се случва около тях, докато се движат в градовете, и след това да прехвърлят данните на своите производители – някои от които са в Китай.

Според скорошно проучване, озаглавено „Автомобилна киберсигурност“, проведено от Германския център за управление на автомобили (CAM) и базираната в САЩ софтуерна компания Cisco Systems, заплахите за киберсигурността са „неизбежни“, тъй като съвременните автомобили са уязвими на кибератаки.

„С разпространението на софтуерно дефинирани превозни средства, електромобилност, автономно шофиране и взаимосвързана верига за доставки, кибер-рисковете допълнително ескалират,“ коментира пред Deutsche Welle директорът на CAM Щефан Брацел, който е един от авторите на изследването.


0 от 500
  • #6
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Слепеца Жон Жан Цъ ( преди 1 седмица )
    Китайските другари казаха че не използват произведени от тях техника и социални мрежи за шпионаж и събиране на данни и няма да използват и камерите на колите им с такива цели и аз напълно им вярвам. Аз китаец да лъже, краде и фалшифицира не съм видял!!!!
  • #5
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    До 3 - Има един автомонтьор от САЩ, Scotty Kilmer му е името, има го в YouTube. Че като започне да ги нищи електрониките, леле мале. Последноказа, за някой с VW Passat в САЩ. Чистачките се развалили след 2 години и пише "Лош компютърен модул, поправка 1200 долара". УЖАС! Нещо, дето на коли на по 30 години не се разваля и ако се развали, най-често може да бъде замене с редица моторчета, ама тука не - има си микрорпоцесорчета вътре. Защо? Няккави корпоративни мизерии общо-взето.
  • #4
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    "след това да прехвърлят данните на своите производители някои от които са в Китай." - Какво значение има, дали са в Китай, САЩ или Еленово? Какво ще кажете за опция "Не иисак никакви връзки с никакви сървъри" Има ъпдейт? О ТОВА Е ПРЕКРАСНО! Ще си го сваля и ще го хвърля с флашка! Или тази технология от 96-та година ви идва много високотехнологична?
  • #3
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Вече не останаха нормални производители да правят истински качествени автомобили. Всички се занимават с глупости. *** то камери, електроники, асистенти, автопилоти, телевизори, екрани, светлинки, радари, лидари,....*** то са едни електрически недоразумения до безкрай, едни измишльотини да те заболи глава, *** колата се ъпдейтва през интернет, ама вземи тука едни вградени екстри които се се плащат абонамент, май той двигателя е консуматив, сменяй лагери на колянов вал на 50 хил. км
  • #2
    7 rate up comment 3 rate down comment
    До 1 ( преди 1 седмица )
    Сега теслопитеците ще те налазят колко много човешки животи е спасил автопилота на тесла. Без да осъзнават, че проблема не е просто наличието на човек зад волана, а наличието на прости, неспособни и комплексирани човеци зад волан.Като тях самите. Затягането на мерките и изискванията за даване на книжка са много по-просто решение на проблема с катастрофите, задръстванията, замърсяването, а и с кибесигурността. По-малко, но качествени шофьори на пътя, по-чиста и безопасна планета!
  • #1
    14 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Има едно много просто решение - изхвърлете 90% от електорниката и без това е абсолютно ненужна.Таман и ще се понаучат малко да карат (псевдо) шофьорите от новото столетие.