Първата генерация на Skoda Kodiaq се прояви през 2016 г. и бързо се превърна в един от най-успешните модели на чешката марка. Изборът на потребителите беше напълно логичен - получаваш голям SUV, който предлага най-модерните технологии на VW Group, съчетани с повече от достатъчно вътрешно пространство. И към това добавете атрактивна цена, което обяснява пазарния успех на модела - 860 000 бройки за 7 години.
Сега на пазара стъпва вторият Kodiaq, с който чехите със сигурност не искат да преоткрият топлата вода, а просто да подобрят предшественика му. За целта използват същата рецепта, но добавяйки някои подправки. Като например - по големи размери и PHEV технология, която е все по-важна за всички производители.
Новото поколение на чешкия SUV споделя основите на друг бестселър в сегмента - VW Tiguan, въпреки че е с 219 мм по-дълъг, а междуосието му е с 110 мм по-голямо. Задвижващите системи също не са непознати. На първо време излизат 2,0-литров дизел със 150 к.с. и предно предаване, както и със 193 к.с. и 4х4. Има и „мек“ хибрид със 150 коня, 2,0-литров бензинов мотор с 204 к.с. и най-впечатляващият вариант - 1,5-литров plug-in хибрид с 204 к.с. и пробег само на електричество от над 100 км.
Увеличението на размерите, за което вече стана дума, означава, че второто поколение на Kodiaq предлага повече пространство. Някой може да реши, че това е невъзможно, тъй като междуосието си остава същото. Общата дължина обаче е с 60 мм повече спрямо предшественика, което осигурява и повече място за третия ред седалки. В същото време новият Kodiaq има и значително по-добър коефициент на съпротивление, като той пада от 0,32 при първото поколение до 0,28.
На външен вид тази промяна може да не се хареса на всеки, тъй като новият SUV изглежда не само по-голям, но и по-набит. Освен това има нови матрични LED фарове, хоризонтална светлинна лента зад решетката и новите стопове с анимирани мигащи светлини. Предлагат се джанти с размер от 17 до 20 цола.
Това, което наистина впечатлява, обаче е салонът. В първия момент ви се струва някак си недовършен, сякаш нещо му липсва, но само след няколко минути се убеждавате, че той е много практичен и лесен за използване. В зависимост от желанието на клиента се предлагат кожа, сив текстил или сив микрофибър с жълти шевове, който изглежда доста добре.
Общото впечатление донякъде обаче развалят част от детайлите в салона, които изглеждат прекалено обикновени и дори евтини. Донякъде това важи и за 10-инчовия приборен дисплей, но пък в крайна сметка ценовият диапазон на Kodiaq е по-нисък от този Tiguan, например.
В центъра е разположен 13-инчов екран на информационно-развлекателната система, който предлага ясна графика. Софтуерът работи бързо и логично, като изключим навигацията, която се бави и може да пропуснете някой изход от магистрала, например - на нас ни се случи няколко пъти. От Skoda твърдят, че разработват нов софтуер, който ще бъде готов до 2 години и ще реши всички проблеми.
Сред промените трябва да се отбележи, че селекторът за смяна на предавките вече е зад волана, което освобождава пространство на централната конзола. Там има възможност за безжично зареждане на два смартфона, както и за поставка за чаша и подлакътник. Самата конзола е разширена към втория ред седалки, предлагайки малко място за съхранение и две поставки за чаши.
Като цяло, пространството за краката и главата, разбира се, е огромно. Обемът на багажника също. Той варира от 910 до 2105 литра за версиите с ДВГ с 5 места, което е с 40 литра повече от преди. Вариантът със 7 места предлага 340 литра зад третия ред седалки, което е със 70 литра повече. При сгънат трети ред обемът се увеличава до 845 литра, което означава 80 литра. Максималният товарен обем на седемместния вече достига 2035 литра - с 30 повече от първото поколение.
Типично за моделите на чешкия производител и тук се предлагат редица трикове за поставяне на товари и тяхното закрепване. Има двоен под, куки за чанти, няколко мрежи и др, като всички за обединени от система Simply Clever. Чадърът във вратата и стъргалката за лед в капачката на резервоара са, разбира се, задължителни, а вече са и устойчиви, казва Skoda. Има и торби за боклук във вратите, нов почистващ препарат за дисплеи, защита на ръбовете на вратите, държач за смартфон в облегалката и много други неща.
Основният въпрос обаче си остава - какво задвижване да изберем? Чехите очакват дизелът да бъде най-търсен - около 55%. Прогнозите са, че само 1/3 от клиентите на дизеловите версии ще изберат по-големия от двата варианта - 193 к.с. и 4х4. Ние обаче първо попадаме на него, за да се убедим, че особено на дълъг път това си остава една от най-добрите опции, въпреки малко по-големия шум. Ускорението до 100 км/ч става за 7,8 секунди, а разходът според бордовия компютър при пътуване през задръстванията на Барселона и още стотина километра по магистрала е 6,8 л/100 км.
Затова пък plug-in хибридът е значително по-икономичен. Той предлага 204 к.с. и 350 Нм, като 1,5-литровият мотор работи с батерия с капацитет 19,7 кВт/ч. От Skoda твърдят, че тази версия може да направи 100 км само на ток. По селски пътища със сравнително много завои и по-ниска скорост постигаме разход от 3,5 л/100 км в хибриден режим, което е доста добър резултат.
В подобни условия електрическият мотор може да свърши добра работа, стига да не излизате на магистрала. Батерията се зарежда с 11 кВт или с бързо зарядно до 50 кВт, като може да бъде напълнена от 10 до 80% за 24 минути. Има и система за рекуперация на енергия с три нива - силно, леко и автоматично.
Като цяло вторият Kodiaq се представя по-добре на пътя от предшественика си. Возията е по-мека, като явно инженерите на Skoda са направи доста подобрения по шасито. Комфортът вътре е на високо ниво, а управление е по-прецизно, на моменти, особено в завоите, става по-твърдо. Като опция се предлагат адаптивни амортисьори, които са част от пакета Sport.
Като цяло Skoda Kodiaq си остава един от най-сериозни претенденти в този сегмент, като за това ще помогнат както нови технологии, сред които е PHEV, така и предлагането да дизелови версии. Цените на българския пазар стартират от 72 480 лева за версия с 1,5-литров бензин и мек хибрид в най-ниското ниво на оборудване и достигат до 96 970 лева за вариант с 2,0-литров дизел и 4х4. По-късно тази година ще излезе и Kodiaq RS, който ще получи 2,0-литров TSI с 265 коня и ще струва над 100 000 лева.