fallback

Богаташите плащат все повече за глезотии в колата

Някой ден ще бъдат платени 10 милиарда за автомобил, прогнозира босът на Ferrari

Прищевките на богатите собственици на автомобили стават все по-странни и по-скъпи. Но те плащат с най-голямо удоволствие на производителите за какви ли не хрумвания.

 

Пет месеца отнема само за сглобяването на часовника на този Rolls-Royce Arcadia Droptail.

Механизъм за освобождаване на аромати, скрит в облегалката, дърво от частна гора, инкрустации от седеф, ръчно рисувани произведения на изкуството върху седалките и дори измислена от вас каросерия. Персонализирането в сектора на луксозните автомобили достига своя връх благодарение на безумно богатите клиенти.

Rolls-Royce продаде рекорден брой автомобили през 2023-а в своята 119-годишна история. И всички те с елементи по поръчка . Средно цената на едно от тези произведения надхвърля един милион паунда или 1,17 милиона евро. Но много клиенти харчат много повече. Останалите луксозни марки също не са се справили зле и вече потриват ръце за това, което предстои.    

„Продажбата на кола за 10 милиарда долара е просто мечта, но това би било екстремният лукс.“ Главният изпълнителен директор на Ferrar - Бенедето Виня, фантазира пред Financial Times за астрономическа цена, който един от шедьоврите му може да достигне един ден. Звучи налудничаво, но не бива да подценяваме това, което един клиент с неограничен капитал може да похарчи за луксозни продукти или регистрационни табели (една наскоро беше продадена на търг за 13 милиона долара в Дубай).

През миналата година Ferrari за първи път постигна чиста печалба над 1 милиард евро. Италианската фирма очаква, че тази година ще има силен тласък в персонализациите. „Искането е огромно и може би това е така, защото хората са в състояние да изразят собствената си естетика и предпочитания“, казва Адриан Холмарк, бивш главен изпълнителен директор на Bentley. Той ще се присъедини към Aston Martin тази година.    

Преди две десетилетия Bentley или Aston Martin се отличаваха от останалите по цвета на купето, джантите и кожата на тапицерията. Днес опциите са безкрайни и изключително скъпи. Експертите смятата, че пандемията е причината този пазар да се раздвижи.

Покритията от въглеродни влакна както на интериора, така и на екстериора, станаха изключително популярни до такава степен, че Ferrari трябваше да направи промени във веригата си за доставки, за да се справи с търсенето. Друга история за „неприлично“ персонализиране идва от McLaren, чийто екип отиде в швейцарска хижа, за да улови точната сянка на изгрева в снега. Или от клиента, който поиска да облицова интериора на своето Bentley с дърво от собствената му гора. Само тази екстра му струва над два милиона евро. Но си я плати!

Така Bentley умножи печалбите си 10 пъти сравнение с 2019 г. до 589 милиона евро миналата. И то водещото беше това, което компанията нарече „зашеметяващи“ нива на разходи за персонализация. 

Да не говорим за звездното небе на Rolls-Royce във влакнеста оптика (един клиент поиска бродерия, изобразяваща покритата с кратери повърхност на Луната) или новите персонализирани ключодържатели на Koenigsegg . Както капакът, така и ключът са изработени от материали, използвани в самите автомобили: въглеродни влакна, полиран алуминий, а цената им може да достигне четвърт милион евро.

Но персонализирането стига до много брутални крайности, като например проектиране на ваша собствена каросерия. Във Ferrari, съобщава Financial Times, някои клиенти дори сядат с дизайнери в базов автомобил като струващия £375 000 звяр SF90. После разработват напълно нови форми на каросерията. Един клиент, баровец от американска технологична компания, изучава аеродинамика и избра да нарисува собствен автомобил, който Ferrari в крайна сметка произведе. Дребна подробност, в замяна на няколко милиона отгоре.

  • #6
    Im-ДртiйУАЙТBOY! ( преди 8 месеца )
    Въпреки всички знайни+незнайни прищевки на богатите люде, все пак НИКОЙ от тях НЕ е толкоз безмозъчен, че да фърли цял МИЛИАРД за некаква си там ламаринена бричка като, да речем, Фераррито на хитрото сиганье стораритто... Все пак повечето от тях си кътат ппаричките и си ги пазят за черни дни, както се вика, а и скъперничеството сред тази мини-група хора е ПОСЛОВИЧНО, иначе както дошли, така и отишли - парицките.
  • #5
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Проблемът е не че не могат да се нахранят бедните, а защото не могат да се нахранят богатите. Около 1% от населението на земята притежава над 80% от всички земни ресурси. Ето тези хора ни тласкат към войни, кризи, глад, мор, пандемии и т.н. За тях ние сме просто биологичен материал, а не хора.
  • #4
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Докато всяка година умират милиони хора от липса на храна и вода, то една шепа богаташи се чудят къде и за какво да си похарчат парите, които са спечелени винаги на гърба на други хора. Преди време един богат човек беше казал, че няма честно спечелени милиони. Всеки един милионер има тайни, които не са за пред хората и че няма как честен човек с работа да изкара милиони по честен и напълно законен начин. Тук разбира се говорим за бизнес милиони, а не за богати хора на изкуството и спортисти.
  • #3
    анонимен ( преди 8 месеца )
    До 1 - Ок.
  • #2
    Лудория ( преди 8 месеца )
    Питай какво мислят украинците са част от сънародниците си, които "джиткат" из Монако с новите електрически Ролс Ройс-и... Навсякъде е било така. Лесно изкарани пари лесно се харчат. В България вече имало два такива.
  • #1
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Никога не съм се радвал на скъпи придобивки на богаташите защото е ясно, че това са парите на работещите за тях които далеч не винаги получават добри доходи все пак сме и в държавата с най-голямо неравенство в ЕС
Последни