Ерата на двигателите, които изкарваха милион километра без проблем, приключи и е време всички да се примирят с това. Все още обаче има много двигатели в експлоатация, които впечатляват с дълголетие и надеждност, категорични са колегите ни от Autonews, които дават 6 примера за такива задвижващи агрегати.
Строго погледнато, надеждността на всеки захранващ блок се определя в завода. Всеки модел, пуснат в серия, има приблизителен срок на експлоатация преди основен ремонт. Конкретният пробег е посочен в документите на производителя, като той, разбира се, зависи от десетки фактори, които често са трудни за прогнозиране.
Факт е, че експлоатационният живот на старите двигатели наистина е значително (понякога няколко пъти) по-висок от съвременните. Причините са най-различни, като сред тях на преден план излизат няколко. Сред тях, например, е наличието на турбокомпресор, който масово се използва в последно време. Тези мотори обаче са по-натоварени и съответно ресурсът им е по-малък.
Друг важен фактор е обемът на двигателя. Колкото по-голям е той, толкова по-малко е средното натоварване на частите. Също така важна роля играят и материалите за производство. Много от по-старите двигатели са от класически чугун, който е по-малко податлив деформация от съвременните леки алуминиеви сплави.
Най-важното обаче си остава конструкцията на мотора, като тук се прилага основният принцип на механиката - колкото по-малко части има, толкова по-голямо е средното време, което изкарва двигателят без ремонт. Елементи като фазови превключватели, сложна система за директно впръскване, турбокомпресор, изобилие от сензори и др. очевидно намаляват живота на двигателя, дори на теория.
В списъка на Autonews са посочени сравнително модерни двигатели, които отстъпват като ресурс на моторите от 70-те и 80-те години на миналия век, достигащи милион километра пробег. Тези агрегати обаче често имат повече или по-малко модерен арсенал от технически решения, което им позволява достигане не само на по-голям пробег, но и по-нисък разход на гориво и на вредни емисии.
Шест от най-надеждните двигатели (ГАЛЕРИЯ):
Обем в литри и архитектура на цилиндровия блок: 2.0 R4
Мощност: 130-205 конски сили
Години на производство: 1994-2001 година
Не всеки автомобилен фен н ваши дни познава малката шведска марка SAAB. През 80-90-те години тя се конкурира успешно с такива чудовища като Mercedes, BMW, Audi и Volvo. Семейството 2,0-литрови двигатели с атмосферно пълнене и турбокомпресор от серията B204 лесно надхвърля половин милион километра пробег, има огромна граница на безопасност и все още се радва на известен интерес от страна на тунинг-ателиета.
В същото време двигателят е много прост като дизайн, непретенциозен в експлоатация и изключително издръжлив. За съжаление, SAAB вече я няма (или поне в този вид, който накара много хора да заобичат нейните автомобили в края на миналия век).