fallback

Как китайските коли успяха да стигнат до върха на индустрията

С помощта на държавата те вече спечелиха вътрешния пазар, сега се опитват да превземат света

Китайските марки завладяват все повече райони по света, но това стана възможно, след като те успяха да изпреварят западните производители и на вътрешния пазар. Там BYD, която има сериозни експортни амбиции излезе на върха, изпревари Volkswagen, който преди това държеше неоспоримо лидерство в Китай в продължение на десетилетия. Като честните производители вече имат сериозно предимство пред вносните играчи, като това става благодарение на властите и на данъчните закони в страната.

Данъчното законодателство в самия Китай не ограничава продажбите на нови автомобили на местния пазар, но структурата на продажби на автомобили, която се развива в продължение на много години, до голяма степен е негово дело. Подобно на други държави, когато купувате кола в Китай, ще трябва да платите за самата кола, както и съответните данъци и други такси. В Китай обаче отдавна действат „защитни мита“, които вдигат цените на чуждестранните автомобили и ги правят нерентабилни.

Успоредно с това властите в страната обаче се възползва максимално от факта, че това е най-големият автомобилен пазар в света. Те успешно организираха изграждането на голям брой производствени съоръжения, които бяха построени с участието на чуждестранни компании. За тях това беше единственият начин да достигнат до този пазар, тъй като само автомобили, произведени в Китай, можеха да се конкурират с местните продукти като цена.

Едновременно с това местните производители получиха достъп до разработки от западни партньори в рамките на на съвместни предприятия. Така се стигна до положението „и вълкът сит, и агнето цяло“ - ситуация, при която всички печелят.

В резултат на това големите играчи, които искаха да се състезават за място под слънцето на един от най-обещаващите автомобилни пазари в света, вече не идваха с празни ръце - те построиха заводи, сключиха споразумения с местни доставчици на компоненти, осигуриха работни места, увеличиха нивото на локализация на производството и споделените технологии с китайската страна.

Първоначално чуждите компании бяха в еуфория, тъй като спечелиха пазарен дял и съответно увеличиха приходите си от продажби. В това време обаче в Китай израсна цяло ново поколение от инженери, дизайнери и мениджъри, които имаха достъп до западните технологии и вече спокойно могат да се справят и без външна помощ. И сега борбата с тях на собствената им територия става все по-трудна за чужденците, което се потвърждава от статистиката на продажбите през последните години.

Самата специфика на китайския пазар се определя не само от защитни мита, но и от транспортни данъци. Ако на много место по света ключов фактор е мощността на двигателя, то в Китай размерът на данъка зависи от кубатурата на двигателя. Поради тази причина почти всички бюджетни китайски автомобили се продават с четирицилиндрови двигатели от 1,5–1,6 литра.

В страната действа така нареченият „данък върху вредните емисии“, който е включен в цената. За автомобили с двигател до 1 литър данъкът е само 1%, от 1 до 1,6 литра - 3%, от 1,6 до 2 литра - 5%. Акцизът за автомобили с двигатели от 2 до 2,5 литра вече достига 9%, от 2,5 до 3 литра - 12%, а от 3 до 4 литра - 25%. Последната категория модели с двигатели над 4 литра е най-„скъпата“. Цели 40%!

Оттук идва и китайската любов към хибридите с малки бензинови двигатели, които действат като генератори, както и към изцяло електрическите превозни средства. Всъщност по същата причина в Поднебесната империя се предлагат SUV Mercedes-Benz G-Class с двулитрови бензинови двигатели вместо с 4,0-литров V8 - данъчната ставка е 5% срещу 25%.

fallback
  • #13
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Те прават еднодневки, тоест коли ползвани до 3 години
  • #12
    Аз ( преди 7 месеца )
    Едни от главните акционери са германци в китайските фирми
  • #11
    Шнур ( преди 7 месеца )
    Китайските коли са като китайските стоки, ефини, трошливи, ***!
  • #10
    анонимен ( преди 7 месеца )
    петърчо, китайските коли са на върха на индустрията само в твоята главица
  • #9
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Само по вестниците, дори според мен никога няма да стане защото са измамници, за справка 10 години пазарувам от Китай.
  • #8
    анонимен ( преди 7 месеца )
    6-ти, започва се от стратегията. Много работа идва от това, че незаменими няма, а не защото много го искат. И като пренесем картинката в Европа - си прав. Стратегия няма, освен всяка година поне 10% ръст на печалбата, и 20% по ниски разходи. Но дългосрочно, запазване на поризводство, работни места - такова нещо не се мисли, докато дракона не им лъхне огън в лицето (или д..пето)
  • #7
    анонимен ( преди 7 месеца )
    От както заразиха целия свят с Короната избягвам да купувам правено в Китай, гледам да е направено в Малайзия, Тайланд, Тайван, Виетнам и къде ли не другаде. Но е наистина трудно.
  • #6
    Хвалипръц ( преди 7 месеца )
    Китайците напредват защото работят много и имат добра стратегия. Западът нито стратегия има, нито му се работи. Всички чакат на шарлатани като лъжлив нагъл Илон да ги "спаси" технологично. Резултатите са ясни още от сега.
  • #5
    ПоКУРко ( преди 7 месеца )
    От Лакомия Технологичния Запад спести поне 100 години развитие на това комунистическо блато! Сега всички ще им берем плодовете включително и трета световна война заради подкрепата им за ***!
  • #4
    Ганю Мутрев ( преди 7 месеца )
    Леле,40 %,,,как ли китайските браточки си карат жипатите при тез цени...
fallback
Последни