fallback

Колите на Олимпиадата – само с водород

Париж получава без пари горивото, както и 500 бройки Toyota Mirai

Придвижването из Париж, независимо дали с кола, мотоциклет или велосипед, е кошмар всеки ден от седмицата. Тъй като Олимпиадата тази година се провежда точно във френската столица, се очаква летен хаос. Затова организаторите призовават гостите да използват обществен транспорт или такси.  

Олимпийските игри са повече от спортно събитие. Те са витрина за града и страната, които ги организират. Така е при Хитлер, през Студената война, така и остана. В този случай водородната индустрия иска да се възползва, за да популяризира това незамърсяващо гориво. Спортистите на Олимпийските и Параолимпийските игри в Париж ще пътуват из френската столица без да отделят CO₂ това лято. Но няма да го правят в електрически коли, а във водородни.

Официалните превозни средства, които ще сноват между олимпийското село, зали и стадиони, не могат да чакат с часове, за да презареждат. Организаторите са избрали да използват автомобилен парк, задвижван с водород, който комбинира кратко време за зареждане (само няколко минути) с нулеви емисии на CO₂.

Air Liquide, един от спонсорите на Игрите, ще доставя необходимия водород през цялото време. Той ще бъде екологичен, уверява химическата компания. Тоест, произведен чрез реформиране на биометан или чрез електролиза от възобновяема електроенергия, а не ядрен. Toyota пък ще осигури около 500 бройки Mirai  за официални пътувания.

Париж вече е градът в света с най-много водородни таксита по улиците си. В момента има около 500 таксита, основно Toyota Mirai и Hyundai Nexo, от общо 17 000 „бакшиши“. Колите и станциите в експлоатация по време на Олимпийските игри ще продължат да бъдат ползвани и след събитието. По този начин паркът от таксита, задвижвани с водород, ще скочи до 1200.

Проблемът е къде да презаредите всички тези коли и автобуси. Да, ще има и рейсове на водород. В момента в Париж има само две станции. Едата е разположен в центъра - на Pont du Alma, като е способна да доставя 150 kg водород на ден. Другата е в покрайнините, близо до Porte de Saint-Cloud.

Водородната станция на центъра ще бъде тази, използвана от 500 официални Toyota Mirai. Другата в Porte de Saint-Cloud може да обслужва до 250 превозни средства на ден. Тоест, Париж няма как да снабди целия флот. Затова е планирано пускането в експлоатация на още три водородни станции в общините близо до Париж. Това ще направи общия им брой девет за региона, като сравнение – в цяла Испания има едва три.    

Някои компании, сред които Toyota, виждат водорода като решение най-вече при семейните автомобили. Но други като Air Liquide са убедени, че това е бъдещето при коли, които изминават огромен брой километри всеки ден - таксита, камиони, градски автобуси. Е, цената продължава да е проблем.

„Зеленият водород все още е по-скъп от другите горива“, признава Армел Левио, директор по иновациите в Air Liquide, „Но ние се стремим към цена от около 10 евро за килограм, включително субсидиите“. Като се има предвид, че с един килограм водород можете да изминете около 100 км, цената за около 500 до 600 км ще бъде близка до сегашната цена на дизела -  около 60 евро, по западните стандартни естествено.  

 

fallback
  • #13
    От 1 до 2 ( преди 5 месеца )
    При цена на водорода 10 евро това прави 500км за 98лева с 5кг водород.Дизела при цена 2.80лв литъра и разход 5/100 дава 70лв за същите 500км.Но цената на водорода ще Пада а на дизела ще е нагоре освен това като вървеж дизела е муден а водорода е електричка и ще му скъса шортите.Та бъдещето е човече от ясно и в полза на водорода
  • #12
    До 10 ( преди 5 месеца )
    И защо да отива за водород като е много по-евтино, ефективно и опростено да се зареди направо електромобил или зареждаем хибрид?
  • #11
    анонимен ( преди 5 месеца )
    8 в алпийската дъжава си карат дизели, но не са "тунинговани" (с махнати филтри). САЩ и Канда, за леки коли не са толкова популярни, но доста от пикапите им са дизели. Така, че хич не им чуждо. А махалата отдавна съм я напуснал, но не съм поколенията в края на азбуката, които живеят предимно във виртуални свят и си мислят че всчко, което лети се яде.
  • #10
    Едно ( преди 5 месеца )
    Определено има бъдеще водорода щото тока вместо да отива в електричката ще отиде за производството на водород
  • #9
    До 5 ( преди 5 месеца )
    Като минем на свободния пазар нощната ще стане скъпа, а дневната евтина, но според това дали е слънчево
  • #8
    анонимен ( преди 5 месеца )
    В махалата само дизели виждаш,така е като не си излизал от панелката и не си стъпил в Швейцария,Щатите или Канада. Какво да те прави човек.
  • #7
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Това за пред камерите и медиите, а всъщност.. добрият стар дизел върши цялата работа.
  • #6
    До 1 ( преди 5 месеца )
    Един килограм водород 33kWh 30 евро. 2 лв за киловатчас. Един литър дизел 10 киловатачаса 2,80 лв - 28 стотинки за киловатчас. Един киловатчас ток 10 стотинки за пренос, 1,5 стотинки за търговеца плюс цената на тока която понякога е нулева А понякога отрицателна и ти намалява цената за преноса. Дали водородът може да има бъдеще въпреки ниското си тегло, съхранявано в бутилки които тежат стотици килограми?
  • #5
    анонимен ( преди 5 месеца )
    В България ако зареждаш ел. кола на нощна енергия (и по точно Модел 3) разхода на 100км ти е 2лвНа водород 150лв.
  • #4
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Тоя водород голям зор да го наложат. Подозирам защото е опасен и при първия взрив, че кажат, айде обратно на дизелчетата, че са по-безопасни и така се саботира енергийния преход.
fallback
Последни