"В един литър идва само млякото" (или дори в два литра, ако чуете тази реплика в Америка). "Нищо не замества работния обем" (There's no replacement for displacement). "Турбото е за онези, които не могат да правят двигатели". Всеки класически автомобилен фен знае - и може би повтарял - тези стари лафове, изразяващи почитта ни към големите двигатели с атмосферно пълнене. Но и лафовете, както и самите двигатели, за които те се отнасят, вече принадлежат до голяма степен на миналото. Британското издание Autocar с известна нотка тъга заключва, че най-големият двигател на всеки автомобилен производител на планетата е останал назад в годините, или скоро ще излезе от употреба. Удобен повод да си припомним агрегатите с най-голям работен обем на всяка от значимите автомобилни марки. В класацията са включени само серийни (дори и да са само в по няколко бройки) автомобили, без да се броят двигатели за състезания, за товарни машини или друга употреба.
Най-големите двигатели на всяка марка (ГАЛЕРИЯ):
Компанията Bentley достига своя пиков капацитет на двигателя през 1930 и оттогава не го е повтаряла. Този редови шестцилиндров двигател е с обем 7983 куб. см. и произвежда между 200 и 230 к.с., в зависимост от настройката.
Малко след появата на този мотор, Bentley фалира и бе погълната от Rolls-Royce. Оттогава марката е сменила още двама собственици (настоящият е VW), но нито един от тях не е сметнал за нужно да поиска толкова голям двигател.