"В един литър идва само млякото" (или дори в два литра, ако чуете тази реплика в Америка). "Нищо не замества работния обем" (There's no replacement for displacement). "Турбото е за онези, които не могат да правят двигатели". Всеки класически автомобилен фен знае - и може би повтарял - тези стари лафове, изразяващи почитта ни към големите двигатели с атмосферно пълнене. Но и лафовете, както и самите двигатели, за които те се отнасят, вече принадлежат до голяма степен на миналото. Британското издание Autocar с известна нотка тъга заключва, че най-големият двигател на всеки автомобилен производител на планетата е останал назад в годините, или скоро ще излезе от употреба. Удобен повод да си припомним агрегатите с най-голям работен обем на всяка от значимите автомобилни марки. В класацията са включени само серийни (дори и да са само в по няколко бройки) автомобили, без да се броят двигатели за състезания, за товарни машини или друга употреба.
Най-големите двигатели на всяка марка (ГАЛЕРИЯ):
Двигателят Jaguar V12 се появява за първи път в E-Type през 1971 и остава в производство до 1997. Започва с 5,3 литра обем, но в края на 80-те години е разширен до 5993 куб. см. В този вид той се предлага в спортния автомобил XJS и механично идентичните седани Jaguar XJ12 и Daimler Double Six.
За приложения в моторните спортове и в Lister Storm, той беше увеличен до 7,0 литра и до 7,4 литра в XJR12, но тези варианти никога не са стигали до серийни модели на Jag.