"В един литър идва само млякото" (или дори в два литра, ако чуете тази реплика в Америка). "Нищо не замества работния обем" (There's no replacement for displacement). "Турбото е за онези, които не могат да правят двигатели". Всеки класически автомобилен фен знае - и може би повтарял - тези стари лафове, изразяващи почитта ни към големите двигатели с атмосферно пълнене. Но и лафовете, както и самите двигатели, за които те се отнасят, вече принадлежат до голяма степен на миналото. Британското издание Autocar с известна нотка тъга заключва, че най-големият двигател на всеки автомобилен производител на планетата е останал назад в годините, или скоро ще излезе от употреба. Удобен повод да си припомним агрегатите с най-голям работен обем на всяка от значимите автомобилни марки. В класацията са включени само серийни (дори и да са само в по няколко бройки) автомобили, без да се броят двигатели за състезания, за товарни машини или друга употреба.
Най-големите двигатели на всяка марка (ГАЛЕРИЯ):
Opel е на повече от 160 години и произвежда автомобили от 1892. Но от купуването на компанията от General Motors през 1929 тя се фокусираше около практични, евтини автомобили за масово ползване, и съответно не разполагаше с кой знае какви чудовища в склада за двигатели. Не е чудно, че рекордьорът по обем на Opel идва отпреди GM-епохата. Това е 5.972-литров редови осмак със 108 коня, монтиран през 20-те в Opel Regent - конкурент на премиум производителите в онази ера. Произведени са само 25 бройки Regent, но за жалост те са изкупени обратно от GM и нито една не е оцеляла до наши дни.