Инженерите правят колите бързи, приятни за каране и безопасни. Счетоводителите ги правят доходни - защото без това, естествено, никой не би си дал труда да ги произвежда. Но тези две категории вършат същата работа за локомотивите, телевизорите и микровълновите печки. Причината да смятаме автомобила за нещо по-различно от битовата техника е в третата категория хора, които го създават - дизайнерите.
Историята на Бруно Сако, легендата на Mercedes (ВИДЕО):
В тази поредица на "КОЛЕЛА" и Automedia.bg ще отдаде дължимото на онези, които ни накараха не просто да ползваме, а и да обикнем транспортните си средства. Ще ви представим 50-те най-велики автомобилни дизайнери на всички времена. И ще го направим в произволен ред, като номерацията означава просто поредността на епизода. Защото да класираме хора като Бугати, Джуджаро, Гандини и Харли Ърл ни звучи почти като да подредим по значимост Ел Греко, Реноар и Пикасо. Напълно е невъзможно.
Един бивш шеф на Chrysler бе казал, че създаването на автомобили е постоянна война между дизайнери и инженери, в която накрая последната дума имат счетоводителите. Но от правилото има и изключения. И най-доброто доказателство е животът на Бруно Сако.
Той е изпъстрен с необичайни съчетания. От една страна, италианец, създал си обаче име в Германия. От друга, дизайнер, който в същото време е и инженер, и стои едновременно от двете страни на барикадата. Но по-същественото е, че на Бруно Сако марката Mercedes дължи цялостния си облик през последния половин век.
Studebaker Commander Regal: колата, която запалва Бруно да се захване с автомобилен дизайн
Роден в Удине, Бруно се запалва по автомобилите, след като зърва на улицата един забравен вече модел на Studebaker. Завършва политехниката в Торино и започва да изпълнява дребни поръчки за реномираните ателиета на Ghia и Pininfarina. Но няма особен успех. За сметка на това работите му се харесват в Германия и през 1958 година Daimler му предлага работа. Бруно приема и се мести на север. По-късно, след женитбата си за берлинчанката Анемари Ибе, окончателно ще превърне Германия в своя втора родина.
В Зинделфинген младият италианец работи с легенди на дизайна като Фридрих Гайгер и Пол Брак, но помага и на инженерния отдел, начело с великия Бела Барени. За кратко дори е назначен за старши инженер, преди да му предложат нов пост като завеждащ екстериорния дизайн. През 1975 оглавява дизайнерския център на Mercedes и през следващите 24 години всички модели на марката носят неговия подпис.
Три от най-прочутите творби на Сако: W201, W124 и W126
Сако е един от създателите на легендата W123. Разработва и двете поколения на изпитателните прототипи C 111. А също две поколения на C-класата, три на Е-класата, спортните CLK и SLK. Най-много се гордее обаче с дизайна на Mercedes 190 - прословутия "бейби Бенц", който смъква компанията в по-достъпния сегмент през 80-те и който и до днес се радва на легендарен статут. Негова е и S-класата от 90-те години, макар че днес Сако не е много доволен от работата си - колата му се струва "с една педя по-висока от нужното".
Но най-големият принос на Сако не е в отделните модели, а във философията. Тъкмо той прокарва идеята за "вертикалното сходство" - концепцията, че всяко следващо поколение на Mercedes трябва да показва ясно връзката с предишното. "Един Mercedes винаги трябва да изглежда като Mercedes", казва италианецът.
"Един Mercedes винаги трябва да изглежда като Mercedes"
През 1999 Бруно се пенсионира, но и до днес не е загубил страстта към колите. Макар и вече на 90, не спира да шофира, редувайки новата си Е-класа с любимия класически 560 SEC. Отказва да ползва навигация и при пътешествията си разчита на старомодните карти, защото, както обяснява, "ориентирането по карти е интелектуално удоволствие, от което не виждам защо се лишаваме".
"Разчитането на карти е интелектуално удоволствие, от което не виждам защо да се лишаваме"
Сако влезе в списъка с 25-те най-велики дизайнери на ХХ век, а през 2006 бе приет и в автомобилната зала на славата. Но най-голямото признание за работата му е, че и днес, четвърт век по-късно, неговата философия продължава да се спазва в Mercedes.
12 от най-паметните дизайни на Бруно Сако (ГАЛЕРИЯ):
Легендарният R107, проектиран от Фридрих Гайгер, остана в арсенала на Mercedes цели 18 години (рекорд за марката, ако не броим първия G-Class). Когато най-после дойде време да бъде заменен, Сако и Йохан Томфорде създадоха това - R129, продаван като SL-Class. Той също остана на пазара достатъчно дълго - от 1989 до 2003. И за малко не спечели титлата Кола на годината в Европа, изпреварен на косъм от Citroen XM в конкурса, в който премиум производителите обикновено са пренебрегвани.