Tesla отчете спад в тримесечните доставки за първи път от близо четири години и не изпълни прогнозите на Wall Street. Представяне, което някои описаха като "грозно", тъй като намаленията на цените не успяха да стимулират търсенето на силно конкурентен пазар. Акциите на ръководената от Илон Мъск компания паднаха с 5,2% до 166,08 долара във вторник следобед, губейки около 30 милиарда долара пазарна стойност. Акциите са паднали с около 33% досега тази година.
След години на бърз растеж на продажбите, който помогна на Tesla да се превърне в най-скъпият производител на автомобили в света, компанията се готви за забавяне през 2024 г. Производителят на електромобили се забави с обновянане на остарелите си модели, тъй като високите лихвени проценти отслабиха апетита на потребителите за скъпи стоки. Съперниците в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, пускат по-евтини модели.
Доставките на Tesla са намалели с 8,5% през първото тримесечие до 386 810 автомобила спрямо предходната година, а компанията е произвела 433 371 автомобила през периода. Уолстрийт очакваше Tesla да достави 454 200 автомобила, според средната прогноза на 18 анализатори, анкетирани от Visible Alpha.
Последният път, когато автомобилният производител отбеляза спад в продажбите, беше през второто тримесечие на 2020 г., когато пандемията от COVID-19 принуди Tesla направо да спре производството. Tesla приписва спада в обемите отчасти на усилията да подготви своята фабрика във Фримонт, Калифорния, за да се справи с увеличеното производство на актуализирания Model 3 и на спирането на завода в Берлин поради въздействието на конфликта в Червено море и палежа.
Но Tesla е произвела 46 000 автомобила повече, отколкото е продала през първото тримесечие, сигнализирайки за по-слабо търсене, казаха анализатори. “Това потвърждава, че отвъд известното производствено затруднение може да има и сериозен проблем с търсенето“, пише в бележка анализаторът на Deutsche Bank Еманюел Роснер.
Интересното е, че маркетинг спецове отвъд Океана отдадоха донякъде проблемите и на личния имидж на Мъск сред купувачите. Според тях той е загубил потенциални клиенти с все по-честите си намеси в политиката. Милиардерът подкрепи открито Републиканската партия. После беше обвинен в антисемитизъм, та се наложи да опровергава, като дори отиде на посещение в концлагера Аушвиц.