Колин Чапман е един от най-важните хора в историята на моторния спорт. През 1952 г. официално основа Lotus Engineering Ltd., автомобилна марка, която с времето се превръща в легенда. Няколко години преди тази дата Колин Чапман построява първата си състезателна кола в гараж, но трябва да изчака до 1954-а., за да дебютира във Формула 1. Става чрез Lotus-Climax 12. Останалото е история.
Е, сега тази първа кола на Lotus от Формула 1 си търси нов собственик. Бижуто ще бъде продадено на търг от Bonhams в Монако на 10 май , няколко дни преди Гран при. Очаква се цената да стигне 400 000 евро.
Lotus-Climax 12 не влиза в историята с успехите си в състезания, но това е автомобил с голямо историческо значение. Lotus не само дебютира във Формула 1. С тази кола Колин Чапман носи своята философия в този спорт. Иначе в дългосрочен план Lotus се гордее със спечелването на седем световни шампионата при конструктори и шест при пилоти във F1 - в допълнение към постигането на 74 победи и 102 полпозишъна.
Това са числата на една легенда и легендата започна да се изковава с Lotus-Climax 12.
Дебютът на този състезателен автомобил във Формула 1 е на Гран При на Монако през 1958 г. с Клиф Алисън и Греъм Хил като втори пилот. Алисън завършва шести на 13 обиколки зад първия, докато Греъм Хил не успява да финишира. Най-добрият резултат на колата през въпросната година е четвъртото място в GP на Белгия, но фактът това, че е първият F1 Lotus, го прави много специален автомобил.
На 10 май Bonhams ще продаде на търг шаси 353 . Въпросната кола дебютира през 1957 г. в шампионата на Формула 2, но Lotus я използва през следващата година във F1. За да я направи по-конкурентна, Lotus трябва да обедини усилията си с Coventry Climax. Последната фирма вдига четирицилиндровия двигател от 1500 до 1965 кубика. Благодарение на това болидът получава 172 к.с.
Не е най-мощният на пистата, но е един от най-леките с едва 320 кг . Колин Чапман го проектира според своята философия, която отдава по-голямо значение на лекотата, отколкото на силата.
След като екипът на Lotus го използва през сезона, Lotus-Climax 12 с шаси 353 се озовава в ръцете на Мария Тереза де Филипис , първата жена, която се състезава във Формула 1. По-късно принадлежи на други пилоти преди да бъде купен в Австралия, където е внимателно реставриран, за да изглежда като в първия си ден. Сега Bonhams изчислява, че цената му на търг ще стигне между 290 000 евро и 390 000 евро.