IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-новата марка в Европа: тестваме Cupra Formentor

245 коня, към 5 на сто магистрален разход и качество от поточната линия на Audi Q3: този кросоувър не е лишен от козове

Автомобилът, който виждате, съвсем не е нов: той е на пазара вече няколко години. Но все още кара повечето хора по улиците да се обръщат и да се чудят какво, по дяволите, е това.
  
   

Можете да гледате видеото и на канала ни в YouTube
  
    
Създателите му също не улесняват нещата, защото абсолютно никъде по тази кола не са написали името й.

Това име е Cupra Formentor: носи го първият самостоятелен модел на една от най-новите автомобилни марки в света.
  
    
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
Както и при другите модели на Seat/Cupra, и Formentor носи име от испанската география: това е нос и полуостров на Майорка
  
    
Дълги години Cupra беше само името на най-спортните модели на Seat. Но отскоро това е отделна марка, която стои няколко стъпала по-високо в йерархията и която, ако плановете на Volkswagen се запазят, каквито са в момента, скоро ще е последната отломка от испанската автомобилна индустрия. Защото Seat в днешния си вид ще изчезне и ще остане само като доставчик на мобилни услуги. Каквото и да означава това.
  
    
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
  
     
Formentor улучи странен момент за появата си на пазара. Първо, дебютът на няколко пъти бе саботиран от Covid-19. После, в условията на дефицит за автомобили, интересът към тази кола надмина всички очаквания и на големите пазари тя се разграбваше като тоалетна хартия при локдаун. Съответно идването й до по-малките пазари се проточи. Това обяснява и объркването на минувачите при вида на тази непозната емблема.
   
   
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
   
    
Също толкова объркващ е самият характер на този автомобил: очевидно SUV, защото хората искат това и така е модерно, но в същото време е направен да е максимално снижен, максимално притиснат към земята - защото такива са законите на физиката. Един подход, който на нас лично доста ни харесва.

Агресивният, хармоничен дизайн кара тази кола да изглежда по-голяма, отколкото е всъщност. Formentor е дълъг 4.45 метра - с три пръста по-малко от досегашния VW Tiguan. Но това е достатъчно да имате удобна задна седалка, а също и доста приличен багажник - 450 литра в бензиновите версии с предно предаване.
   
   
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
  
     
Formentor е на същата технологична платформа, на която е и Seat Ateca, и още много други модели на групата VW. Но е с цели 10 см по-нисък от Аteca, и това се усеща отчетливо на пътя.

Воланът е приятно тежък и внушава увереност в завоите - увереност, която окачването с удоволствие оправдава. Като пътно поведение Formentor е напълно конкурентен на по-компактните машини от премиум сегмента. И това не е за сметка на комфорта.
  
   
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
  
    
Напук на спортните претенции, тази кола вози доста удобно. Тя стои отлично в завой, окачването е стегнато, но не е твърдо. Не е класически спортист като Leon Cupra отпреди 20 години.

Все още има и варианти с ръчни скорости, но повечето ползват добре познатия ни 7-степенен DSG автоматик на Volkswagen. При по-големите двигатели можете да имате и задвижване на четирите колела, макар че това изяжда малко от обема на багажника.
   
   
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
   
     
Formentor идва и с учудващо голям избор от двигатели. Има базов 1.5-литров турбобензин със 150 коня. Има двулитров дизел със същата мощност. Има и двулитров турбобензин, който има няколко степени на мощност, включително 310 коня.

 

Cupra Formentor PHEV

245 к. с. максимална мощност

400 Нм максимален въртящ момент

210 км/ч максимална скорост

7.0 секунди 0-100 км/ч

И понеже 310 коня не е било достатъчно за хората от Cupra, освен това има и върхова версия с петцилиндров 2.5 бензин, която развива 390 коня, и която ускорява от 0 до 100 км/ч за време, нужно на някои суперколи.

Ние обаче не тестваме нито един от тези варианти. Това, което виждате, е по-мощният от двата плъг-ин хибрида в гамата. Тук 1.4-литровият бензинов двигател е комбиниран с електромотор и с 13-киловатчасова батерия. Комбинираната мощност е 245 конски сили. На книга тази кола може да измине 59 километра само на ток. В реалния живот са по-скоро малко над 40. Но и това е достатъчно за ежедневния градски преход.
  
   
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
  
    
Тази кола има смисъл основно за две групи хора. Едните са гражданите на страни, където да имаш плъг-ин хибрид носи данъчни ползи. Другите са онези, които живеят и се движат основно в града, и имат къща или гараж, за да зареждат батерията. Ако можете да зареждате редовно батерията, тази кола се кара с много ниски разходи.

Но, в интерес на истината, даже и без да я зареждате, както постъпихме ние, разходът е впечатляващ. От София до Гърция, без никакво щадене и пестене, постигнахме 5.4 литра на сто.
  
   
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
Управлението на всички функции от сензорния дисплей не е много удобно в движение. За щастие имате бутони на волана за някои от тях, и гласов асистент, който работи прилично, поне на английски
 
    
Това е чудесно, но остава въпросът колко километра трябва да изминавате годишно, за да се оправдае по-високата цена на хибрида. Базовият бензинов Formentor със 150 коня започва под 65,000 лева. Двулитров бензин с 245 коня е малко над 86 хилядарки. Хибридът със същата мощност е с над 7 хиляди лева по-скъп. И е мъничко по-бавен от 0 до 100 км/ч. Макар че от 0 до 50 няма кой да го бие, благодарение на електромотора.
  
    
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
Медните детайли в интериора и екстериора не са случайни: името Cupra идва от латинското cuprum - мед
    
     
Интериорът е със симпатичен дизайн, удобен и като цяло се усеща качествено направен - тук е моментът да добавим, че тази кола се произвежда в испанския завод в Марторей, на поточната линия, на която доскоро се сглобяваше Audi Q3.

Във високите версии като тази бутонът за запалването e изнесен върху волана: много удобно решение, но изисква известно свикване. Дотогава периодично ще натискате погрешка бутона за изключване на електронната стабилизация.
  
    
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
Логото на новата марка напомня на нещо, взето от апокалиптична видеоигра. Но изглежда добре, прожектирано върху асфалта от проекторите във вратите
  
     
На предния ред получавате тези спортни на вид, но иначе много удобни седалки с подгряване. За жалост то, както и всички други функции, се управлява от дисплея на информационната система, и ползването му в движение е ако не опасно, то поне доста досадно. Volkswagen вече се отказа от тази концепция, но това, както казахме, е модел отпреди няколко години. Като изключим това, вътрешността на Formentor е приятно място, напълно на нивото на премиум конкурентите.
   
   
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
  
    
Онова, което не съответства напълно на премиум претенциите, е обезшумяването. Тази кола е добре обезшумена отпред - няма да чувате нищо от двигателя, освен в моментите, когато искате да го чувате. Но не е толкова добре обезшумена отдолу и отзад, така че на магистралата колелата и вятърът се чуват отчетливо.
   
   
Cupra Formentor PHEV, тест драйв
   
    
Освен това получавате само една и половина поставки за чаши - удобно, ако се возите сами и си вземете експресо и вода. Но неудобно, ако и любимото ви същество е в колата и поиска чай например, защото няма място за две големи чаши.
 
Но ако изключим тези дреболии, Cupra Formentor е интересна, забавна за каране, практивна и даже икономична кола. Която определено си струваше чакането.
  
  
Още снимки на Cupra Formentor PHEV вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
   

0 от 500
  • #12
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Без никакво щадене Русе -Дубровник -Русе 2000 км 5.2 дизел на мотор поколение 2005 2.0 136 коня -голям напредък зо 20 години :)))
  • #11
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Каква е консумацията на масло тук?
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    MQB и MQB Evo е едно и също нещо, просто през 2016 я направиха да може да се разтяга още повече...
  • #9
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Платформата ( преди 1 месец )
    Платформата не е една Атека и Тигуан са на MQB платформа а Форментор на MQB ево .айде да четем малко повече
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Дизайна на някои се харесва, на други не особено. И наистина има нещо общо с тойота C-HR в общ план. Иначе не се съмнявам, че отдолу е подобрена версия на Атека/Леон които са доста прилични автомобили, и както изглежда със същия лек недостатък - шум от пътя.
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Стратегията е доста добра, защото с новото име направиха Сеат глобална марка на цената на ваген
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    В Испания ( преди 1 месец )
    Явно е добра колата, защото по улиците виждам не една и две
  • #5
    10 rate up comment 1 rate down comment
    до 4 ( преди 1 месец )
    Изобщо не е "съществено по-малка", двете са на една платформа, Форментор е 4.45 дълъг с 2.63 междуосие, европейският Тигуан второ поколение е 4.48 дълъг и с 2.68 междуосие. 3 сантиметра ли е "съществено"? И няма нищо общо със C-HR нито като дизайн, нито като нищо
  • #4
    9 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тази кола е съществено по-малка от Тигуан, по-скоро прилича на Toyota CHR една от най-грозните коли евър.
  • #3
    7 rate up comment 19 rate down comment
    Хи хи ( преди 1 месец )
    Може ли немски клосет без дизел.Обаче дизели вече никой не купува.