IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Производители на автомобили продават данни за шофьорите на застрахователи

Информацията се използва срещу водачите при сключване на полица

Модерните свързани превозни средства са истинска съкровищница от данни, като част от тази информация вече се използва за определяне на застрахователните премии на водачите. Самите те може да не знаят за това, разкрива New York Times, който описва схемата, в която са включени производители и застрахователни компании.


събиране на данни


С рекламирани пред потребителите системи за подобряване на безопасността при шофиране производителите предоставят приложения, които награждават потребителите с точки за добро шофиране. Компании като GM обаче продават данните, събрани чрез приложения като OnStar Smart Driver, на фирми-посредници (т.нар. „брокери на данни“), които след това ги препродават на застрахователите. И те ги използват за определяне на тарифите.

Анонимен източник, който е работил в автомобилния производител в Детройт, разкрива пред New York Times, че годишните приходи от тази програма са „милиони долари“. Те обаче идват за сметка на потребителите, като повечето от тях изобщо не са знаели, че данните им се споделят със застрахователни компании. Собственик на Cadillac от Флорида твърди, че 7 компании са му отказали застраховка, тъй като автомобилът му е регистрирал твърде много случаи на рязко спиране и ускоряване, както и известно превишаване на скоростта.

Мъжът твърди, че кара нормално, както и че не е знаел за съществуването на OnStar Smart Driver, тъй като използва друго приложение - MyCadillac. По-тревожна обаче е ситуацията със собственици на Corvette, тъй като те често използват своите коли на писта, където правят резки маневри и развиват високи скорости. И не е ясно как автомобилът „разбира“, че не е на пътя, а на състезателно трасе.

Представител на General Motors призна пред NY Times, че споделя с брокерите на данни „определена информация“ за спиране, ускорение и развиване на скорост от над 130 км/ч. От концерна обаче твърдят, че клиентите им са се съгласили, като са подписали потребителско споразумение.

Оказва се, че GM не е единственият, който прави това. Други автомобилни производители - като Kia, Mitsubishi, Hyundai, Honda и Acura, също имат приложения за обратна връзка от шофьорите, които споделят с брокерите на данни. Те също твърдят, че информацията се предоставя, само ако водачът водачът е дал съгласието си за това.

Не всички производители на автомобили използват измамни практики - Kia твърди, че изисква допълнително, изрично съгласие от собствениците, а Subaru казва, че споделя само данни от километража с брокери на данни. Въпреки това, случващото се притеснява мнозина и това предизвика реакции не само сред потребителите, а и сред политиците. Миналия месец сенатор Едуард Марки от Масачузетс призова Федералната търговска комисия да разследва събирането на данни от шофьори.


0 от 500
  • #5
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    4-ти, в момента, в който в колата има сим-карта, дали си сложил приложение или не на телефона, данните могат да бъдат достъпни. А всички нови имат..
  • #4
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    А е толкова лесно да си карате новите коли без да си инсталирате приложения на телефоните...
  • #3
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това е още една причина да се "мъча" с разни автомобили на абитюрентска, че и абсолвентска възраст. И личният ми телефон да е с копчета. Бал съм ви свързаността и облаците и "ОТА ъпдейтите". Ае нема нужда да може по всяко време да променят, каквото им скимне независимо какво сме се договорили при покупката. Преди 30 години преживях някак дори само с ББС-и. Но, стадото иска "прогрес".
  • #2
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    1-ви, съгласен или не, данните си текат. А т.н "свързаност" има за цел точно събране на данни, а не някаква безопасност. В Германия, някои застрахователи ти правят 10%, ако ти монтират устройство, което те "следи".
  • #1
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Уловката е, че "даването на съгласие" е много разтегливо понятие и изпращането на данни е включено по подразбиране и често трябва изрично да обявиш, че го искаш изключено. Вече има случаи, където "съгласието" с общите условия за хладилник например да е върху кашона му, който никой нито чете, нито пази. Отделен въпрос е, че дори формално да си забранил пращането на данни нищо не пречи те да си текат, пък после ходи гони Михаля. Сега ще дотърчат дежурните, които "нямат какво да крият".