Производителите на автомобили стават все по-добри в разработката и производството на електрически превозни средства (EV) и благодарение на използваните нови технологии разходите за това ще намаляват, като през 2027 г. дори те ще бъдат по-ниски от тези на автомобили с ДВГ, прогнозира фирмата за анализи на пазара Gatner.
Иновациите в нови производствени техники, както и подобряването на дизайна и конструкцията на EV, ще помогнат за намаляване на цените на превозните средства, задвижвани от батерии, много по-бързо от очакваното. Голямата заслуга за това е на новите компании, които искат да променят статуквото в автомобилостроенето. За целта те залагат на иновации като централизирана архитектура на превозното средство или въвеждането на „гигакастинги“, които помагат за намаляване на производствените разходи и времето за сглобяване.
По-старите автомобилни компании нямат избор и започват да използват същите технологии, за да оцелеят. С това обаче добрите новини за потребителите свършат, тъй като подобен подход води до увеличението на сметките за ремонт, както и върху застрахователните премии на клиентите. Производствената технология на Tesla, например, позволява постигане на по-ниски цени спрямо конкурентите, но автомобилите на марката си остават много скъпи за ремонт.
И тъй като други производители на автомобили следват примера на американската компания, Gatner прогнозира, че средната цена за ремонт на щети по каросерията или батерията ще се увеличи с 30%. Това може да доведе повече бракуване на пострадали коли, тъй като поправката им няма да бъде финансово изгодна. А подобна ситуация ще накара някои застрахователи да откажат покритие на определени превозни средства.
Въпреки това, от Gatner прогнозират, че продажбите на EV ще продължат да растат в световен мащаб през следващите години. Експертите на компанията изчисляват, че те ще нараснат до около 18,4 милиона през 2024 г. и до 20,6 милиона през 2025 г. спрямо 15,4 милиона през 2023 г. Ръстът обаче е по-малък от записания доскоро, като това се дължи на пренасищането на пазара, както и на отмяната на държавните стимули при покупка на EV в различни държави.
Това ще се отрази и на част от новите производители в автомобилната индустрия. Gartner прогнозира, че ще има консолидация, като до 2027 г. около 15% от стартиращите компании или ще фалират, или ще бъдат изкупени от други автомобилни производители.