Бихте ли дали Ferrari Roma или Porsche 911 в ръцете на начинаещ шофьор? По всяка вероятност отговорът ще бъде „не“. От друга страна, мощност от 400, 500, 600 и повече конски сили изисква повече от начални шофьорски умения, така че този отговор е напълно логичен.
В момента в някои страни от ЕС има въведени ограничения за шофьори с по-малък стаж, като те трябва да бъдат приети и от останалите държави от общността, за да може правилниците им за движение по пътищата да бъдат максимално уеднаквени. Тези прави позволяват на шофьор с по-малко от година стаж зад волана да може да управлява само автомобили със съотношение мощност/тегло от 55 кВт/тон, като мощността не бива да превишава 70 кВт (95 к.с.).
Някои държави - като Италия, например, са на път да вдигнат това ограничение до 75 кВт/тон, като максималната мощност ще бъде 142 к.с. Това обаче крие някои проблеми, тъй като се появява парадокс с електрическите коли. При подобно правило начинаещ водач няма да може да кара не само спортни коли на Ferrari и Porsche, но дори и VW Golf GTI с 245 к.с.
В същото време обаче, колкото и парадоксално да звучи, същият този шофьор ще може да седне Porsche Taycan Turbo S, което има цели 716 коня. А причината е новата Наредба на Икономическата комисия към Съвета на Европа, при която мощността на бензиновите и дизеловите коли се отчита по един начин, а на електрическите автомобили - по друг.
В случая мощността на 2,0-литровия двигател на VW Golf GTI от 180 кВт (243 к.с.) е реалната, тъй като се предполага, че в автомобил с двигател с вътрешно горене той може да „върти" на максималната си мощност през цялото време.
От друга страна, при електромобила нещата се променят, тъй като става дума за задвижвания, при което електромотора е само част от система. Основният елемент са батериите, разглеждани не като „резервоар“ за енергия, а като неделима част от двигателя. Счита се, че те не са способни непрекъснато да доставят пикова мощност, без да бъдат подложени на значителен стрес и съответно бързо изтощени.
Оттук идва и изчислението на номиналната мощност, посочено в новата Наредба на Съвета на Европа. В нея се посочва какво може да достави „едно задвижващо устройство средно за 30 минути“. Така се получава абсурд - Porsche Taycan Turbo S (моделът преди фейслифта) преминава от 460 кВт/625 к.с. (560 кВт/761 к.с. с overboost) до 142 кВт/193 к.с.
Като се има предвид, че при електрическите автомобили съотношението мощност/тегло се повишава до 65 кВт/тон, е възможно за начинаещите шофьори да карат модели с мощност - и следователно производителност, от най-високо ниво. Така обичайното Porsche Taycan Turbo S с тегло от почти 2,5 тона, е достъпно за всеки начинаещ шофьор. Ограничението е само цената, но във всички случаи е наистина абсурдно да се смята, че този който не може да се справи с кола със 150 к.с. (на пазара е пълно с такива), ще може да кара 5-метров седан, който вдига 100 км/ч от място за по-малко от 3 секунди.
Факт е, че новата наредба все още не е приета, така че може и да бъдат направени промени в нея, но към момента тя наистина звучи абсурдно и в никакъв случай не помага за повишаване на безопасността на пътя.