fallback

Eлектрическа кола или ДВГ? Цената винаги прави разликата!

Докато има разминаване по този показател, автомобилите на ток ще продължат да играят второстепенна роля

Преходът от автомобили с двигател с вътрешно горене (ДВГ) към електрически превозни средства (BEV) крие сериозни предизвикателства. Натискът, упражняван от властите в различни държави за приемане на по-малко замърсяващи задвижвания, опитите на Китай да играят водеща роля на този пазар и растежът на Tesla увеличиха търсенето на тези автомобили в световен мащаб, посочва в анализ агенция JATO Dynamics.

Предварителните данни за 2023 г. показват общо 9,8 милиона чисто електрически леки превозни средства, продадени по целия свят, което представлява 11% от глобалните продажби на леки превозни средства. Всичко това е положително, стига да не се гледат цените, тъй като именно те се оказват най-голямата пречка пред автомобилите с нулеви вредни емисии.

Според проучване, проведено от JATO Dynamics през октомври 2023 г., средната цена на електрически автомобил в САЩ е с 35% по-висока от тази на бензинов автомобил. В Европа тази разлика е още по-голяма - 39%, докато в Китай положението е точно обратното - средната цена на електрическа кола е с 27% по-ниска от тази на бензинов автомобил.

Всичко това кара експертите да са категорични, че BEV ще продължат да играят по-малка роля, поне в Европа и Северна Америка. Голямата ценова разлика се превръща в основен проблем, когато един и същи клиент трябва да избира между електрически, бензинов или дизелов двигател в рамките на една и съща марка. И докато Tesla, Lucid, Polestar, NIO, Xpeng и много други започнаха като марки за чисто електрически автомобили, традиционните производителите срещат сериозни предизвикателства, като те са свързани както с разработката и производството, така и с организацията на продажбите.

Ето защо на пазара все още има огромна гама от бензинови автомобили, предлагани редом с широко рекламираните електрически автомобили. Въпреки че всички производители се стремят да произвеждат и продават само електрически превозни средства през следващите 10 до 20 години, настоящата реалност е, че автомобилите с ДВГ представляват около 80% от продажбите (включително меки хибриди и пълни хибриди).

В същото време електромобилите се борят да се наложат, като трябва да се справят и с конкуренцията на своите колеги с ДВГ. И често това се оказва почти невъзможно, като примерите за това са много:

Volkswagen ID.3 срещу Volkswagen Golf

Въпреки че сегашното поколение на Golf вече не оглавява класациите по продажби в Европа, електрическият му аналог - ID.3, не доминира на континента със значителни обеми. Това важи както за Европа, така и за Китай. В Германия популярният класически Golf струва средно със 17% по-малко от ID.3, чийто дизайн също е по-противоречив.

Ford F-150 срещу Ford F-150 Lightning

Защо да изберете електрическата версия на този пикап, ако средната му цена на дребно в САЩ е с 41% по-висока от тази на същото превозно средство, задвижвано от двигател с вътрешно горене? В тези случаи потребителят търси предимно товароносимостта и вътрешния комфорт, а не начина на задвижване на автомобила.

Fiat 500e срещу Fiat 500

Въпреки че първият използва изцяло нова платформа от 2020 г., а вторият е на пазара от 2007 г., те са почти една и съща кола по отношение на вътрешно пространство и управление в града. В Италия обаче средната цена на електрическия 500 е два пъти по-висока от тази на 500 с ДВГ. Така че отново възниква въпросът: дали тези, които купуват градска кола, наистина търсят „чиста“ мобилност или просто лесно решение?

Mercedes EQA срещу Mercedes-Benz GLA и BMW iX1 срещу BMW X1

Въпреки че разликата е по-малка в по-високите сегменти, тя все още съществува. В случая на Mercedes електрическата версия е с 9% по-скъпа от версията ДВГ (с изключение на AMG-версиите), а в случая на BMW iX1 струва средно с 11% повече от X1.

Renault Megane срещу Renault Megane E-Tech

Разликата в цената между двата модела на френския производител е над 20% в полза на електрическия хечбек, което също оказва влияние върху продажбите.

fallback
  • #43
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Опитваш се да напишеш и с ударение. Сайта не го приема и трие всичко след него. Вместо това напиши обикновено и.
  • #42
    Сашо ( преди 8 месеца )
    2012 си купих една Citroen xsara комби за2000лв, веднага
  • #41
    Сашо ( преди 8 месеца )
    Нещо ми режат поста
  • #40
    Сашо ( преди 8 месеца )
    2012 си купих една Citroen xsara комби за 2000 лв, веднага
  • #39
    Сашо ( преди 8 месеца )
    2012 си купих една Citroen xsara комби, веднага
  • #38
    До 41 ( преди 8 месеца )
    Е щом се смяташ за мазохист, кой съм аз да ти преча да си купиш такава баничарка.. написал съм условията.
  • #37
    Анонимен ( преди 8 месеца )
    МитЕ,какво ми предлагаш.Един час пътуване,половин час зареждане.
  • #36
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Добре може и да не съм прав. За колко километра сте заредиш първите 30 мин. зареждане според тебе? Защото според мен ако спираш на всеки 100 км да зареждаш по половин час, няма да има никакви проблеми с изминаването на каквито и да е разстояния. Само че не знам какъв мазохист трябва да си, за да си го причиниш. Особено след като 4 спирания през 200 км по 10 мин за 1000 км пробег ви се струват адски много за 9 ч. пътуване. С баничарката ще са 15ч - колкото с toyota Bz4x и 10 спирания х 30мин.
  • #35
    Турбо ( преди 8 месеца )
    Тесльо, защо се ежиш? Единственото което оспорвам е зареждането с 50 квт мощност.Няма такъв вариант за пълно зареждане на батерията с максимална мощност.Времето за зареждане е много повече от половин час за 100 км.
  • #34
    БайБоцимир ( преди 8 месеца )
    В допълнение към предходния ми коментар:Кола с ДВГ има по-високи разходи за поддръжка, но разликата в цената за покупка + по-голямото обезценяване при препродажба обезсмисля напълно всички икономии от електрически автомобил.
fallback
Последни