fallback

Eлектрическа кола или ДВГ? Цената винаги прави разликата!

Докато има разминаване по този показател, автомобилите на ток ще продължат да играят второстепенна роля

Преходът от автомобили с двигател с вътрешно горене (ДВГ) към електрически превозни средства (BEV) крие сериозни предизвикателства. Натискът, упражняван от властите в различни държави за приемане на по-малко замърсяващи задвижвания, опитите на Китай да играят водеща роля на този пазар и растежът на Tesla увеличиха търсенето на тези автомобили в световен мащаб, посочва в анализ агенция JATO Dynamics.

Предварителните данни за 2023 г. показват общо 9,8 милиона чисто електрически леки превозни средства, продадени по целия свят, което представлява 11% от глобалните продажби на леки превозни средства. Всичко това е положително, стига да не се гледат цените, тъй като именно те се оказват най-голямата пречка пред автомобилите с нулеви вредни емисии.

Според проучване, проведено от JATO Dynamics през октомври 2023 г., средната цена на електрически автомобил в САЩ е с 35% по-висока от тази на бензинов автомобил. В Европа тази разлика е още по-голяма - 39%, докато в Китай положението е точно обратното - средната цена на електрическа кола е с 27% по-ниска от тази на бензинов автомобил.

Всичко това кара експертите да са категорични, че BEV ще продължат да играят по-малка роля, поне в Европа и Северна Америка. Голямата ценова разлика се превръща в основен проблем, когато един и същи клиент трябва да избира между електрически, бензинов или дизелов двигател в рамките на една и съща марка. И докато Tesla, Lucid, Polestar, NIO, Xpeng и много други започнаха като марки за чисто електрически автомобили, традиционните производителите срещат сериозни предизвикателства, като те са свързани както с разработката и производството, така и с организацията на продажбите.

Ето защо на пазара все още има огромна гама от бензинови автомобили, предлагани редом с широко рекламираните електрически автомобили. Въпреки че всички производители се стремят да произвеждат и продават само електрически превозни средства през следващите 10 до 20 години, настоящата реалност е, че автомобилите с ДВГ представляват около 80% от продажбите (включително меки хибриди и пълни хибриди).

В същото време електромобилите се борят да се наложат, като трябва да се справят и с конкуренцията на своите колеги с ДВГ. И често това се оказва почти невъзможно, като примерите за това са много:

Volkswagen ID.3 срещу Volkswagen Golf

Въпреки че сегашното поколение на Golf вече не оглавява класациите по продажби в Европа, електрическият му аналог - ID.3, не доминира на континента със значителни обеми. Това важи както за Европа, така и за Китай. В Германия популярният класически Golf струва средно със 17% по-малко от ID.3, чийто дизайн също е по-противоречив.

Ford F-150 срещу Ford F-150 Lightning

Защо да изберете електрическата версия на този пикап, ако средната му цена на дребно в САЩ е с 41% по-висока от тази на същото превозно средство, задвижвано от двигател с вътрешно горене? В тези случаи потребителят търси предимно товароносимостта и вътрешния комфорт, а не начина на задвижване на автомобила.

Fiat 500e срещу Fiat 500

Въпреки че първият използва изцяло нова платформа от 2020 г., а вторият е на пазара от 2007 г., те са почти една и съща кола по отношение на вътрешно пространство и управление в града. В Италия обаче средната цена на електрическия 500 е два пъти по-висока от тази на 500 с ДВГ. Така че отново възниква въпросът: дали тези, които купуват градска кола, наистина търсят „чиста“ мобилност или просто лесно решение?

Mercedes EQA срещу Mercedes-Benz GLA и BMW iX1 срещу BMW X1

Въпреки че разликата е по-малка в по-високите сегменти, тя все още съществува. В случая на Mercedes електрическата версия е с 9% по-скъпа от версията ДВГ (с изключение на AMG-версиите), а в случая на BMW iX1 струва средно с 11% повече от X1.

Renault Megane срещу Renault Megane E-Tech

Разликата в цената между двата модела на френския производител е над 20% в полза на електрическия хечбек, което също оказва влияние върху продажбите.

fallback
  • #33
    БайБоцимир ( преди 8 месеца )
    Аз съм фен на електричките, но ще кажа моите съображения защо се играничих само до един автомобил с пробег около 200-300 км за градски нужди.1. По-висока покупна цена2. По-ниска остатъчна стойност и възможност за продаване. Почти не се търгуват на вторичния пазар, освен ако цената не е атрактивна.3. Високо съотношение цена на автомобила/пробег. За да купя автомобил, който да има реален пробег от 300-400 км, без да мисля дали е срудено навън и с каква скорост да го карам - висока цена!
  • #32
    БайБоцимир ( преди 8 месеца )
    Аз съм фен на електричките, но ще кажа моите съображения защо се играничих само до един автомобил с пробег около 200-300 км за градски нужди.1. По-висока покупна цена2. По-ниска остатъчна стойност и възможност за продаване. Почти не се търгуват на вторичния пазар, освен ако цената не е атрактивна.3. Високо съотношение цена на автомобила/пробег. За да купя автомобил, който да има реален пробег от 300-400 км, без да мисля дали е срудено навън и с каква скорост да го карам, трябва да платя се ...
  • #31
    Поправка ( преди 8 месеца )
    34 коментар го писах аз. Заглавието трябваше да е АБЕ турбо, но очевидно микрофона е изпуснал първите три букви, а аз не съм обърнал внимание.
  • #30
    Турбо ( преди 8 месеца )
    Пак ли функционална неграмотност? Я прочети дали не съм ти написал абсолютно същото? С кое точно от написаното не си съгласен и не повтаряш освен, че си представяш как ще заредиш само за час, което мога да се обзаложа че не може да се случи, защото ще зареждаш с 50 kW само в началото а после мощността ще падне? Писал съм ти половин час на 100 км. Тоест си държа на думата отпреди три-четири години, че това е подигравка и да не го даваш за пример. Изчакай, изчакай, ИЗЧАКАЙ. Купи си ДИЗЕЛОВА!!!
  • #29
    Турбо ( преди 8 месеца )
    Тесльо,Рифтъра е с 50 квтч батерия и максимална мощност на зареждане 50 квт.Дори и на 250 квт зарядна пак ще зареждам с до 50 квт.Първите 30-40% от батерията ще се зареди с мощност 50 квт,после мощността на зареждане пада.Ще ми трябват повече от час,за да се зареди батерията.Докато не се изравни цената с дизела и не си оправят зареждането на батерията,не мерси ще пропусна.
  • #28
    анонимен ( преди 8 месеца )
    "Елинор Рузвелт: Великите умове обсъждат идеи, средните умове обсъждат събития, малките умове обсъждат хората"
  • #27
    Анонимен ( преди 8 месеца )
    МитЕ,ти откога имаш топки?Да не си нещо в грешка,я *** да провериш.Електрика да си признае грешка,това звучи като виц.
  • #26
    Реално ( преди 8 месеца )
    ...да караш 3-фазна ракета не, но да цензурираш гaщи и да плюеш като сахарска камила цел ден по електричките - е това вече е пeдaлcко
  • #25
    Реално ( преди 8 месеца )
    P100D 800 коня на 2 моста, изпреварва с мисъл, на старт ти къса веждите, няма туби, течове, консумативи, няма ремонти, харчи 2 лв/100, зарежда се за 4 секунди - 2 закачаш куплунга, 2 откачаш. Не бучи, не се тресе, не чади. Кой ти гледа графики. Мача е отдавна свирен. 21 век да наливам нафта е като да вляза в Bay Casino с дочените *** на дядо ми.
  • #24
    Гост ( преди 8 месеца )
    Интересно, мислех, че ще прочета някаква различна гледна точка, а то се мерят топки. Да ви кажа шопарите имат със сигурнист по големи топки от вашите, но акъл нямат.
fallback
Последни