Френското правителство беше принудено да спре лизингова схема за покупка на електрически автомобили от по-бедни жители на страната само 6 седмици след въвеждането й. Причината - невероятният интерес и много по-големи заявки. Властите имаха добрата идея да стимулират по-бедни домакинства в борбата с вредните газове.
Според замисъла на властите, 25 000 електрички, произведени в Европа, трябваше да бъдат предложени срещу месечен лизинг от едва 100 евро. Но заявките надхвърлиха бързо 90 000 само до края на януари. „Очевиден успех на нашата еко политика. Това е добре и за портфейла, и за планетата“, сподели съветник на президента Макрон.
Шофьорите, които се затрудняват да купят електрически коли, можеха да вземат на лизинг модел срещу 100-150 евро месечно, стига да не надхвърля обща цена от 47 000 евро. Разбира се, условията не бяха само тези. Мераклиите трябваше да са над 18 години, да живеят във Франция, да карат поне 8000 километра на година по служебни задачи и да имат доход в домакинството под 15 400 евро на човек.
Тригодишният контракт можеше да бъде подновен веднъж с опция за покупка на автомобила. Забележете, със субсидия от 13 000 евро от правителството. За по-малко от 6 седмици хитрата схема, част от предизборната програма на Макрон през 2022 година, стана жертва на собствения успех.
Министърът на икономиката и енергетиката Ролан Лескюл обясни, че акцията е трябвало да бъде прекратена поради малкия брой електрички, произвеждани в страната. И призова автомобилните концерни да побързат с увеличаване на капацитета в заводите си.
„Фантастичното на тази оферта беше, че едновременно даваш достъп на хората до по-скъпите електрически автомобили, но в същото време стимулираш френското производство. Станахме жертва на своя успех. Всичко се разви по-бързо от очакванията ни. Може би не дадохме на френските производители време да са готови“, коментира министърът.
Лескюл добави, че към края на тази година ще бъде обявена програма и за 2025-а. Нейните параметри обаче все още не са ясни.