За европейските потребители става все по-трудно да си позволят забавна кола. Не само производителите на автомобили повишиха цените през последните години, но правителствата въведоха огромни данъци въз основа на количеството CO2 емисии, които автомобилът отделя. През 2024 г. Honda Civic Type R струва колосалните 88 560 евро в Нидерландия. Франция не прави изключение, а Toyota GR Yaris е брутален пример.
Цената на актуализирания хот-хеч с 6-степенна механична скоростна кутия започва от 46 300 евро, което е сериозна сума. Клиентите обаче трябва да платят 2 пъти повече, за да притежават 3-цилиндровата „джобна“ ракета, а причината е, че нейният 1,6-литров бензинов турбомотор отделя 190 грама/километър по стандарта WLTP. Както забелязва Caradisiac, данъкът върху CO2 е 45 990 евро - горе-долу толкова, колкото Toyota иска за колата.
Така тези, които все още се интересуват от закупуването на суперминито, ще трябва да платят 92 290 евро. Още по-зле за нещата с версията с автоматик, тъй като френското представителство на Toyota оценява GR Yaris с 8-степенна кутия на 48 800 евро. И тъй като CO2 емисиите са още по-високи - 210 г/км, тези, които се откажат от педала на съединителя трябва да платят данък от 60 000 евро. Това повишава крайната цена до 108 800 евро.
Трябва да се отбележи, че този данък, свързан с емисиите във Франция, се е повишил през 2024 г. в сравнение с предходни години. През 2023 г. за GR Yaris с ръчни скорости той беше „само“ 14 881 евро, а през 2022 г. - 12 012 евро. По същия начин данъкът от 60 000 евро за автоматичния модел тази година беше 31 063 евро през 2023 г. и 26 247 евро през 2022 г.
Във Франция хората, които купуват автомобили с емисии до 117 г/км, не трябва да плащат допълнителен данък. Той започва от 118 г/км с доплащане от 50 евро и се увеличава оттам, достигайки до 60 000 евро за превозни средства, които имат CO2 емисии от 194 г/км или повече.
Що се отнася до другите забавни коли на Toyota, там цифрите също са сериозни. Данъкът върху GR86 е максималните 60 000 евро, независимо дали става въпрос за модела с ръчни скорости, който започва от 33 900 евро, или за този с автоматик, чиято начална цена е 35 700 евро. И в двата случая емисиите са над 194 г/км. Това повишава крайната цена до 93 900 евро за първия вариант и до 95 700 евро за втория. Да, данъкът е почти два пъти по-висок от цената на колата.
Данъкът върху емисиите на Supra 2.0 възлиза на 4 543 евро, така че вместо 53 600 евро, в крайна сметка клиентът плаща 58 143 евро. По-мощният шестцилиндров модел започва от 65 600 евро плюс данъка от 28 413 евро, което прави 94 013 евро.
Именно подобни високи данъци в страните от Европейския съюз са движещ фактор за тенденцията за намаляване на персонала от страна на производителите. Това е и причината те да имат агресивни планове за електрификация. Както е известно, ЕС планира да забрани продажбите на нови автомобили, които генерират емисии от 2035 г.