Японският концерн Toyota получи разрешение да поднови производство в един от заводите в родината си след скандала с фалшифициране на данни за мощността на дизеловите двигатели, доставени от под изпълнителя Toyota Industries Corporation (TICO). Произведените автомобили обаче ще бъдат само за износ, съобщават медиите в страната.
Скандалът доведе до разследване от страна на властите и затваряне на четири фабрики в Япония. Сега Toyota пуска отново поточната линия в Йошивара, но на нея ще се произвежда автомобили само за износ. Това са моделите Land Cruiser 300, Land Cruiser 70 и Lexus LX.
Първоначално беше планирано производството да се възстанови на 1 февруари, но датата беше отлагана на няколко пъти. На 26 февруари пък ще бъде възобновено сглобяването на някои модели на Daihatsu - дъщерно дружество на Toyota, а също така на Toyota Pixis Epoch и Pixis Van, както и на Subaru Pleo Plus, Sambar и Sambar Truck.
Произведените автомобили ще бъдат предназначени само за износ. За да започне да произвежда автомобили за вътрешния пазар, Toyota ще трябва да получи одобрение от Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма. Същото министерство извършва проверка в обекта на TICO, откъдето са доставени дизеловите двигатели.
В края на 2023 г. беше разкрито, че TICO е фалшифицирал данните за мощността по време на тестовете на двигателя. Мащабът на нарушенията се оказва впечатляващ: установени са общо 170 фалшифицирани данни за повече от 60 модела.
Съобщава се, че разследването ще бъде мащабно с проверки на място и по резултатите от него властите ще предприемат действия спрямо най-големия производител на автомобила в света. Очаква се, че скандалът с двигателите може да доведе до подкопаване на доверието в японската автомобилна индустрия.