Японският производител Toyota призна за измами със сертификационните тестове да дизелови двигатели на своите автомобили и спря доставките на 10 модела, някои от които са предназначени за пазарите в Европа. Сред тях са Land Cruiser 300, Prado и Hilux, както и Lexus LX, съобщават от компанията.
Нередностите са открити при двигателите 1GD - 2,8-литров турбодизел с 4 цилиндъра, 2GD - 2,4-литров турбодизел с 4 цилиндъра и F33A - 3,3-литров V6 с двойно турбо. Всички те са били оборудвани с различен ECU софтуер по време на тестовете за сертифициране.
„По време на тестването за сертифициране мощността на двигателите измерена с помощта на ECU със софтуер, който се различава от този, използван за масово производство, така че стойностите да бъдат приблизително еднакви“, се казва в официалното съобщение на Toyota.
Представител на Toyota каза пред Reuters, че приблизително 84 000 превозни средства от 10 модела са засегнати в световен мащаб. Той посочи, че компанията е разбрала за нередностите, след като е получила данни за потенциални измами в тестовете за сертифициране на емисиите за мотокари и строителни машини от нейното подразделение Toyota Industries Corporation (TICO). Именно то разработва дизелови двигатели за автомобилите на японската марка. От Toyota обаче са категорични, че в случая става дума за нередности при измерване на мощността, а не на вредните емисии.
В същото време японският производител ще трябва да се справи с още един сериозен проблем. Toyota призовава собствениците на стари модели Corolla, Matrix и RAV4 да спрат да ги карат, докато не им бъдат сменени въздушните възглавници. Мярката засяга около 50 000 бройки от трите модела, оборудвани с еърбези на Takata, при които има риск от експлозия и изхвърляне на шрапнели.
Предупреждението се отнася за Corolla и Matrix от моделните години 2003 и 2004, както и за RAV4 от 2004 и 2005 г. Засегнати са е и 11 000 бройки от Pontiac Vibe (2003 и 2004 г.), чиито въздушни възглавници са идентични и са направени в същата фабрика в Калифорния. Повечето превозни средства са продадени в САЩ. На сайта на NHTSA (Националната администрация за безопасност на движението) собствениците могат да проверят дали колите им са засегнати от проблема, като въведат 17-цифровия идентификационен код на тяхното превозно средство.
Най-малко 60 души по света са загинали, а 400 са ранени заради дефектните въздушни възглавници Takata от май 2009 г. насам. Проблемът доведе до сервизни акции, които засегнаха около 100 млн автомобила и доведе до фалита на японския производител.