IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво провали масовата, евтина кола на сгъстен въздух?

През 2007 индийската Tata и бивш инженер от Formula 1 бяха готови да предложат модел, който харчи 1.50 долара на 100 км. Какво им се случи?

През 2007 изглеждаше, че най-големият пробив в областта на автомобилите е въпрос само на няколко месеца. В годината, в която Стив Джобс представи първия iPhone и тласна света към една от най-големите му технологични трансформации, една европейска и една индийска компания се бяха съюзили, за да направят същото и с превозните средства.
   
     
Ги Негре, MDI, сгъстен въздух
Ги Негре с MiniCAT, задвижван със сгъстен въздух. Инженерът бе продал лиценз за задвижването на Tata
    
     
През февруари 2007 Тata Motors обяви официално, че започва партньорство с базираната в Люксембург MDI Group, за да предложи Tata Nano, бъдещия най-евтин автомобил в света, не само с бензинов мотор, но и с революционен нов двигател, работещ... с въздух. По-късно през същата година създателят на MDI Ги Негре увери The New York Times, че всичко е готово и още от 2008 неговите двигатели ще се монтират серийно в Nano.

Самата Tata Nano бе достатъчно гръмко обещание, за да завладее страниците и на западните медии. Компанията, която днес притежава Jaguar и Land Rover, бе да предложи автомобил, който да е по-евтин от повечето мотоциклети. Шефът на групата Ратан Тата бе фиксирал цената на 100,000 индийски рупии - около 2500 долара по обменния курс от 2007. Официалното представяне на модела, на няколко пъти отлагано, най-после се състоя на автосалона в Делхи през 2008 - и до ден-днешен си остава предизвикалото най-истеричен интерес автомобилно събитие в Индия.
   
    
MDI MiniCAT, сгъстен въздух
MDI MiniCAT, разработен от Негре
    
    
Що се отнася до потенциалните клиенти извън Индия обаче, Nano имаше проблем. Използваният в микроавтомобила бензинов двигател бе далеч под новите прагове за екологичност и в Европа, и в Америка. Затова и съобщението, че евтината малка кола ще се предлага и с въздушен двигател, предизвика такова любопитство. Тази въздушна версия щеше да има нулеви вредни емисии, да изминава до 200 км с едно зареждане, а горивото й да е съвсем обикновен - и достъпен навсякъде - атмосферен въздух. Цената на сгъстяването му според Негре би била около 3 долара на зареждане - което прави разход от около долар и половина за 100 километра пробег.

Самият Негре бе достатъчно уважавано име: популярен инженер, в миналото създавал двигатели за Formula 1 и за Льо Ман. През 2007 неговата компания вече имаше разработени прототипи не само на миниавтомобил с въздушен двигател (наречен MiniCAT), но и на малко камионче, миниван и такси. "Абсурдно е да създаваме "екологични" коли, които не са икономични", настояваше Негре в едно интервю за CNN.
  
   
MDI, двигател със сгъстен въздух
 Двигателят със сгъстен въздух на MDI
    
    
В самата концепция за двигател на сгъстен въздух нямаше нищо кой знае колко сложно. Сгъстеният въздух се освобождава от резервоара, разширява се, задвижвайки бутало, чрез него - колянов вал, и накрая - колелата. Няма горене, няма вредни емисии, а "горивото" е достъпно навсякъде около нас. И, за разлика от електромобилите с батерии, няма никаква нужда от скъпи и тежки батерии, съдържащи отровни и добивани с цената на огромно замърсяване суровини. Енергийната ефективност на подобна система със сгъстен въздух бе измерена на 74% - двойно над тази на двигателите с вътрешно горене, и много близо до тази на електромобилите с батерии.

Разбира се, имаше и немалко трудности. Единият основен проблем засягаше безопасността: под колкото по-високо налягане е сгъстен въздухът, толкова по-голяма е производителността на двигателя. Но по-високо налягане означава и по-висок риск от злополука. Едва ли някой с охота би карал автомобил, който по всяко време може да се превърне в бомба. Затова създателите на тази технология трябваше да измислят резервоари, които или никога да се не повреждат, или да се повреждат, но по безопасен начин. Вторият проблем бе, че за сгъстяване на въздуха все пак е нужна друга форма на енергия.

Но истината е, че тези проблеми не изглеждаха непреодолими - особено ако се замислим колко несигурна, неефективна и скъпа бе технологията на електромобилите с батерии по онова време. В Индия компанията Reva Electric Car предлагаше електрическо автомобилче, дори по-малко от Nano, с под 150 км автономен пробег и цена, трикратно по-висока от тази на продукта на Tata.
  
   
Tata Nano, Ратан Тата
Ратан Тата с първата Tata Nano. Производството на "най-евтиния автомобил в света" срещна редица усложнения, икономическата среда се влоши и продажбите никога не се доближиха до очакваното. Накрая Tata се отказа от модела
 
    
Но после нещата взеха да се объркват. Tata имаше неочаквани трудности с пускането на обикновеното, бензиново Nano. Заради протести на местните фермери новата фабрика в Западен Бенгал така и не бе построена. Наложи се производството да се пренасочи в Гуджарат, на 1600 км оттам - с всички усложнения и оскъпявания, които това носеше със себе си. После цената на суровините скочи нагоре покрай глобалната криза, а в същото време покупателната способност на клиентите рязко намаля. Tata все пак успя да пусне Nano на обещаната цена от 2500 долара, но после на два пъти трябваше да коригира цената нагоре. Продажбите, вместо шестцифрени, се оказаха петцифрени. В тази ситуация на ръководството на Tata вече не им бе до експерименти с нови технологии.

Междувременно въздушният двигател започна да понася критики и от учените. През 2009, група изследователи от Калифорнийския университет и Станфорд написаха доклад, съпоставяйки задвижването със сгъстен въздух с другите конкурентни технологии - двигатели с вътрешно горене и електромобили с батерии. Експертите отчетоха фактори като термодинамична ефективност, обхват, парникови емисии в целия процес и цена за крайния клиент.
   
   
Ги Негре, Airpod, сгъстен въздух
Ги Негре с произвежданите от MDI микроавтомобили Airpod. Конструкторът почина през 2016, така и не дочакал да види технологията си в масово производство
    
     
Заключението на учените не бе обнадеждаващо. Те видяха смисъл в използването на въздушната технология като добавка към ДВГ - нещо като хибридна система. Но заявиха, че при директно сравнение електромобилите бият с лекота въздушното задвижване по всички показатели - "изисквана първична енергия, парникови емисии, разходи за целия жизнен цикъл". Разбира се, някои скептици заподозряха авторите на доклада във връзки с "електрическото" лоби, което според тях се опитва да задуши алтернативните технологии по същия начин, по който някога петролното лоби бранеше двигателя с вътрешно горене от всякакви конкуренти. Така или иначе, от плановете на MDI и Tata остана само един прес релийз, който проседя 15 години на сайтовете им, преди най-после да бъде изтрит през 2023. Ги Негре почина през 2016. Под ръководството на сина му, MDI разработи своя Airpod 2.0 - микроавтомобил с 10 коня мощност, 80 км/ч максимална скорост, две места и 350 кг тегло. Но за масово производство в голям мащаб вече не става и дума.
    
   
Проектите на MDI, задвижвани от сгъстен въздух (ГАЛЕРИЯ):


  
   

 

0 от 500
  • #29
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Какво да го провали.Че то целият замисъл е явен провал.Ниска енергйина плътност
  • #28
    1 rate up comment 2 rate down comment
    За кой ли път ( преди 1 седмица )
    Тоест пак играем играта "Абе аз съм необразован Мун40 и не знам отговора, ти какво ми се правиш на умен, като можеш да смяташ. Въпреки, че не мога да смятам, знам че отговора е грешен защото не ми харесва. А щом не ми харесва значи грешиш. И да ми задаваш въпроси, нямам умствения капацитет да ти отговоря, но за сметка на това мога да те напсувам, да те обидя, да ти кажа, че грешиш и да ти се подигравам, че можеш да смяташ, можеш да намериш всякакви факти, които да гледам с физиономия на Мyн4о"
  • #27
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    За разлика от тебе, аз имам собствено мнение и съм сметнал всичко с изходни данни които ти лично си дал. Нали ревеше че тесла модел три изминава само 440 км и губи 30% през зимата? Понеже не можеш и това да си сметнеш сам, преди да ги изгуби би трябвало да минава 630 км в топло време. Сещаш ли се ако ти сметна с този разход, колко ще стане твоето КПД? Не се сещаш защото и *** може да смята в сравнение с тебе. До колелата стигат 8,88kWh, останалото е за отопление, но пак не ти излизат сметките.
  • #26
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    И още една интересна сметка. Ако сметнем и КПД на автомобила на гостенина, който харчи 70kWh/100км при необходими 12,72kWh до колелата, неговото КПД е 18%.
  • #25
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До Турбо ( преди 1 седмица )
    И ти не можа да ми отговориш, затова нека да ти сметна, а ти ако можеш намери грешка. Ако една Тесла при 30% загуба на капацитет при минусови температури изминава 440 км с едно зареждане на 80kWh батерия, има разход 18,18kWh на 100 км от батерията. При 70% КПД до колелата са стигнали 12,72kWh/100км. При 56% КПД mazda-та ще изразходи 22,72kWh/100км, а на сгъстен въздух при 74% КПД разходът ще е 17,2kWh/100км, което е по-добре от електромобил. Правилно ли смятам?
  • #24
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Гостенина не можа да ми отговори на елементарни въпроси, но да видим дали може да ми отговори колко литра бутилка ще има този автомобил на сгъстен въздух и колко часа ще я зарежда в гаража с гаражния си компресор 1 kW? Това е елементарен въпрос за истински инженер, но не и за самозванец! Дори само отговора на този въпрос доказва Колко е безперспективен автомобилът на сгъстен въздух. Но първо някой трябва да се замисли да си го зададе този въпрос преди да се оправдава със световните господари.
  • #23
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    На един антиматематик като му сложиш едно заглавие "Даже и в Китай продажбите на електромобили се сриват" а след това му кажеш в статията, че за януари месец миналата година в Китай са били продадени 408 хиляди автомобила, а този януари са продадени 729,5 хиляди автомобила, което е 78,8% повече автомобили в сравнение със същия период на миналата година, те продължават да вярват на заглавието и да твърдят, че има срив на продажбите на електромобили и никой не може да ги разубеди в противното!
  • #22
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До 21 ( преди 1 седмица )
    За toyota които цяло живот разработват двигатели и водородните им мечти, които нямат с никакви практически шансове за масовото им навлизане при леките автомобили ли говориш? Онези същите които твърдят, че е невъзможно електрическите автомобили никога няма да могат да заемат 30% пазарен дял? Не ти трябва психотерапевт, а образование пич. Наблегни на него! Защото ние се забавляваме с вас необразованите, които нямате собствено мнение и няма как да имате, докато ВЯРВАТЕ НА ВСЯКА ЛЪЖА!
  • #21
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Психотерапевт ( преди 1 седмица )
    Много се забавлям като чета умотворенията на олигофреничните експерти.Ама разбира се ,тия работи ги разбирате повече от човека разработвал цял живот двигатели.
  • #20
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Е как ще отговориш след като СЕ ГОРДЕЕШ че си неграмотен и ВЯРВАШ в Perpetuum mobile. Трудно или по-скоро невъзможно ще е, някой да те разубеди, че работа за която е необходимо 20kWh механична енергия е невъзможно да бъде извършена с първична 2kWh първична енергия от какъвто и да е вид - електрическа, течно гориво или сгъстен въздух. ВЯРАТА в Perpetuum mobile е непреодолима и не може да бъде променена с някакви си сметки цифри, факти и таблички в excel.