Съотношението между продадени нови и стари автомобили през януари 2024 е най-доброто за българския пазар в досегашната му история. Традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР показва, че за първия месец на годината на всеки нов регистриран автомобил се падат 4.2 употребявани. Съотношението през миналата година бе едно към пет, през 2021 - едно към осем, а преди 2019 не е падало под 1 към 10.
Основната причина за това е продължаващият бум на първичния пазар, който отчита 54% ръст на годишна база през януари.
VW - 2744 |
При втората ръка също има увеличение, но доста по-умерено - под 20%. През първия месец на годината са регистрирани 19 279 леки автомобила (категории M1 и N1) на възраст над 6 месеца, при 16 094 за същия месец на миналата година.
Януари е бил забележителен за вторичния пазар и в още едно отношение: в него за пръв път от дълги години доминацията на германските марки започва да намалява, макар и с почти незабележими темпове. Ако през януари 203 на германската петорка (VW, Mercedes, Audi, BMW и Opel) се падаха 46.8% от всички регистрации на употребявани коли, сега делът им е 45.9%. Opel/Vauxhall дори е на път да загуби мястото си в челната петорка - авансът му пред Toyota е един-единствен автомобил.
Най-търсените модели втора ръка в България, януари 2024 (ГАЛЕРИЯ):
На българския вторичен пазар се търсят все повече Е-класи (+14.7% ръст на годишна база), и все по-голяма част от тях са дизелови - вероятно защото цените на моделите с такова задвижване на Запад падат по-бързо от тези с бензинови двигатели. Продължава да има внос включително и на първото поколение от средата на 90-те години.