fallback

Какво ще представлява „черната кутия“ в автомобила?

От юли устройството EDR става задължително за всички нови коли в ЕС

По пътищата вече има автомобили, оборудвани с „черна кутия“, като в повечето случаи тя се осигурява от застрахователя срещу намаляване на цената на полицата. Това устройство може да записва всички параметри в случай на инцидент, за да се разбере скоростта и да установи виновника.

Точно това обаче няма да прави „черната кутия“, която става задължителна за всички нови автомобили, продавани в Европа от 7 юли. Решението за тяхното внедряване беше взето още преди няколко години, като тези устройства са различни. Докато „черната кутия“, предлагана от застрахователите, се поставя допълнително, за да записва данни за автомобила и водача, нейният аналог, предвиден от регламента в ЕС, ще бъде вграден в автомобила и ще гарантира анонимност.

Какво представлява задължителната „черна кутия“?

Техническият термин за него е Event Data Recorder (EDR за кратко). Както се обяснява в официалния документ на ЕС, това е „система, чиято единствена цел е да записва и съхранява критични параметри и информация, свързана с произшествието точно преди, по време и непосредствено след сблъсъка“. Всъщност това е истинска черна кутия, но тя е много различна от тази, свързана със застрахователните полици. Преди всичко заради нейната интеграцията с автомобила.

„Черната кутия“, която познаваме днес, е буквално монтирана в колата, докато тази, която ще бъде задължителна от 7 юли 2024 г., е 100% интегрирана в нея. Следователно тя не е нито инсталирана, нито деинсталирана и никога не може да бъде деактивиран. От самото начало устройството е неразделна част от автомобила.

Какво прави „черната кутия“?

EDR записва всичко, което се случва 5 секунди преди инцидент и до 300 милисекунди след това. Записаните данни включват скорост на превозното средство, спиране, позиция, наклон, статус на активиране и интензитет на всички системи за безопасност, както и активирането на системите eCall и ADAS. Изображения, звук или други елементи не се съхраняват в черната кутия.

Освен това информацията остава в EDR и никога не се предава на външния свят чрез безжични връзки. За достъп до нея трябва да се свържете към OBD (Onboard Diagnostics) порта. Това е затворена верига, която също гарантира анонимност. Европейският регламент постановява, че събраните данни позволяват точна идентификация на марката, модела и версията, но не могат да бъдат проследени до номера на шасито. Последните четири цифри не могат да бъдат записани или съхранени при никакви обстоятелства, което прави невъзможно идентифицирането на самото превозно средство или неговия собственик.

За какво се използва „черната кутия“?

От само себе си се разбира, че черната кутия, или по-скоро EDR, не е устройство, предназначено да наказва недисциплинираните водачи. Всъщност то се използва единствено за статистически цели при изследване и анализ на произшествия. Събраните данни наистина могат да бъдат предоставени на националните органи, но отново единствено с цел събиране на данни. Използва се и за одобрение на различни системи и компоненти.

fallback
  • #30
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Е какво те бърка? Ти обсъди сексуалните си трепети и бъдещата изненада с цяла България и не спря да говориш за това цяло денонощие като на сутринта се похвали какво сте правили и какво ще правите следващата вечер. Много по-нормално е да го споделиш единствена и само на маса на четири очи на когото и да било, който чувстваш близък.
  • #29
    БГ ( преди 10 месеца )
    Звучи като устройство за проследяване
  • #28
    Гост ( преди 10 месеца )
    Злобюле,ти не си редовен.Да обсъждам секса си с човек на годините на баща ми???Правиш си свободни съчинения кое как станало.Коментара ми беше че вместо да си пилея времето с злобюл,една секси сладурана ме чака.На 35 години съм,Турбо е забравил зелените очи на моята красавица.Глейдай си дъртата *** и не се обаждай от коневръза.
  • #27
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Неслучайно те чукнах, за да се усетиш, като те питах как е бил секса? Той се похвали тук на всеослушание и няма как жена му да го не е похвалила поне пред цялата рецепция. Все пак жена му беше решила че ще правят секс тази година още на 27 януари, ама преди това не беше сигурен. На другата сутрин се хвалеше, все едно му е било за първи път. Смяташ ли това нормално поведение за 30 годишен мъж? Хайде спрете се с искреното и личното и да се ограничим на техническа тематика, че утре за риба ще почн
  • #26
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Турбо, защо реши че е задължително ти да харесаш моята жена или пък аз да харесвам твоята? И защо реши че след като няма да се женя за нея, няма да харесам жена ти както и да изглежда и колкото и да е висока? Аз ако съм харесвал миньончета съм щял да се оженя за такава, А ти ако си харесвал кобили си щял да се ожениш за такава, въпреки че е далеч от 1,80 и е десетина сантиметра по-ниска от тебе. Но все пак какво общо има сексуалния живот, красотата на гаджето му и тн под автомобилна статия?
  • #25
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Застрахователите одобряват, също и хората които си ценим времето и живота, дано това от черна кутия да се превърне в непрестаннно наблюдение със страйкове и спиране на колата ако я кара простакус или *** с изклишен адреналин и комплекси.
  • #24
    q ( преди 10 месеца )
    И сега кво? Как ще ни продават тотални щети, като в оторизиран сервиз ще Ви кажат всичко за удара. Очаквайте нови върхове на цените втора ръка. След като чичо Гочо от Горубляне няма да може да предлага тотална скрап като "неразличима от нова" и "само за ценители".
  • #23
    Турбо ( преди 10 месеца )
    Пращал си трънки,там си беше на паркинга пред хотела.Щом харесваш жени като кобили по 1,80 си е твоя работа.Аз съм над 1,80 ,жена ми е миньонче.
  • #22
    Псувнята ( преди 10 месеца )
    Казанлъшки понички има ли?
  • #21
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Колко да е добър инженер като въобще не е инженер? Инженер който смята задачи за четвърти клас висша математика и се учудва че възрастен човек завършил осми клас може да ги реши и му вика браво?
fallback
Последни