Съд в американския щат Делауеър анулира споразумение за обезщетение на стойност 56 мллд долара, което Илон Мъск сключи с Tesla през 2018 г. Това е най-голямото споразумение в корпоративната история на САЩ и помогна на Мъск да стане най-богатият човек в света. Bloomberg и Forbes оценяват нетното състояние на шефа на Tesla на между 198 и 220 милиарда долара към ноември 2023 г.
Делото срещу Мъск беше заведено от акционера Ричард Торнета. Според него Мъск е бил „надплатен“ и съдия Кейтлин Маккормик, която взе решение по този случай, е напълно съгласна с него. Тя нарече компенсацията „неразбираема сума“, която е несправедлива към акционерите, и каза, че процесът на одобрение на пакета е „дълбоко погрешен“.
Пакетът от Tesla обвързва компенсацията на Мъск с целите за ефективност като цена на акциите и доходност. Той не получава никаква заплата като шеф на компанията. В същото време възнаграждението на Мъск е шест пъти повече от заплатите за 2021 г. на 200-те топ главни изпълнителни директори на Америка взети заедно, твърди изследователската компания Equilar.
В решението си от 201 страници съдията каза, че директорите на Tesla са „разпалени от реториката, превръщаща Мъск в суперзвезда“. Освен това милиардерът е имал „обширни връзки“ с представители на компанията, натоварени с преговорите за компенсация му. Мъск е имал 15-годишна връзка с председателя на комисията по възнагражденията Ира Еренпрайс и прави бизнес с друг член на комисията по компенсациите - Антонио Грасия, повече от 20 години.
Решението на съдията може да бъде обжалвано пред Върховния съд на Делауеър. Коментирайки в Twitter, Мъск написа: „Никога не регистрирайте компанията си в Делауеър“. По-късно той публикува анкета, в която моли своите последователи да гласуват за това дали Tesla трябва „да промени мястото си на регистрация в Тексас, където е централата."
В момента Мъск притежава около 13% от акциите на Tesla. Той продаде значителен дял от дела си, за да закупи социалната мрежа Twitter. Наскоро той каза, че иска да притежава поне 25% от компанията за по-голям контрол върху гласуването. В противен случай той „би предпочел да създава продукти извън Tesla“.