Илон Мъск и Tesla постигнаха забележителен успех през последните няколко години, изпреварвайки утвърдените по-стари производители на автомобили на заден план. Model Y стана най-продаваният автомобил в Европа (а най-вероятно и в света), но въпреки това главният изпълнителен директор на Tesla изглежда притеснен от заплахата от китайските производители на електромобили.
В интервю, дадено по-рано тази седмица, Мъск предупреди, че китайските автомобилни производители ще „унищожат“ глобалната си опозиция, освен не бъдат наложени търговски бариери, които да попречат на новата вълна електрически автомобили, идващи от Далечния изток.
„Ако не бъдат установени търговски бариери, те (китайските производители) ще унищожат повечето други автомобилни компании в света. Те са изключително добри и са най-конкурентните в света", коментира Мъск, който през 2011 г. публично се присмиваше на китайската индустрия и нейните шансове за световно господство.
Предупреждението на шефа на Tesla идва малко след като BYD задмина американската компания, за да стане най-продаваният производител на електромобили през последното тримесечие на 2023 г. Въпреки че Tesla агресивно намали цените през цялата година, преследвайки обем за сметка на печалбата, компанията на Мъск не успя да задържи лидерството си пред BYD.
Едновременно с това Китай изпревари Япония като най-големият износител на автомобили в света през 2023 г. и изглежда със сигурност ще повтори този успех през 2024 г., тъй като местните производители започват да разширяват дейностите си в Европа.
Мъск не е единственият сред западните автомобилни шефове, който е загрижен за китайската заплаха, но той е един от малкото, разполагащи с козове в ръкава. Вече е известно, че Tesla ще започне производството на малък кросоувър през 2025 г. Новият базов модел на марката, известен с кодовото име Redwood, ще използва нова платформа, която ще позволи постигането на цена от под 30 000 долара.