Само две европейски марки - при това част от една и съща компания - ще участват в тазгодишния Автомобилен салон в Женева, стана ясно, след като организаторите оповестиха официалния списък на изложителите. Това са Renault и Dacia, като при това френският бранд не е представен директно, а чрез дъщерното си дружество в Швейцария.
Серийното електрическо Renault 5 ще е ключовата премиера за френската марка на тазгодишния автосалон
Извън това единствените познати автомобилни марки, които ще уважат салона, са китайските BYD и MG Motor, и американският производител на електромобили Lucid. Ще участва и японската Isuzu, но само с товарните си модели.
Женевският автосалон, проведен за пръв път през 1905 година, без съмнение е най-престижното автомобилно изложение на планетата - може би отстъпващо по мащаби на Токио, Пекин, Детройт, Париж или Франкфурт/Мюнхен, но по традиция предпочитано за най-важните премиери, особено във високите пазарни сегменти. Дори при видимия отлив от другите автосалони в края на миналото десетилетие, Женева продължаваше да привлича достатъчно изложители чак до 2020, когато салонът бе отменен заради Covid-19. Същото се случи и през 2021. Междувременно организаторът трябваше да бъде спасяван от фалит с помощта на катарски инвеститори, които се опитаха през 2023 да преместят изложението в Доха - без особен успех. Сега автосалонът се връща в традиционния си дом Palexpo, но интересът на изложителите е много слаб.
За да не разочароват публиката, организаторите ще отделят една цяла палата за състезателни автомобили с възможност за тестваме. Друга пък ще бъде посветена на автомобилния дизайн, с активното участие на Pininfarina. Но е спорно доколко това ще компенсира оскъдното присъствие на автомобилната индустрия.
За да подчертаем каква беше ролята на Женева в миналото, сме подбрали 10 от най-гръмките и паметни премиери на автосалона в неговата 119-годишна история.
10 от най-паметните премиери в историята на Женева (ГАЛЕРИЯ):
Първоначално публиката в Женева през 1984 бе леко разочарована: новото 288 GTO изглеждаше твърде подобно на познатото на всички 308 GTB. Но под повърхността двете бяха безкрайно различни. Ferrari създаде 288 GTO като част от хомологацията на колите си за пистовите състезания от Група Б. Това бе една от първите коли, изработени от въглероден композит. От нея бяха създадени само 207 бройки, което обяснява защо днес е една от най-търсените коли на Ferrari от колекционерите.