Само две европейски марки - при това част от една и съща компания - ще участват в тазгодишния Автомобилен салон в Женева, стана ясно, след като организаторите оповестиха официалния списък на изложителите. Това са Renault и Dacia, като при това френският бранд не е представен директно, а чрез дъщерното си дружество в Швейцария.
Серийното електрическо Renault 5 ще е ключовата премиера за френската марка на тазгодишния автосалон
Извън това единствените познати автомобилни марки, които ще уважат салона, са китайските BYD и MG Motor, и американският производител на електромобили Lucid. Ще участва и японската Isuzu, но само с товарните си модели.
Женевският автосалон, проведен за пръв път през 1905 година, без съмнение е най-престижното автомобилно изложение на планетата - може би отстъпващо по мащаби на Токио, Пекин, Детройт, Париж или Франкфурт/Мюнхен, но по традиция предпочитано за най-важните премиери, особено във високите пазарни сегменти. Дори при видимия отлив от другите автосалони в края на миналото десетилетие, Женева продължаваше да привлича достатъчно изложители чак до 2020, когато салонът бе отменен заради Covid-19. Същото се случи и през 2021. Междувременно организаторът трябваше да бъде спасяван от фалит с помощта на катарски инвеститори, които се опитаха през 2023 да преместят изложението в Доха - без особен успех. Сега автосалонът се връща в традиционния си дом Palexpo, но интересът на изложителите е много слаб.
За да не разочароват публиката, организаторите ще отделят една цяла палата за състезателни автомобили с възможност за тестваме. Друга пък ще бъде посветена на автомобилния дизайн, с активното участие на Pininfarina. Но е спорно доколко това ще компенсира оскъдното присъствие на автомобилната индустрия.
За да подчертаем каква беше ролята на Женева в миналото, сме подбрали 10 от най-гръмките и паметни премиери на автосалона в неговата 119-годишна история.
10 от най-паметните премиери в историята на Женева (ГАЛЕРИЯ):
Още една премиера от 2013, която дори LaFerrari не успя да засенчи напълно. XL1 бе продукт на 11-годишни усилия във Волфсбург да създадат най-ефективния възможен автомобил. И даже да го произведат серийно, макар и само в 200 бройки. С коефициент на въздушно съпротивление едва 0.19cd, и с тегло от само 795 килограма, тази кола харчеше едва 0.9 литра гориво на 100 км. Днес е колекционерска мечта.