fallback

GPS-навигациите окончателно загубиха битката с мобилните приложения

Водещите компании в тази сфера постепенно се ориентират към други продукти

Възходът на мобилните навигационни приложения, включително Google Maps, Apple Maps и Waze, осигурява изключително удобство за всеки шофьор, за да може той да получава упътвания по маршрута си завой по завой до конфигурирана дестинация. Повечето смартфони от ново поколение идват с екрани от най-малко 6 инча, така че те спокойно заместват досегашните GPS-навигации, предлагани от производителите.

Потребителите по целия свят бързо се присъединиха към тази тенденция, отказвайки се от GPS-навигациите в колите си заради допълнителното удобство, предлагано от мобилните устройства. По данни на Counterpoint Research продажбите на смартфони през 2023 г. са достигнали 1,2 млрд устройства, което е доказателство, че почти всеки има телефон в джоба си.

От гледна точка на удобството е много по-лесно да се обърнете към мобилния телефон за навигация, вместо да използване специално устройство. Тенденцията превърна GPS-навигаторите в излишни устройства през последното десетилетие и малкото останали компании, които ги предлагат, вече са готови да признаят поражението си, тъй като губят интереса на клиентите.

Доскоро пазарът на GPS-навигации включваше множество компании, като TomTom, Mio и Garmin бяха най-големите имена. Техните продукти обаче вече са „втора категория“, което ще накара дори големи компании да се откажат от предлагането им и да инвестират в нови технологии, носещи приходи.

Mio, която отдавна е лидер в света на GPS-навигациите, все още ги предлага на много пазари по света, но нейните най-свежи продукти са вече на 5 години. Компанията пусна навигатори за камиони, но те не не носят приходи и това я накара да се ориентира към други продуктови категории като камери, улесняващи управлението.

На свой ред, TomTom наскоро спря да продава GPS-навигатори в САЩ. Нейните продукти все още се предлагат в Европа, но се твърди, че компанията обмисля скоро да ги спре. TomTom също така премахна навигационните устройства от уебсайта си в САЩ, насочвайки потребителите към мобилни навигационни решения.

Единствената компания в бранша, която пусна нови навигации през последните 12 месеца, е Garmin. Нейният нов продукт Garmin Drive 53 излезе през април 2023 г., опитвайки се да създаде завладяваща комбинация от навигация от старата школа, смесена с функции от ново поколение, захранвани от връзка с мобилно приложение.

В Garmin са наясно, че стандартната концепция за GPS-навигатор е остаряла и затова създадоха мобилно придружаващо приложение, което осигурява допълнителни възможности, включително информация за трафика и отчети на живо. Това е начин да се вдъхне нов живот на навигационните устройства, въпреки че не е ясно дали стратегията има смисъл от финансова гледна точка в дългосрочен план.

Нито една от трите посочени компании не разкрива цифри за продажбите на техните подразделения за GPS-навигации, което със сигурност означава, че те не са особено търсени. И това е в реда на нещата, защото тези устройства вече се смятат за излишни от повечето шофьори, но все още имат смисъл в ниша, която повечето разработчици на приложения за навигация игнорират.

Това е навигацията за камиони - пазар, който изисква специален софтуер, способен да търси маршрути според размерите на превозното средство и размера на товара. Google Maps, Apple Maps и Waze нямат такива възможности, но специализирани GPS- навигатори, включително модели от Garmin и Mio, могат да осигурят оптимизирано маршрутизиране, като първо сканират профила на автомобила.

Навигаторът за камиони само предлага маршрути без ограничения за камиони и които включват пътища, където би се поместило голямо превозно средство. Освен това те включват указател с услуги и места за паркиране, предназначени за камиони, с допълнителна информация, която има смисъл за тази категория превозни средства.

fallback
  • #24
    Изпатил ( преди 11 месеца )
    До номер 23- аз съм го ял в Европа! Като в държава извън Европейския съюз и един мегабайт ти е по 20 лв, то само да включиш телефона и си страшна сметка, камо ли да го използваш постоянно :)
  • #23
    Bat Sande ( преди 11 месеца )
    Навигация която иска интернет за да работи/рутира не е навигация, а приложение за управление на трафика. В България сме с най-бързия и евтин интернет ако не в света то в Европа. Я идете някъде където е скъпо или няма интернет и после пишете небивалици. Примери: Монголия, Конго...или средата на Тихия океан. Получава се, че нямаш навигация точно когато най-много ти трябва.
  • #22
    Провинциалист ( преди 11 месеца )
    До 21 - не винаги ти трябва интернет.
  • #21
    глупости ( преди 11 месеца )
    доста пресилени изводи в тази "статия".за да ползваш великите приложения винаги ти трябва интернет трафик, в БГ ок, но отидете из Сърбия... успех! да можете да свалите офлайн карти, но пак иска място на телефона.Когато пътувам някъде в чужбина предварително си въвеждам точките от пътуването в Гармина, който е с доживотно ъпдейтване. Отивам, взимам, колата под наем, закачам Гармина и тръгвам и по време на пътуването ми трябва само. GPS сигнал, нега не го мисля.
  • #20
    Някой ( преди 11 месеца )
    За професионалните шофьори, които обикалят света. Не знам как стои въпросът. Тяхните навигации са специфични, заради габаритите на превозните средства. Но за обикновения шофьор с телефон с Гугъл Мап. Е напълно достатъчно. Но скоро ли излезе някалва статия, че и те щели май да променят, премахват някои неща. Но каквито и промени да има, не вярвам чак да спрат услугата. Само да не я направят платена, като ъбдейтите на Гармин и другите .
  • #19
    анонимен ( преди 11 месеца )
    13-ти, за 10 години не съм платил нито веднъж актуализация на картите на GarminТакава има поне през два месеца!
  • #18
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Имам 2 Гармина, които събират прах в шкафа и не се ползват от години. За мен навигациите за комерсиална употреба са излишни и абсолютно непотребни. Вече всеки телефон има навигация с много приложения, които по нищо не отстъпват, а дори в много случаи превъзхождат стандартната стара навигация.
  • #17
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Ами аз съм си свалил цяла Европа, САЩ и Канада на телефона. Последният е с памет 256 ГБ, съответно паметта ми е на 67 ГБ използвана от навигациите и другите приложения. Имам над 70% свободно пространство. Ползвам Гугле Мапс, Вазе и Суджук, като в Суджука съм инсталирал карти на над 50 държави!
  • #16
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Колега, Сиджик е добре за България, но я опитай да идеш до Франция с off-line карти, налага се да сваляш мнооого Gb
  • #15
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Колата има заводска и е при дълги преходи е за предпочитане пред телефона. На старата кола имах радио с тъч скриин и навигация и също беше ток и жича
fallback
Последни