На пръв поглед числата около CMCC в Парсдорф, най-новата фабрика в портфолиото на BMW, звучат внушително: 15 000 квадратни метра площ, 80 работници, производствен капацитет от 1 милион клетки за батерии годишно. Но Милан Неделкович, шефът по производството в баварския гигант, се усмихва и поклаща глава: "О, не", казва ни той. "Това е много, много малка фабрика. Един милион клетки са едва 0.1 гигаватчаса - сравнете това с истински производител на батерии, който прави по 20 гигаватчаса. Освен това ние дори не възнамеряваме да използваме пълния капацитет. Ще правим серии по няколкостотин". А дори и малкото клетки, които слязат от поточната линия в Парсдорф, никога няма да стигнат до крайния продукт на компанията - автомобилите.
Милан Неделкович, шефът на BMW по производството, редом с новото електрическо i5
Инвестицията в тази чисто нова фабрика е 170 милиона евро. Всичко това - за отделни серии по няколкостотин клетки, които никога да не достигнат до пазара? Побъркали ли са се в BMW? Всъщност - не. С Парсдорф и с построения по-рано изследователски център за батерии в Мюнхен, баварската компания прави това, което европейската автомобилна индустрия трябваше да е направила още преди десетилетие: научава тайните на най-ключовата индустрия на планетата за следващия половин век.
Електрификацията на транспорта вече изглежда необратима: и политическата воля, и направените инвестиции означават, че в обозримо бъдеще всички ще трябва да заменим двигателя с вътрешно горене с електромобил с батерии. Но в областта на батериите компетентността на Европа е, меко казано, скромна. По данни на Международната агенция по енергетика, през 2022 година шокиращите 75% от батериите за електромобили са произведени от китайски компании. Остатъкът се поделя между корейци и японци.
11 въпроса за бъдещето на батериите (ГАЛЕРИЯ):
Рециклирането на литиево-йонните батерии понастоящем е доста несъвършена технология - едновременно твърде енергоемка и доста замърсяваща. "За нас това е ключов въпрос", обяснява Неделкович. "Затова, когато проектираме клетките, вече мислим как ще бъдат рециклирани след години. Днес, за нашето 5-о поколение електрическо задвижване, вече имаме техническите решения да рециклираме 90-95% от материала в батериите. За шестото поколение ще оптимизираме доплнително технологията, така че да е по-икономична и по-приложима в големи мащаби".
НА СНИМКАТА: Милан Неделкович разговаря с журналисти, включително пратеника на Automedia.bg