fallback

Наистина ли има нужда от 4х4 или зимните гуми са достатъчни?

Отговорът на този въпрос е подкрепен от науката и резултатите може да ви изненадат (ВИДЕО)

Един от „вечните“ спорове между шофьорите е дали автомобилът има нужда от задвижване на всички колела (AWD) през зимата или задвижването на предните (FWD) или на задните колела (RWD) със зимни гуми е по-добрият вариант. Екипът на Engineering Explained пусна видео, с което би трябвало да бъде сложен край на дебата, като информацията в него е подкрепена научно.

Преди това обаче нека отново да уточним какви са разликите между зимните и летните гуми. Всъщност, приликите между тях са малки. Зимните гуми имат всякакви блокове на протектора с различни размери и форми, както и зигзагообразни изрезки на тези блокове, за да помогнат за сцеплението в снега.

Освен това, докато лятната гума има дълги непрекъснати канали, за да предпази от аквапланинг, зимната гума се отказва от повечето канали и дългите блокове на протектора в полза на повече отделни блокове с допълнително междинно разстояние. Има още разлики, включително твърдостта на блоковете на протектора и твърдостта на гумата, които са обяснени подробно във видеото.

Какви са действителните резултати от теста, който включва летни, зимни и всесезонни гуми? В таблицата са посочените времето за ускорение от 0 до 60 мили в час върху покрит със сняг равен терен за автомобили със задно, предно и задно предаване, оборудвани с всеки от трите различни вида тествани гуми .

Големият извод тук е, че кола с AWD с летни гуми е много по-бавна от RWD със зимни гуми, така че само AWD не е подходящо в снега. Трябват поне всесезонни. Всички превозни средства, оборудвани с летни гуми, се представиха много слабо, което още веднъж доказва, че летните гуми и снегът не са добра комбинация.

Допълнителните параметри са обяснени във видеото, но като цяло изводът е, че при равен терен зимните гуми са достатъчни, независимо от задвижването на автомобила. При хълмист терен обаче AWD със зимни гуми е единственият вариант.

Във видеото екипът на Engineering Explained засяга и уникалните предизвикателства, пред които са изправени гумите и електрическите автомобили. Отбелязва се, че зимните гуми имат по-високо съпротивление, което съответно намалява пробега. Освен това тези гуми са направени от по-меки съединения, което означава повече износване, когато се използват от тежък електромобил.

fallback
  • #11
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Чисто лично субективно мнение. Карал съм чисто предно, чисто задно и и от 8 години карам 4х4 с халдекс купувано чисто ново. Каране по магистрала направо може би няма разлика, но в карането по завои особено с по-натоварена кола разликата е осезаема. Каране градско в лек или тежък дъжд, сняг лапавица за 4х4 е детска игра и голям кеф особено в завой и ускорение и доускорение от светофар. През Април ходих до Германия с колата изрично си взех нови все сезонни гуми Kumho.
  • #10
    Владо ( преди 10 месеца )
    Колко тежи вторият диференциал и нужно ли е да го мъкна с мен, като евентуално ще ми потрябва един-два пъти.
  • #9
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Повечето съвременни системи са от типа AWD при които се разчита на LSD диференциали и електронен тракшън контрол които се извършва чрез спирачните апарати. Компютъра просто задейства спирачните апарати на тези колела които загубят сцепление и така прехвърля въртенето другите. Така че във всички случаи това не е истинско 4х4. На практика в днешно време не се произвеждат автомобили с истинско 4х4 тъй като повечето шофьори нямат нужните познания да го управляват правилно и ще потрошат колите.
  • #8
    анонимен ( преди 10 месеца )
    А знаете ли че колите с 4х4 всъщност не са 4х4 и реално при повечето системи се задвижва само 1 от колета? И винаги се прехвърля въртящият момент към колелото което има най малко сцепление. Ако колата е има заключване на централния диференциал тогава се движат 2 от колелата. За да имаш истинско 4х4 трябва колата да има 3 блокажа. Или 2 блокажа на при класическата система където няма централен диференциал.
  • #7
    младен ( преди 10 месеца )
    До 1 и 2, за това карам с всесезонни ;)
  • #6
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Ако летните ви гуми на екo бъдете сигурни че зимата и на дъжд ще ви е трудно да спрете, защото са твърди и на студено свойствата им граничат с пластмасата
  • #5
    Лудория ( преди 10 месеца )
    Не разбирам с това, дето винаги се дава като кой знае какъв резултат за нещо си ускорението до 96/100 км/ч?! Зимата, когато наистина има сняг, с повече от 100 съм карал само по магистрала, и то само ако виждам достатъчно далеко и няма мостове по пътя. За какъв ми е зимата времето за ускорение?! Ей, по-долу човека е написал - спирането и как се държи в завой, и за мен това е важно зимата и това гледам при избора на зимни гуми. Инак да, вече Стара планина дели две различни климатични зони...
  • #4
    анонимен ( преди 10 месеца )
    4х4 има по-добро ускорение очаквано, но спиране, завиване и поднасяне си е от гумата основно.
  • #3
    анонимен ( преди 10 месеца )
    То не е само до сняг за зимните гуми плриятелю. Под 15 градуса, зимните гуми вече имат предимство. Като човек, който има през повечето си живот автомобили от една марка известна с това, че имат основно само 4х4 автомобили - да има предимство естествено, но за съжаление спира като всеки друг автомобил. Хубавите зимни гуми са критични важни преди всичко.
  • #2
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Къде я видяхте тази зима, освен това в градовете се чисти повечето хора нямат нужда от 4x4 а тези които го имат е менте и те самите не знаят как да го ползват като хората.
fallback
Последни