Пазарът на нови автомобили в България се връща към нивата отпреди пандемията, показва справка на Automedia.bg в регистрациите на МВР, и за едва трети пъти в последните 15 години надхвърля границата от 40,000 леки автомобила. По окончателни данни през 2023 у нас са регистрирани 42 914 нови автомобила в категориите М1 и N1, което е с почти 28% повече от миналата година.
Mazda CX-60 и два модела на китайската DFSK имат най-голям ръст на годишна база, но причината е, че тяхното предлагане в България започна към края на 2022, и 2023 е първата им пълна година на пазара. Иначе шампион по ръст е Tesla Model Y, която дори не се предлага официално у нас
След много силен декември Dacia си връща честта най-продаваната нова кола в България да е нейна, и успява да вкара общо три модела в Топ 6 за годината. При марките обаче тя все още отстъпва на Toyota. След тях се нареждат Skoda, Renault, Volkswagen, Hyundai, Kia, Peugeot и Ford. Десетото място е поделено между BMW и Mercedes с по 1747 регистрации. Все пак лидерството в премиум сегмента е за баварците, защото от регистрациите на Mercedes 378 са на лекотоварни модели, начело със Sprinter.
Dacia Jogger - 234 Dacia Sandero - 233 Dacia Duster - 203 Skoda Superb - 147 Skoda Octavia - 87 Hyundai Tucson - 78 |
Рекордьори по ръст на годишна база логично са няколко модела, които бяха на пазара само през малка част от по-миналата година, като китайския DFSK 580 (+639%) и Mazda CX-60 (+450%). Извън тях лидер по пазарен ръст е Tesla Model Y - 293%, пред Hyundai i30 - 224%, и Ford Fiesta - 215% (финални разпродажби след спирането на модела през юли). С трицифрен ръст са още 15 модела, сред които си струва да споменем Skoda Kamiq (190%), Opel Astra (173%), Mercedes GLC (161%), BMW 4 Series (140%), VW Taigo (136%), Skoda Octavia (122%), Dacia Jogger (113%). Най-голям спад при моделите, които все още се предлагат у нас, имат Mitsubishi Space Star, Nissan Leaf, Fiat Tipo, Mazda 3, Kia Niro, Peugeot 3008.
Ето 50-те най-продавани нови коли в България през 2023 (ГАЛЕРИЯ):
20.3% ръст спрямо 2022
Френското супермини бе най-продаваната кола в Европа за по-миналата година, но у нас никога не е било чак на върха. В последните месеци доставките се нормализираха и моделът може да се похвали с 20% ръст. Тук са включени и бройките с електрическо задвижване.