80-те години на миналия век са десетилетие на големи иновации в автомобилната индустрия, с много нови модели, които в крайна сметка ще определят наследството на съответните марки до наши дни.
Ferrari представя F40 през 1987 г., който се превръща в един от най-емблематичните суперавтомобили в света, докато в другия край на автомобилния спектър Plymouth по същество изобретява популярния сегмент на миниваните с Voyager от 1984 г.
Идеята за задвижване на четирите колела също започва да става все по-масова през този период, като Audi Quattro от 1980 г. доказва колко ефективно може да бъде това, когато се използва в мощна кола.
Въпреки това, както всяко друго десетилетие, не всяка хубава кола от епохата се помни толкова добре. Има много проекти, еднократни и ограничени серии, които остават в неизвестност – дори ако в някои случаи са също толкова новаторски, колкото най-големите икони на десетилетието. Тук връщаме поглед назад към 15 от тези страхотни, но забравени коли.
15 страхотни коли от 80-те години, за които никой не се сеща (ГАЛЕРИЯ):
959 е един от най-емблематичните автомобили на Porsche, с многобройни варианти, които включват чупещия рекорд шосеен автомобил и легендарния 959 Paris-Dakar. Въпреки това, една по-малко известна кола също се ражда от програмата 959: еднократният 961, който по същество представлява спортен 959 с някои допълнителни настройки, направени за подобрена производителност.
За колата е разработен ревизиран двигател, който предлага 680 конски сили в най-мощната си конфигурация, а системата за задвижване на четирите колела е преработена. Размерите на колата са намалени в опит да се спести всяко излишно тегло и е разработена нова, по-широка каросерия за оптимален въздушен поток. 961 прави своя състезателен дебют през 1986 г. в „24 часа на Льо Ман“, превръщайки се в първия автомобил със задвижване на четирите колела, който някога е излизал на пистата. След като завършва на достойното за уважение седмо място, Porsche продължава да се състезава в различни други състезания за издръжливост през следващата година, с незадоволителни резултати.
961 е включен отново в състезанието на Льо Ман през 1987 г., но това ще се окаже последното му състезание. След като шофьорът Кийс Нироп се сблъска с бариера, колата се запалва на пистата. Автомобилът в крайна сметка е реставриран от Porsche и сега е изложен в музея на марката в Щутгарт, Германия.