IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Акумулаторите за автомобили: видове, характеристики и препоръки

Какво трябва да знаете, преди да пристъпите към покупка на нова батерия

Акумулаторът е неразделна част от всеки съвременен автомобил. Докато в миналото, батерията е отговаряла само за конкретни възли, в днешно време тя осигурява коректна работа на всички системи.


акумулатор


Именно заради водещата си роля, гамата от акумулатори, които се предлагат на пазара е толкова голяма. И макар изборът да се стори объркващ за мнозина, трябва да знаете само няколко основни неща, преди да пристъпите към покупка на нов.

Кога акумулаторът е за смяна

В зависимост от вида и начина на експлоатация, животът на автомобилните акумулатори варира между 5 и 8 години. А когато дойде време за подмяната му, със сигурност ще усетите признаците. Трудното запалване на автомобила в студено време е най-отявления знак, че батерията има нужда от смяна. Причината затова е, че с течение на времето се увеличава саморазрядът, а капацитетът намалява. Ако автомобилът Ви не е използван дълго време и сте оставили акумулатора да се разреди, най-вероятно диагнозата ще е същата, дори и привидно всичко да е наред при зареждане.

За да се уверите със сигурност, че при вас проблемът е такъв, измерете напрежението му. Ако волтовете са под 12.4 в заредено състояние, животът на батерията е към своя край.

Какви видове акумулатори се предлагат

Основните видове, които се предлагат на пазара са три: оловно-киселинни, литиево-йонни и алкални. Литиево-йонните са най-съвременната опция, но тяхната цена е сравнително висока, а животът – малко по-кратък.

Технологиите, които можете да срещнете, са следните:

Wet Cell – технология с течен електролит. Могат да бъдат обслужваеми или необслужваеми, като в първия случай се изисква периодично доливане на специална електролитна течност.

Гел акумулатори – подобни на Wet Cell, те също работят с електролитен разтвор, който в случая е под формата на гел.

AGM – Съкратено от Absorbed Glass Matt, това е един от най-модерните варианти, който е със стъклена вата между плочите.

Важни особености при избора на акумулатор

Освен типа и използваните технологии е много важно да съобразим още няколко неща, преди да стигнем до покупка, а именно техническите параметри.

Капацитет

Един от най-важните показатели при покупка на акумулатор е капацитета в амперчасове. Капацитетът зависи от горивото, който вашия двигател използва, както и от неговия работен обем.

Размер и поляритет

Преди да пристъпите към покупка, трябва да сте наясно с размерите на старата батерия на автомобила. Голямо отклонение от тях означава, че той няма да пасне на мястото си и ще бъде неизползваем. Поляритетът пък е важен, понеже повечето акумулатори работят с директна полярност, докато обратната (разменени са местата на плюсовата и минусовата клема) е често срещана при американски модели.

Марка и модел

За конкретни марки е трудно да се говори, но всички знаем, че някои производители се справят по-добре от останалите. Затова, съветът, който ви даваме е да търсите утвърден вече бранд, който е предпочитан от българските производители. Разгледайте акумулаторите предлагани от Викиват.

Дата на производство

Срокът на годност при акумулаторните батерии се изчислява от датата на производство. Застоелите за дълъг период от време пък, могат да изгубят капацитет или да дадат дефект по-рано от очакваното. Затова не купувайте акумулатор, чиято дата на производство е преди повече от 4 години. 

 

0 от 500
  • #11
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До 8 ( преди 11 месеца )
    Прав си. За дизеловите двигателие необходим по-силен стартов ток. Например за дизели 2000 кубика и нагоре,стартовият ток на акумулатора трябва да е поне 780 А.
  • #10
    2 rate up comment 3 rate down comment
    ДА ВИ ОСВТЛЯ ( преди 11 месеца )
    Най-качествените акумулатори са Варта и Бош. Много добри са и Берга(също немски).Много водачи обаче за по-евтино се подлъгват по разни *** като Искра Пазарджик и Монбат. И често пъти в крайна сметка им излиза по-скъпо.
  • #9
    6 rate up comment 5 rate down comment
    до MythBuster - 3 ( преди 11 месеца )
    Абсолютно вярно - некадърна и некомпетентна статия отвсякъде. Не се споменава че колите със СТАРТ/СТОП система искат специални акумулатори, стортовият ток, цикли на зареждане/разреждане - всичко това е от ОГРОМНО значение, но за rаньо най-важното е да има тапи за да може да си го зарежда с вода.
  • #8
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Турбо ( преди 11 месеца )
    Капацитетът в амперчаса на акумулатора е важен, но не забравяйте да погледнете и пусковия ток в ампери,ако карате дизел.
  • #7
    15 rate up comment 2 rate down comment
    Алекс ( преди 11 месеца )
    Долива се дестилирана вода,а не специална електролитна течност.
  • #6
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Преди много години хората източваха акумулатора, прецеждаш течността, замерваш плътност, промиваш акумулатора с дестилирана вода от селския казан и възкръсва за известно време.
  • #5
    13 rate up comment 1 rate down comment
    блн ( преди 11 месеца )
    Авторът на тази платена публикация може ли да ми обясни какво е "специална електролитна течност"? Да си долея на моя малко.
  • #4
    20 rate up comment 0 rate down comment
    преминаващ ( преди 11 месеца )
    не се долива електролит а дестилирана вода!
  • #3
    14 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Абсолютно неграмотна статия. Два от най-важните параметри дори не са споменати. И ако първия ще е трудно да го сбъркате, въпреки че не е невъзможно, защото напрежението на повечето акумулатори е 12V, то другият параметър може да ви вкара в редица проблеми, които могат да бъдат разрешени само от опитен майстор. Стартовият ток е един от най-важните параметри. По-важен дори от капацитета. Ако акумулатора върти вяло, старите автомобили не палят в студа, а новите изкарват грешки за ниско напрежение.
  • #2
    13 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Иначе между 5 и 8 години експлоатация ама на AGM ако се кара редовно, за обикновен може и 3 години да не изкара.