Моторното масло е течността, която отговаря за охлаждането на всички движещи се части, които участват в процеса на горене и работата на двигателя на автомобила. Ако няма масло в двигателя, двигателният блок ще се задръсти поради липсата на смазване и високите температури.
За поддържането на правилното смазване на двигателя и оптималния температурен диапазон за работата му, е нужна правилна поддръжка. От съществено значение е редовната смяна на маслото след година шофиране или след 15 000 км.
Препоръчително е периодично да се проверява нивото на маслото в двигателя и да се избере възможно най-качественото. Трябва да се обърне внимание и на поддръжката на масления филтър. Той отговаря за филтрирането на смазочния материал, отстраняването на металните частици и примесите от циркулацията, които се получават по време на работата на двигателя.
Цикълът на маслото в двигателя
Както споменахме, моторното масло се разпределя по всички части на блока, за да ги смазва, като по този начин намалява до минимум триенето, възникващо между различните части, и на свой ред ги охлажда. Когато двигателят стартира, започва и процесът на циркулация на маслото.
Маслото започва своя път в долната част на блока на двигателя и благодарение на усилията на маслената помпа - променлива в този случай - то се транспортира до частите, нуждаещи се от масло. Маслото се разпределя по всички кътчета на двигателя, като извършва пълна, дълга и непрекъсната циркулация. Затова е и важно то да бъде филтрирано и подменяно.
Когато се напълни резервоарът за масло на автомобила, то се отлага в долната част на двигателя. При стартиране на двигателя, системата за смазване и изпомпване веднага започва да смазва всички части с масло, за да ги предпази от триене и прегряване.
Верига, наподобяваща охладителната, отвежда филтрираното от масления филтър масло до движещите се части на двигателя. Смазва се вътрешността на цилиндрите на коляновия вал. След като всичко е напълно смазано, транспортирането завършва в долната част на двигателя, където отново маслото се филтрира и засмуква от помпата и всичко започва отначало.
Маслен филтър
Важно е да се отбележи, че маслото преминава първо през филтъра, като по този начин се почиства от всички възможни примеси и частици, които биха могли да се отложат в системата. По този начин филтърът предпазва двигателя от попадане на замърсявания, които по-късно могат да доведат до повреди. Затова е важно филтърът да се поддържа чист.
Един филтър в перфектно състояние би задържал всички замърсявания в себе си, когато автомобилът е в покой. И обратното, ако той е замърсен или повреден, той няма да може да изпълнява правилно функциите си, позволявайки на частиците да преминат в двигателя. Това може да се сравни с холестерола в кръвта - ако не се стараем да го поддържаме в граници, токсините се натрупват и могат да причинят сериозни проблеми.
Точно поради тази причина е добре филтърът да се сменя едновременно със смяната на маслото. Това се препоръчва да се случва на всеки 10 000 или 15 000 км. Това до голяма степен зависи и от масления филтър.
Видове масла: минерални или синтетични?
Има два вида моторни масла за автомобили: синтетични и минерални. Всеки двигател има своите специфики и в някои случаи един вид масло е по-препоръчителен от друг. Освен това в рамките на всеки клас моторно масло могат да се открият множество разновидности, различаващи се главно по вискозитета и други параметри.
Основното е, че трябва да се използва масло, препоръчано от производителя на автомобила, за да се избегнат проблеми с двигателя. Това означава, че трябва да се придържате към стандарта за вискозитет (SAE) на маслото, което изисква конкретният двигател. Той се изразява в съотношение течливост/вискозитет. Например маслото 5W-30 е масло със сравнително ниска течливост.
Какво ще се случи, ако не се използва препоръчаното масло?
Нищо сериозно няма да се случи, но все пак е добре да се вслушате в съветите на производителите, тъй като препоръчаното масло оптимизира работата на двигателя.
Ако се спрете на масло, предлагащо по-добра течливост при ниски температури, ще се улесни стартирането. Това не важи за двигателите на по-голяма възраст, защото има риск прекалено течното масло да влезе където не трябва и да изгори, отделяйки характерен син дим.
Ако автомобилът е нов и се използва моторно масло с твърде голям вискозитет, достигането до всички части и смазването на двигателя ще отнеме повече време. За всеки двигател има масло, предоставящо оптимална производителност. Затова е важно да се доверявате на специалистите.
Могат ли различните моторни масла да се смесват?
Не е проблем моторните масла да се смесват, но най-вероятно няма да се постигне оптимален вискозитет. Разбира се, смесването на масла не е добра идея, но понякога се налага.
В случай, че маслото ви свърши и трябва спешно да го подмените с такова със същите вискозитетните характеристики. Ако случаят не е такъв, смесването им би довело до получаването на масло с различен вискозитет. Добавяйки такова с по-добър вискозитет, резултатът ще е по-добър, а прибавяйки и смазочен материал с по-лоши характеристики, средната стойност на качеството ще спадне.
Преди да правите експерименти върху двигателя си, използвайки различни моторни масла, вземете под внимание за какво се използва автомобилът, околната среда и метеорологичните условия. Препоръчително е да се консултирате със специалист преди да се спрете на моторно масло.