Над половината от всички нови автомобили през 2023 са доставени със съществено закъснение от обещания срок, показват данни на PwC Consulting. Консултантската компания изчислява, че 34% от новите превозни средства са били забавени при производството. Други 21% са претърпели забавяне „поради други фактори“.
PwC изчислява производствените закъснения – ограничения на работната сила, спазването на стандартите за качество и проблемите с веригата на доставки – чрез сравняване на първоначалните производствени графици с действителното производство.
Според анализа забавянията могат да струват на даден автомобилен производител около 200 млн. долара годишно. Това може да доведе до загуби от 30 млрд. долара до 50 млрд. долара за цялата индустрия. През 2018 г. само 5% от новите автомобили са се сблъскали със забавяне на производството, докато други 18 на сто са претърпели неуспехи поради други фактори. Тези числа са съответно 0% и 13% през 2017 г.
Докладът идентифицира няколко виновници за закъсненията. Основните са електрическите превозни средства, усъвършенстваните системи за подпомагане на водача и софтуерът. Автомобилните производители все повече се фокусират върху тези технологии и влагат повече ресурси за тяхното развитие.
Връщане към времето, в което нито един нов автомобил не търпи забавяне на производството, изглежда малко вероятно. PwC очаква забавянето да се засили до 2026 г., тъй като компаниите планират да въведат почти двойно повече електрически автомобили на пазара дотогава.