Производството на първия сериен автомобил с натриево-йонна батерия започна малко преди Коледа и първите доставки се очакват в началото на 2024 година, съобщава Xinhua. Моделът е дело на китайската компания JAC, управлявана и притежавана (75%) от Volkswagen Group.
JAC E10CX - или може би Yiwei E10CX? Окончателното име на автомобила ще се изясни при първите доставки след седмица
Парадоксалното е, че клиентите, поръчали автомобила, още дори не знаят името му. JAC представи прототипа с натриева батерия през пролетта като Sehol E10CX, но междувременно марката Sehol, създадена преди време от Volkswagen, бе слята с JAC, така че сега автомобилът ще се казва или JAC, или Yiwei, което е новата дъщерна марка на JAC за електрически модели.
Клетките на натриево-йонната батерия, производство на Hina
Е10CX е електромобил от В-сегмента, който ползва 25-киловатчасова батерия, достатъчна за пробег от 252 километра. Цилиндричните клетки в батерията са HiNa NaCR32140, произведени от компанията Hina, и с енергийната плътност 120 ватчаса за килограм.
Натриево-йонните батерии имат като цяло по-ниска енергийна плътност от литиево-йонните, но компенсират с няколко съществени предимства. Те са по-устойчиви на ниски температури, зареждат се по-бързо и имат чувствително по-дълъг живот. Освен това, тъй като натрият е далеч по-достъпен и евтин от лития, цената им ще е по-ниска.
Yiwei 3 - на практика същият автомобил, но с литиево-железофосфатна батерия - започва от под 13,000 евро в Китай. С натриево-йонна батерия може да следе под 11,000 евро
JAC още не е комуникирал официално цената на модела с натриево-йонна батерия, но се очаква тя да е с поне 10-15% по-ниска от тази на аналогичния Yiwei 3 с литиево-железофосфатна. Този модел започва от еквивалента на 12 300 eвро в Китай, така че новата кола може да струва под 11 000 евро. В момента най-евтиният електромобил на българския пазар, Dacia Spring, струва 21 600 евро. Volkswagen наскоро обяви, че ще предложи електромобил за не повече от 20,000 евро на европейския пазар в близките години.
Още снимки на новия Е10CX вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Технологията на Lyten ще намали теглото на батериите от 500 до едва 100 кг
-
Плановете за електрическия преход се градят на технологии, които още не са готови. Кои са 10-те най-вероятни батерии на бъдещето?
-
Tesla, BMW, VW, Hyundai - чии батерии ползват всъщност най-големите производители?