Гигантът Stellantis ще заложи на литиево-сярната технология за електрическия преход. Компанията, създадена след обединението на Peugeot-Citroen с Fiat-Chrysler, вече инвестира сериозно в стартъпа Lyten, един от пионерите в тази област.
При литиево-серните батерии катодът не е от никел, манган и кобалт, както при повечето литиево-йонни батерии, а от сяра. Технологията има няколко съществени предимства: доста по-лека е (има приблизително плътността на водата), има висока енергийна плътност - около 550 ватчаса на килограм, сравнено със 150-260 ватчаса при литиево-йонните батерии, и на всичкото отгоре е по-евтина. Още през 2008 подобна батерия бе използвана при тогавашния рекорд за полет със зареждан от слънцето самолет - Zephyr 6 (повече за различните типове батерии на бъдещето можете да прочетете тук).
За съжаление обаче литиево-сярната батерия има и недостатъци. Най-същественият е по-краткият живот - едва около 1200-1500 цикъла, докато литиево-йонните батерии спокойно изкарват по 3000. Базираната в Сан Хоте Lyten работи основно върху отстраняването на този недостатък и на повишения риск от корозия. Компанията смята, че с използването на усъвършенствани графенови елементи може да повиши енергийната плътност до цели 900 ватчаса на килограм - и да пусне подобна батерия в масово производство след две до три години. При подобна енергийна плътност батерията в електромобил от ранга на Tesla Model Y би тежала едва около 90 килограма вместо сегашните 445 кг.
Централата на Lyten в Сан Хосе, Калифорния
Ключовете към успеха са в две открития на Lyten: 3D графенът (материал, получаван от природен газ) и т. нар. Sulphur Caging - начин да се преодолее високата реактивност на сярата и краткият живот на този тип батерии.
Шефът на Stellantis Карлос Тавареш отдавна е скептичен към възможностите на днешните литиево-йонни батерии, и към наличието на достатъчно природни ресурси за тях, ако всички ги възприемат масово. Технологията на Lyten на практика елиминира никела, кобалта и мангана, понижавайки с 60% въглеродния отпечатък от производството на батерията. Намалява също зависимостта от разпръснати по цял свят доставчици. "Впечатлени сме от потенциала на тази технология да осигури чиста, безопасна и достъпна в ценово отношение мобилност", коментира Тавареш след посещение в централата на Lyten.