IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Stellantis заложи на сярата за електрическото бъдеще

Технологията на Lyten ще намали теглото на батериите от 500 до едва 100 кг

Гигантът Stellantis ще заложи на литиево-сярната технология за електрическия преход. Компанията, създадена след обединението на Peugeot-Citroen с Fiat-Chrysler, вече инвестира сериозно в стартъпа Lyten, един от пионерите в тази област.
   
    
Lyten, литиево-сярна батерия, Stellantis
   
        
При литиево-серните батерии катодът не е от никел, манган и кобалт, както при повечето литиево-йонни батерии, а от сяра. Технологията има няколко съществени предимства: доста по-лека е (има приблизително плътността на водата), има висока енергийна плътност - около 550 ватчаса на килограм, сравнено със 150-260 ватчаса при литиево-йонните батерии, и на всичкото отгоре е по-евтина. Още през 2008 подобна батерия бе използвана при тогавашния рекорд за полет със зареждан от слънцето самолет - Zephyr 6 (повече за различните типове батерии на бъдещето можете да прочетете тук).

За съжаление обаче литиево-сярната батерия има и недостатъци. Най-същественият е по-краткият живот - едва около 1200-1500 цикъла, докато литиево-йонните батерии спокойно изкарват по 3000. Базираната в Сан Хоте Lyten работи основно върху отстраняването на този недостатък и на повишения риск от корозия. Компанията смята, че с използването на усъвършенствани графенови елементи може да повиши енергийната плътност до цели 900 ватчаса на килограм - и да пусне подобна батерия в масово производство след две до три години. При подобна енергийна плътност батерията в електромобил от ранга на Tesla Model Y би тежала едва около 90 килограма вместо сегашните 445 кг.
   
      
Lyten, литиево-сярна батерия, Stellantis
Централата на Lyten в Сан Хосе, Калифорния
   
    
Ключовете към успеха са в две открития на Lyten: 3D графенът (материал, получаван от природен газ) и т. нар. Sulphur Caging - начин да се преодолее високата реактивност на сярата и краткият живот на този тип батерии.

Шефът на Stellantis Карлос Тавареш отдавна е скептичен към възможностите на днешните литиево-йонни батерии, и към наличието на достатъчно природни ресурси за тях, ако всички ги възприемат масово. Технологията на Lyten на практика елиминира никела, кобалта и мангана, понижавайки с 60% въглеродния отпечатък от производството на батерията. Намалява също зависимостта от разпръснати по цял свят доставчици. "Впечатлени сме от потенциала на тази технология да осигури чиста, безопасна и достъпна в ценово отношение мобилност", коментира Тавареш след посещение в централата на Lyten.
   
     
 

0 от 500
  • #30
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "Аз пиша и за други защото не е само Тесла с литиево-йонни. Мъск казва, че живота на батериите им е 500 до 800 000 км " - В идеални условия! И да, има и такива. Но има и доста примери за обратнот
  • #29
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    " За такива като тебе които шофират по 1500 км без да спират да пикаят и да се хранят, ще направят 450 кг батерия с 1500 км пробег. " - Не е сам това. Вкъщи ми излиза 11 стотиник на квч. На ЕВН-ските изчадия ми излиза левче и повече.
  • #28
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ок, ама като ги направят, тогава! Един съвет, дето научих от тек. средите - НИКОГА не се надявай на продукт, който се обещава, но не е още създаден ...
  • #27
    1 rate up comment 2 rate down comment
    сяра ( преди 1 година )
    да, то и без това стелантис смърди на сяра яко.
  • #26
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Нещо не е така както е написано. Дори да не подобрят, тези литиево-серни батерии, те пак са два пъти по-добри от литиево йонните и биха били масово използвани, но не са. Защо?Два пъти по- краткият живот, може да се компенсира с два пъти по-голяма батерия. Ще има същият живот като сегашните, същото тегло, но с двоен пробег с едно зареждане.
  • #25
    5 rate up comment 2 rate down comment
    До 24 ( преди 1 година )
    Прав си за форм фактора, но разликата не е само в него. Това е съвсем друг вид батерии със сух електрод, който никой досега не е произвеждал и затова среща трудности с мащабното производство. Вероятно голяма част от батериите са брак. Намери ли статия за проучването където има доста повече подробности за тестовете, че не мога всичко да копирам тук?
  • #24
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тези неща ги знам но форм фактора едва ли прави коренна разлика и едва ли 46 80 батерия има в пъти повече живот от 18 65 само защото клетките са по-големи и все още 46 80 в Европа няма и не се планира за тази година..
  • #23
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До 22 ( преди 1 година )
    Тоест нищо не знаеш. Tesla използва 18 65 батерии за тесла модел s x, 46 80 батерии за част от продукцията на тесла модел y в тексас, 21 70 батерии за тесла модел y и тесла модел 3, както и отскоро ползва блейд батерии произвеждани от сочените за най-големият им конглокент BYD. И това е само форм фактора. Химиите отделно. Производителите отделно, защото тесла ползва батерии от почти всички световноизвестни производители в света и ползвам всичко най-добро което се появи на пазара. Защо не и серни
  • #22
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До 21 ( преди 1 година )
    Доколкото знам е за Тесла 3 с 2170 батерия
  • #21
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 20 ( преди 1 година )
    За най-добрите технологии на батериите в момента по пътищата ли говорим или ще търсим най-лошите от преди 15 години? А илон мъск тези километри за новите 46 80 батерии ли ги е казал, че аз нещо си спомням за някакви 3,5 милиона километра, естествено в лаборатория разбира се като брой цикли.