IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Citroën GS Birotor: Пропиленият шанс на ванкеловия двигател

Можеше ли дръзкото френско начинание да успее, ако не беше петролната криза през 70-те?

В края на 60-те и началото на 70-те години на миналия век автомобилният свят е привлечен от роторните двигатели. Редица големи компании си осигуряват лиценз за производство на агрегата на Феликс Ванкел, като през 1967 Citroën също се включва в играта.
 
 
Citroën GS Birotor
 
 
Първоначално Citroën и NSU планират да разработят съвместно кола с ванкелов двигател, като NSU иска да предлага германска версия, а Citroën се фокусира върху френски продукт с подобно оборудване. През 1967 г. те основават в Люксембург компанията Comotor, която трябва да произвежда тези двигатели.

Comotor получава лиценз за изграждане на роторни двигатели за леки коли и създава фабрика в Саарланд. Производственият план предвижда изграждането на 500 двигателя всеки ден в съоръжението, което обаче изисква разширяване на капацитета.
 
 
Citroën GS Birotor
 
 
Работата по проекта обаче е преустановена. Петролните производители от арабския свят ограничават добива, след като на 6 октомври 1973 г. Сирия и Египет започват изненадваща атака срещу Израел по време празника Йом Кипур. 

През есента на същата година обаче Citroën представя GS Birotor на автосалона във Франкфурт. Внедреният ротационен двигател предлага напълно ново изживяване за шофьора в сравнение с конвенционалния двигател на Citroën GS благодарение на изключителната си плавност и представяне на високи обороти.
 
 
Citroën GS Birotor
 
 
Агрегатът предлага мощност от 107 конски сили и ускорение от 0 до 100 км/ч за 14 секунди при максимална скорост от 175 км/ч.

Четиритактовата система работи без клапани, пружини, кобилици, пръти или разпределителни валове. В първия цикъл гориво-въздушната смес влезе през всмукателния канал. Буталото затваря входния отвор във втория цикъл и по този начин компресира сместа. Искрите, произведени от запалителните свещи, възпламеняват гориво-въздушната смес в момента, в който налягането достига максимални стойности. Разширяването кара буталото да се върти в третия цикъл и благодарение на натиска, упражнен върху повърхността на буталото, се осигурява необходимата задвижваща енергия. При четвъртия и последен ход буталото освобождава изпускателния отвор, така че изгорелите газове да могат да излязат.

Още през 1972 г. Comotor се проваля като съвместен проект, тъй като Volkswagen се оттегля от договора, сключен от NSU със Citroën. Така Comotor става единственото дъщерно дружество на Citroën и произведеният ванкелов двигател е монтиран в GS.
 
 
 Citroën GS Birotor
 
 
Променената пазарна ситуация води до преждевременното преустановяване на изграждането на автомобила: Поради енергийната криза от края на 1973 г. потреблението на горива започва да страда от високите цени. 

Друг фактор зад спирането на продажбите на GS Birotor е високата му цена: 14 500 германски марки. Марката Citroën, която по това време вече е в затруднено положение, спира проекта преди старта на самите продажби, тъй като пред GS Birotor няма добри пазарни условия.

Между март 1974 и март 1975 са произведени общо 847 броя Citroën GS Birotor. По-късно Citroën се опитва да изкупи обратно всички екземпляри, за да не се налага да поддържа доставка на резервни части. Въпреки това решение днес все още има около 250 превозни средства Birotor, регистрирани в Европа.
 
 

0 от 500
  • #5
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 3 ( преди 10 месеца )
    Не е по чист от четиритактовия. Всъщност е ужасно мръсен заради горенето на масло.
  • #4
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Що за заглавие - пропиленият шанс на ванкеловия двигател? Много авто производители са го използвали и все още се ползва от Мазда, дори се оказва че е много подходящ за водороден двигател.
  • #3
    10 rate up comment 3 rate down comment
    до 2 ( преди 10 месеца )
    Хората ти пишат - няма кобилици, клапани, разпределителни валове вериги и агренажни ремъци, този двигател е по-*** и ефективен от двутактовият двигател и е по-чист от четиритактовият, но rаньо си знае неговото.
  • #2
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Факт ( преди 10 месеца )
    Естествено че не Ванкела е недомислица скъп за подръжка без каквито и да е предимства в неговата продуктивност
  • #1
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Адвокат ( преди 10 месеца )
    Престани с тая виагра. Подадохме сигнал до проглокатурата, за да ти проверат фалшивата виагра.